در سال زراعی جاری کشاورزانی که در استان همدان اقدام به کشت گندم دیم کرده‌اند با بحران خشکسالی روبه‌رو شده‌اند.

امسال نرخ خرید تضمینی گندم با در نظر گرفتن مبلغ هزار تومان تشویقی دولت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که برای کشاورزان استان همدان مشوق مطلوبی برای داشت و برداشت محصول گندم بشمار می‌رود.

اما در سال زراعی جاری کشاورزانی که در استان همدان اقدام به کشت گندم دیم کرده اند با بحران خشکسالی روبرو شده اند آمار بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون و همچنین پیش بینی بارش در فصل بهار بخصوص برای کشاورزان رضایت بخش نبوده است.

گندم دیم وابسته به آب است و میزان برداشت سنوات گذشته نشان می دهد هر سال بارش‌ها خوب و مکفی بوده تولید گندم در کشور با رشد مواجه شده و به خودکفایی رسیده و هر سال که میزان بارش‌ها کاهش داشته میزان تولید گندم افت پیدا کرده است دلیل این امر تولید بخش قابل توجهی از گندم کشور به صورت دیم است.

تولید گندم دیم طبق آمار، به طور متوسط در هر هکتار ۱.۳۰۰ تن بوده که این میزان تولید با ارتقای بهره وری می‌تواند به ۱.۷۰۰ تن برسد بنابراین بهره گیری از اراضی دیم برای تولید گندم بویژه با افزایش چشم گیر قیمت تضمینی گندم از ۵ هزار تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان سبب استقبال زراعین استان از کشت گندم شده، اما تا کنون کمبود بارش موثر برای اراضی دیم چالشی برای افزایش تولید گندم در این استان است.

کاهش ۳۵ درصدی باران خطری برای گندم دیم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان بارش‌ها در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش داشته است این در حالی است که استان همدان در سال زراعی گذشته نیز در مقایسه با سال قبل‌تر با ۵۰ درصد کاهش نزولات جوی مواجه بوده، بنابراین خشکسالی برای بخش کشاورزی و گندم دیم یک تهدید است که می‌تواند در تولید محصولات کشاورزی بخصوص محصولات دیم از جمله گندم و حبوبات اثرگذار بوده و تولید را کاهش دهد.

علی بایگانه گفت: در فروردین بارش موثری در سطح استان همدان نداشته ایم و پیش بینی هواشناسی نیز این است که در ادامه فصل بهار همچنان بارش نداشته باشیم بنابراین تا کنون حدود ۲۰ درصد کاهش تولید در گندم دیم قابل پیش بینی است.

پیش بینی تولید ۶۵۰ هزار تن گندم در استان همدان

او گفت: سطح زیر کشت گندم در اراضی دیم و آبی در استان همدان ۴۳۷ هزار هکتار است که تا تاریخ ۲۰ فروردین امسال پیش بینی می‌شود حدود ۶۵۰ هزار تن گندم از این سطح اراضی برداشت شود هر چند این احتمال وجود دارد که تا زمان برداشت گندم بدلیل شرایط خشکسالی برآورد تولید به کمتر از میزان فوق الذکر تقلیل یابد.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در حال حاضر در مزارع دیم بویژه در مناطق جنوبی استان و همچنین مناطقی با خاک‌های سبک، آثار تنش خشکی را شاهد هستیم که با توجه به عدم پیش بینی باران موثر در روز‌های آینده تنش تشدید خواهد شد.

او گفت: با این شرایط و بواسطه ضعف گیاه زراعی اجرای عملیات مبارزه با سن و علف‌های هرز به کاهش خسارت کمک خواهد کرد بنابراین گندمکاران می‌بایست امسال توجه ویژه‌ای به مبارزه با عوامل خسارت زا داشته باشند

 بایگانه گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته که این امر به انگیزه مهمی برای گندمکاران تبدیل شده و باعث شده است استقبال کشاورزان از مبارزه بر علیه سن و علف هرز نسبت به سنوات گذشته بهتر باشد.

میزان خرید گندم وابسته به باران است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان نیز در این ارتباط با بیان اینکه ۸۵ درصد گندم استان همدان به صورت دیم کشت می‌شود می‌گوید: اگر بارش در فصل بهار خوب باشد میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در استان همدان افزایش خواهد یافت.

مسعود بکایی گفت: سطح زیر کشت گندم نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته است که در افزایش تولید گندم استان نقش دارد، اما این امر در صورتی محقق می‌شود که بارش‌های موثری در فصل بهار داشته باشیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان می گوید: سال گذشته بیش از ۱۹۹ هزار تن گندم از کشاورزان استان همدان با نرخ تضمینی گندم خریداری شد که در مقایسه با سال زراعی قبل کاهش قابل توجهی داشت به طوریکه در سال زراعی قبل‌تر کشاورزان بیش از ۴۴۰ هزار تن گندم تولیدی خود را به دولت تحویل داده بودند که دلیل اصلی این کاهش خرید در خشکسالی و نزولات آسمانی در سال زراعی گذشته بود.

او گفت: امسال نرخ خرید تضمینی با هزار تومان جایزه تحویل گندم به دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که بر این اساس گندمکاران قطعا گندم مازاد تولیدی خود را به دولت تحویل می‌دهند و تنها بذر مصرفی خود را از گندم برخواهند داشت.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.