محمد مخبر در دستورات جداگانه ای خطاب به وزیرخارجه و معاون همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول، خواستار پیگیری تامین حقابه هیرمند از افغانستان شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در پی گزارش نماینده اعزامی خود به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از چاه نیمه‌های چهارگانه مناطق مرزی سیستان گفت: دولت مستقر در افغانستان باید به این حقابه که طبق توافق‌های معتبر بین المللی، متعهد به رهاسازی آن برای بهره مندی مردم استان سیستان و بلوچستان است، پایبند باشد و هرچه سریعتر این موضوع را حل نماید.

گفتنی است قرارداد حقابه هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین تهران و کابل امضا شده و این کشور متعهد به آزادسازی آب در رود هیرمند این منطقه برای بهره مندی دشت سیستان و دریاچه هامون است.

اساس این حق آبه به بعد از جدایی افغانستان از ایران و توافق گلد اسمیت به تاریخ ۱۸۷۲میلادی بر‌می گردد این بود که هر دو کشور ایران و افغانستان باید به طور مساوی از آب هیرمند برخوردار شوند و افغانستان  نباید به زیان حق‌آبه ایران اقدام کند.

با اینکه ملاعبداللطیف منصور وزیر آب و انرژی طالبان در دیدار با سید حسن مرتضوی معاون سفیر کشورمان گفت: با وجود خشکسالی و کم آبی هیرمند، به توافق حق آبه با ایران پایبند هستیم و حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفته که تیم اعزامی کابل توافق کرد که بر اساس معاهده دو کشور در بازگشت به کابل پرداخت حق آبه ایران در برنامه‌های حکومت افغانستان باشد، هنوز هم مسئله حل نشده پابرجا باقی است.

آقای مخبر همچنین گفت: دولت مشغول برنامه ریزی برای دسترسی مردم و کشاورزان منطقه به آب پایدار در سال‌های آتی است و درخصوص انتقال آب از دریای عمان برنامه ریزی‌های دقیقی در حال انجام است.

معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه دو روز پیش هم گفته بود کشوری که شمال و جنوب آن دریا دارد، نباید در نواحی مرکزی با تجمع جمعیتی که دارد با مشکلات کم آبی مواجه شود.

پروژه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان از جمله این طرح‌های کوتاه و بلند مدت است که اجرای آن در مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون به تصویب رسیده است.

۲۲ دی پارسال نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را بررسی کرده و ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند.

بر این اساس و به گفته علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، عملیات اجرایی طرح انتقال آب از تهلاب به زاهدان نیز در سال جاری آغاز می‌شود تا بخش عمده مشکلات آب آشامیدنی و صنعت استان سیستان و بلوچستان رفع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
افغانیا باید آب 40 سالشون رو بدن به ما چون 40 ساله 4 میلیون افغانی رو داریم نگهداری میکنیم
آخرین اخبار