خبرگزاری الجزیره در گزارشی اعلام کرد در حال حاضر بیش از ۴۴۰۰ فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر هستند که شامل زنان و کودکان نیز می‌شود.

روز هفدهم آوریل ( ۲۸ فروردین) به روز اسرای فلسطینی نام گرفته است. هر سال به منظور حمایت از مقاومت اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و برجسته کردن وضع نامناسب این زندان ها و تقدیر از مبارزه اسرای فلسطینی برای آزادی در برابر اشغالگری چندین مراسم برگزار می‌شود.

خبرگزاری الجزیره به مناسبت این روز گزارشی از وضع اسیران فلسطینی منتشر کرد و گفت: در طول سال ۲۰۲۱، ارتش رژیم صهیونیستی نزدیک به ۸۰۰۰ فلسطینی از جمله بیش از ۱۳۰۰ نوجوان و ۱۸۴ زن را دستگیر کرد.  مقامات رژیم صهیونیستی همچنین بیش از ۱۵۰۰ حکم بازداشت اداری را صادر کردند که به موجب آن فلسطینی‌ها را بدون اتهام یا محاکمه در زندان نگه داشتند.

تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۲، ۴۴۵۰ فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی اسیر بودند. این افراد زندانیان سیاسی محسوب می شوند چرا که برای پایان دادن به اشغالگری این رژیم مبارزه می‌کنند.

تنها در اسرائیل است که کودکان را در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌کند و اغلب آن‌ها از حقوق اولیه محروم هستند. به گفته مرکز حقوقی آدامیر، ارتش رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۲ هزار کودک فلسطینی را زندانی کرده است. بیشتر این کودکان به «پرتاب سنگ» متهم شدند، جرمی که طبق قوانین نظامی این رژیم مجازات آن تا ۲۰ سال زندان است. در حال حاضر ۱۶۰ کودک فلسطینی در زندان‌های این رژیم به سر می‌برند که اکثر آن‌ها در بازداشت موقت هستند و به هیچ جرمی محکوم نشده‌اند.

یکی از پرونده‌های کودک زندانی، پرونده احمد منصره است که در ۱۳ سالگی دستگیر و به طرز وحشیانه‌ای مورد بازجویی قرار گرفت سپس محکوم شد. او پس از گذراندن شش سال حبس و شش ماه بازداشت قبل از آن، تنها ۲۱ ساله شده است.

احمد به همراه پسرعمویش حسن در سال ۲۰۱۵ با دو شهرک نشین درگیر شدند. حسن، که در آن زمان ۱۵ سال داشت، از سوی یک غیرنظامی صهیونیست هدف اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد. احمد نیز از سوی یک اوباش صهیونیست به شدت هدف ضرب و جرح قرار گرفت و با خودرو زیر گرفته شد. او دچار شکستگی جمجمه و خونریزی داخلی شد.

در آن زمان، قوانین رژیم صهیونیستی کودکان زیر ۱۴ سال را از نظر کیفری مسئول نمی‌دانست. برای دور زدن این موضوع، مقامات این رژیم منتظر ماندند تا منصره ۱۴ ساله شود تا او را محکوم کنند. این قانون در آگوست ۲۰۱۶ تغییر کرد تا امکان تعقیب قضایی کودکان کوچکتر را فراهم کند.

احمد به قتل متهم و به ۱۲ سال زندان محکوم شد. این مجازات بعداً به ۹ سال کاهش یافت. احمد مدت‌هاست که از مشکلات روانی رنج می‌برد. در پایان سال ۲۰۲۱، روانپزشکی از پزشکان بدون مرز اجازه ملاقات با او را پیدا کرد و تشخیص داد که او مبتلا به اسکیزوفرنی است. این اولین باری بود که به پزشک خارجی اجازه داده شد او را ببیند. علی‌رغم مشکلات روحی و روانی احمد و تشخیص‌های پزشک، وی از پنج ماه پیش در سلول انفرادی به سر می‌برد.

نیرو‌های رژیم صهیونیستی از آغاز سال ۲۰۲۲ حداقل هشت کودک فلسطینی را به ضرب گلوله شهید کرده اند و در حال حاضر ۵۳۰ فلسطینی در بازداشت اداری هستند. بازداشت شدگان، از جمله زنان و کودکان، بر اساس «شواهد سری» که نه زندانی و نه وکیل آن‌ها اجازه دیدن آن‌ها را ندارند، می‌توانند برای دوره‌های شش ماهه قابل تمدید از سوی ارتش نگهداری شوند. طبق قوانین بین المللی، یک کشور اشغالگر از انتقال و نگهداری زندانیان به خارج از سرزمین‌های اشغالی منع شده، اما تل آویو این کار را با تعدادی زندان در داخل مرز‌های خود انجام می‌دهد. طی سال‌ها، بسیاری از زندانیان در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

روز گذشته ده‌ها نفر در مقابل مقر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در نوار غزه تجمع کرده‌اند تا از تل آویو بخواهند اسرای فلسطینی را فورا آزاد کند. تظاهرات روز یکشنبه یکی از چندین تظاهراتی بود که در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین به مناسبت روز اسرای فلسطینی برگزار شد، مناسبتی که در آن فلسطینی‌ها همبستگی خودشان را با اسرای در بند نشان می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۱۳:۴۶ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
خدایا اسیران را آزاد کن
آخرین اخبار