یک باستان شناس کرمانشاهی گفت : هیچ عاملی به اندازه انسان‌ها باعث نابودی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نیست.

مرتضی گراوند گفت : بنا‌های تاریخی بیانگر تاریخ ملتی هستند که اثری را از خود به جای گذاشته اند، اثری که می‌تواند در قالب معماری، اشیاء و یا دست ساخته‌ها باشد.

به گفته باستان شناس کرمانشاهی بنا‌های تاریخی به واسطه اینکه مکانی برای زیست انسان‌های گذشته بوده اند، مهم هستند، چراکه انسان‌ها از ابتدای پیدایش خود تا به امروز برای اینکه محلی برای زندگی داشته باشند، تکاملی عجیب را پشت سر گذاشته اند.

غار‌ها اولین مکان برای زندگی انسان‌های اولیه بودند. بعد‌ها در دوره نوسنگی، آن‌ها شروع به ساخت بنا‌هایی مدور، سپس چهار گوش و بعد‌ها دارای پلکان کردند. در دوره‌های بعدی و در یک تحول بزرگ انسان‌ها یاد گرفتند که بنا‌هایی داری اتاق، تالار و ستون بسازند که این موضوع زیست مکانی را برای انسان بوجود آورد.

ساخت این دست از بناها، بیانگر تفکر عقلانی و علم یدی بشر است که به تدریج در او بوجود آمده و دست به ساخت آن زده، اما متاسفانه انسان امروزی بدون توجه به تاریخی که در پشت ساخت چنین آثاری نهفته شده، به واسطه توسعه شهری که در حال رخ دادن است و با یک نگاه اقتصادی غلط درحال از بین بردن این آثار است.

در گذشته انسان‌ها بدون هیچگونه تجهیزات خاصی و تنها با استفاده از تفکر و نیروی یدی خود دست به ساخت بنا‌هایی بزرگی با معماری خاص و اصیل زده اند، درحالی که انسان امروزی برای ساخت بنا‌هایی مشابه آن نیاز به تجهیزات و ماشین آلات پیچیده دارد.

توسعه زندگی شهری بنا‌های تاریخی را به سمت تخریب پیش می‌برد، هرچند عواملی همچون شرایط محیطی، باران، سیل، زلزله، آلایندگی ها، سرو صدا و ... می‌تواند در از بین رفتن یک بنای تاریخی نقش داشته باشد، اما انسان‌ها بزرگترین نابودگران بنا‌های تاریخی هستند.

علاوه بر انسان، ساخت و ساز‌هایی که در اطراف این بنا‌ها صورت می‌گیرد، به واسطه تردد ماشین آلات سنگین و لرزش‌هایی که اتفاق می‌افتد به مرور این بنا‌های تاریخی را به سمت تخریب می‌کشاند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
مقصر اصلی نابودی بناهای تاریخی خودمونیم