مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از برگزاری مراسم پاسداشت ثبت میراث ناملموس ضیافت فاطمی شهرستان شفت خبر داد.

مراسم پاسداشت ثبت ملی میراث ناملموس ضیافت فاطمی و پخت آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور، ولی جهانی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ابراهیم طاهری صادق فرماندار، شهرستان شفت، امام جمعه شهرستان شفت، فرمانده انتظامی شهرستان، رسول فروغی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شفت و جمعی از مقامات استانی و شهرستان شفت در محل مسجد جامع اباصالح المهدی شهرستان شفت برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در حاشیه این مراسم ضمن گرامیداشت فرارسیدن لیالی قدر گفت: مراسم ضیافت فاطمی شهرستان شفت با تهیه پرونده تخصصی توسط معاونت میراث‌فرهنگی استان گیلان و با توجه به ارزش فرهنگی و دینی که در بین مردم شهرستان شفت برخوردار بود در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

آش حضرت فاطمه زهرا (س) از معروف‌ترین آش‌های استان گیلان بوده که عموما در سالروز شهادت آن حضرت، به طور گسترده در سطح شهرستان شفت پخت می‌شود.

وجه تسمیه نام‌گذاری این آش به علت رسم دیرین تقاضای حاجت در هنگام پخت آن بوده و طول کشیدن روند پخت آش در سه اذان متوالی رسم دیگر بین مردم محلی شهرستان شفت بشمار می‌رود.

از ویژگی‌های این مراسم حفظ آئین‌های پخت سنتی آن بوده که در گذر زمان تا حدود زیادی حفظ شده است و با ثبت این اثر ارزشمند در سطح ملی می‌توان از ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی آن در توسعه گردشگری مذهبی استان و جذب گردشگران به نحو مطلوبی بهره‌مند شد.

پیشنهاد شده تا با تشکیل دبیرخانه میراث ناملموس ضیافت فاطمی و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط و حمایت مالی از تهیه اقلام مورد نیاز و گسترش آموزش روش‌های پخت شاهد بسط و گسترش فرهنگ‌های مرتبط با این اثر باشیم.

فرماندار شهرستان شفت نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در ثبت این اثر ارزشمند گفت: تهیه گسترده آش فاطمه زهرا (س) در شهرستان شفت از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و ثبت ملی این اثر گامی ارزشمند در ایجاد زمینه حفاظت از این میراث ارزشمند استان بوده که در طول قرن‌ها نسل به نسل منتقل شده است.

مراسم پاسداشت ضیافت فاطمی شهرستان شفت با برگزاری مراسم افطاری در محل مسجد جامع شهرستان شفت به اتمام رسید.

مراسم آئینی ضیافت فاطمی در تاریخ ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ با شماره ردیف ۲۶۷۵ در فهرست آثار میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.