مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد گفت: با توجه به شیوع سرخک در کشور افغانستان، اتباع این کشور با تزریق واکسن سرخک وارد ایران می‌شوند.

حیدر احسانی گفت: با توجه به شیوع بیماری سرخک در افغانستان، اتباع و مسافران این کشور هنگام ورود به ایران در مرز دوغارون یک دور واکسن سرخک را دریافت می‌کنند و به صورت واکسینه‌شده وارد کشور می‌شوند.

او افزود: همچنین علائم بیماری واگیردار سرخک شامل تب، ضایعات پوستی، سرفه و آبریزش بینی در مسافران بررسی می‌شود و تا کنون فردی مبتلا به این بیماری در مرز دوغارون مشاده نشده است؛ اما در صورت مواجهه با مورد مشکوک، گزارش تلفنی به ستاد شهرستانی و تعیین تکلیف وضعیف فرد صورت می‌گیرد.

در سه ماه گذشته در افغانستان به شمار مبتلایان به سرخک افزوده شده است و خطر ورود آن به ایران که سه سال پیش موفق به دریافت گواهی حذف بیماری سرخک از سازمان بهداشت جهانی شده بود؛ احساس می‌شود.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد، میزان اعتبار و تجهیزاتی که دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت جلوگیری از ورود بیماری سرخک به کشور در مرز دوغارون صرف کرده، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان بوده که شامل تامین واکسن، ملزومات نگهداری واکسن و دستگاه تب سنجی می‌شود.

احسانی گفت: از ابتدای امسال برای تمامی مسافران و اتباع افغانستانی که وارد کشور شده اند، مراقبت‌های بهداشتی از جمله سرخک، فلج اطفال و کرونا انجام شده است.

واکسیناسیون دو نوبت به فاصل حداقل یک ماه، راه پیشگیری از سرخک است و در فرد مبتلا نیز باید رعایت قرنطینه تنفسی و دریافت ویتامین آ برای کاهش علائم بالینی و دوره بیماری انجام شود.

مرز دوغارون تایباد در شرق خراسان رضوی و همجوار با کشور افغانستان، محل تردد روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ نفر مسافر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
خب چرا این افغانی های سرخکی رو راه میدین به کشور ،کم جرم و جنایت میکنن ،آخه چه سودی دارن برامون
آخرین اخبار