فرمانده گروه ۲۲ توپخانه ارتش در شهرضا گفت: عملیات اچ۳ که پایگاه الولید عراق را در دورترین نقطه بمباران کرد، به زعم طراحان نظامی دنیا به عنوان پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات هوایی دنیا ثبت شد.

امیر سرتیپ دوم شهرام میناپورگفت : نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یکم مهر ماه ۱۳۵۹ با ۱۴۴ فروند هواپیمای بمب‌افکن و شکاری، عملیاتی را با عنوان عملیات کمان ۹۹ آغاز کرد و نقاط استراتژیک نظامی عراق را بمباران کرد.

به گفته او عملیات اچ ۳ که توسط افسران نیروی هوایی طرح‌ریزی و توسط خلبانان نیروی هوایی اجرا شد، پایگاه الولید عراق در دورترین نقطه عراق یعنی مرز عراق با اردن در عمق هزار کیلومتری را بمباران کردند و ۴۸ هواپیمای دشمن به طور کامل نابود شد و به زعم طراحان نظامی دنیا این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات هوایی دنیا ثبت شد.

میناپور می گوید نیروی دریایی ارتش در ۷ آذر ۱۳۵۹ طی یک عملیات به نام مروارید توانست بندر ام‌القصر و ۲ اسکله صادرکننده نفت عراق را کاملا ًمنهدم کند، این ضربه سبب شد که تا پایان جنگ عراق نتواند نفتی را صادر کند و نیروی دریایی عراق نیز تا پایان جنگ هیچگونه عملیاتی را نتوانست آغاز کند.

فرمانده گروه ۲۲ توپخانه ارتش در شهرضا گفت:  نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر نیرو‌های مسلح طی ۸ سال جنگ تحمیلی توانستند عملیات‌های بزرگی را رقم بزنند، عملیات بیت‌المقدس منجر به آزادسازی خرمشهر شد، عملیات طریق‌القدس منجر به آزادسازی سوسنگرد و بستان شد، عملیات فتح‌المبین شهر‌های اندیمشک و شوش را از تیررس دشمن خارج کرد و عملیات ثامن الائمه منجر به شکستن حصر آبادان شد و بعد از عملیات ثامن الائمه حضرت امام (ره) لقب پیروز را به لشکر ۷۷ هدیه دادند و این افتخاری برای نیروی زمینی ارتش است.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.