مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: سالانه بالغ بر ۲ هزار تُن انواع محصولات فرعی جنگلی و مرتعی در استان برداشت می‌شود که متوسط ارزش آن سالانه ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد می شود.

محمد علی کاظمی گفت: صنعت گیاهان دارویی در استان اصفهان توانسته ۲۰۰ هزار نفر روز اشتغال ایجاد کند که نشانگر ظرفیت مناسب صنعت گیاهان دارویی در استان اصفهان است.

او گفت: در قالب طرح‌های مرتعداری، دامداران به حفاظت و کشت گیاهان دارویی مانند بذرپاشی، نشاکاری و کُپه کاری انواع گیاهان مانند کتیرا، باریجه، آویشن، آنغوزه و کرفس کوهی تشویق می‌شوند تا در کنار اشتغال زایی و درآمدزایی، حفاظت از عرصه‌های طبیعی نیز محقق شود.

حدود ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی رشد می‌کند که شماری از آن‌ها جنبه خوراکی و برخی ارزش، صنعتی دارویی و درمانی دارد.

به گفته او بازاریابی مقوله و چالش این صنعت در کشور است، زیرا فروش و صادرات آن به‌خوبی انجام نمی‌شود و باید در این زمینه اصلاحات و تدابیر سازنده‌ای اتخاذ شود.

خام فروشی دیگر مشکل صنعت گیاهان دارویی و صنعتی در کشور و استان اصفهان به شمار می‌رود، برای مثال گیاه آنغوزه بصورت خام به فروش می‌رسد و پس از آن در قالب تولیدات دیگر مانند ادکلن باز به کشور باز می‌گردد، بنابراین باید به فرآوری محصولات و صنایع تبدیلی و تکمیلی بیش از گذشته بها داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به اهمیت ورود شرکت‌های دانش بنیان به مقوله گیاهان دارویی و محصولات فرعی جنگلی و مرتعی گفت: فرآوری محصولات و همچنین بسته بندی مناسب و به روز جایگاه این صنعت را در استان ارتقاء می‌دهد و این نهاد با شماری از این شرکت‌ها همکاری را آغاز کرده است.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل۳۲ درصد) در برگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در شهرستان‌های فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.