در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

کاربران بازار‌های مالی برای سرمایه گذاری باید از بستر قانونی استفاده کنند

کارشناس بازار‌های مالی گفت: کاربران بازار‌های مالی باید به سراغ ابزار‌های معاملاتی شناخته شده با حجم زیاد بروند تا فریب بازی «پانزی» را نخورند.

آقای امیرعلی امیرباقری گفت: طرح پانزی (Ponzi scheme) یک طرح قدیمی برای کلاهبرداری است، اما هنوز کاربرهای بازارهای مالی فریب این بازی را می خورند. یکی از مصداق‌های بازی پانزی، بازار رمزارزهاست که در ابتدای بازی، دو یا سه دوره به افراد سود پرداخت می شود تا اعتماد آن‌ها جلب شود و این افراد نیز، کاربران جدیدی را برای سرمایه گذاری در یک تارنما تشویق کنند؛ اما پس از مدتی، دیگر از آن تارنما خبری نمی‌شود و پول افراد از بین می‌رود.

به گفته او، یکی از نشانه‌های این تارنما، وعده پرداخت سودهای نجومی است و سازوکارشان به این صورت است که پول جمع آوری شده از افراد قدیمی را به عنوان سود، به افراد جدید می‌پردازند تا افراد جدید هم پول خود را به این بازار وارد کنند و یک نمونه از این بازارها که بازی پانزی در آن‌ها مشاهده می‌شود، «وال استریت» است.

امیرباقری می‌گوید: افراد برای جلوگیری از این نوع سوء استفاده‌ها، باید از بازار و پلتفرم‌های معاملاتی شناخت داشته باشند و آموزش ببینند. افرادی که حرفه‌ای نیستند، معمولا سرمایه خودشان را به دست افراد دیگر می‌سپارند و به دام کلاهبردان می‌افتند که اگر می‌خواهند چنین اتفاقی رخ ندهد و سرمایه‌اشان در امان بماند، باید از قرارداد‌های قانونی که ضمانت اجرایی دارند استفاده کنند و به سراغ ابزار‌های معاملاتی شناخته شده با حجم زیاد بروند.


بیشتر بخوانید:


نام طرح پانزی از نام چارلز پانزی یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ گرفته شده است که با فروش کوپن‌های تخفیفی اداره پست، به سرمایه‌گذاران وعده می‌داد که طی ۴۵ روز، ۵۰ درصد سود دریافت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار