پنل‌های خورشیدی می‎توانند در شب هم برق تولید کنند!

محققان در استنفورد توانستند با استفاده از فرآیندی به نام خنک‌سازی تابشی در شب نیز برق تولید کنند.

باید اشاره کرد که از تمام پنل‌های خورشیدی انرژی تولید شده در سال گذشته، هیچ یک از آن‌ها در شب تولید برق نداشته ‌اند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که لازم نیست فرایند به همین شکل ادامه یابد.

به گزارش cnet، محققان در استنفورد با بهره‌برداری از فرآیندی به نام خنک‌سازی تابشی، که به فرایند خلاء منجمد فضا متکی است، صفحات خورشیدی موجود را برای تولید مقدار کمی الکتریسیته در شب تغییر دادند. این تحقیق در اوایل آوریل در Applied Letters in Physics منتشر شد.

شانهوی فن، محقق اصلی این پروژه، گفت: "ما تمایل داریم که خورشید را منبع مهم انرژی تجدیدپذیر بدانیم. سردی فضای بیرونی نیز یک منبع انرژی تجدیدپذیر دیگر و بسیار مهم است". به گفته محققان این پنل‌های اصلاح شده در مقایسه با آنچه که یک پنل خورشیدی مدرن در روز انجام می‌دهد، مقدار کمی انرژی تولید می‌کند با این حال این انرژی همچنان می‌تواند مفید باشد به خصوص در شب که تقاضای انرژی بسیار کمتر است.

پنل‌های خورشیدی

از نظر فنی، پنل‌های خورشیدی اصلاح شده در شب برق خورشیدی تولید نمی‌کنند. این فناوری به جای بهره برداری از نور خورشید (یا نور ستاره یا نور مهتاب)، از خنک کننده تابشی بهره می‌برد. به این معنا که هنگامی که یک جسم در شب رو به آسمان است، گرما را به فضای بیرونی می‌فرستد، یعنی یک جسم می‌تواند خنک‌تر از دمای هوای اطراف خود شود. این اثر می‌تواند کاربرد‌های آشکاری در خنک سازی ساختمان‌ها داشته باشد، اما از تفاوت دما می‌توان برای تولید برق نیز استفاده کرد.

عملیاتی کردن ایده

فن، پروفسور مهندسی برق و همکارانش، این ایده را به یک پنل خورشیدی تجاری اضافه کردند که می‌توانست این کار را انجام دهد، در نهایت این فناوری توانست مقدار کمی برق در شب تولید کند. پنل اصلاح شده ۵۰ میلی وات بر متر مربع در شب تولید می‌کرد. در حالی که این میزان بسیار بیشتر از مقدار‌های قبلی این فناوری است، اما باید توجه کرد که این میزان بسیار کمتر از آن چیزی است که یک پنل خورشیدی تجاری می‌تواند در طول روز تولید کند.

پنل‌ خورشیدی

فن گفت: "میزان انرژی قابل استفاده این فناوری به طور قابل توجهی کمتر است. اما ممکن است به طور بالقوه برای برخی از برنامه‌های کاربردی با چگالی توان پایین مفید باشد." فن افزود که این موضوع ممکن است شامل روشنایی شبانه، شارژ دستگاه ها، آنلاین نگه داشتن سنسور‌ها و تجهیزات نظارتی باشد. جف اسمیت، استاد ممتاز فیزیک کاربردی در دانشگاه فناوری سیدنی، در پاسخ به سؤالات ایمیلی نوشت: هنوز سؤالات زیادی وجود دارد که باید قبل از ارائه هر برنامه تجاری به آن‌ها پاسخ داده شود. اسمیت که از این تحقیق آگاه بود، اما درگیر آن نبود، تردید دارد که این یک منبع انرژی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

فن در این ارتباط گفت: "این تحقیق ثابت می‌کند که شما می‌توانید از این طریق برق تولید کنید و قرار نبود چیزی در مورد کاربرد‌های عملی آینده ثابت شود. " با این حال، اسمیت موافق است که توجه بیشتری باید به فضای بیرونی به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر شود. از نظر او، روش خنک کننده و سایر روش‌های تولید برق امیدوارکننده‌تر هستند و آسمان شب راهی ارزشمند برای تغییر مصرف انرژی است. حتی اگر این روش هنوز الکتریسیته زیادی تولید نکرده باشد، خنک کننده تابشی تقریباً در همه جا وجود دارد.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار