مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اهواز پارسال ۸۳ روز دچار گرد و غبار بود و آبگیری تالاب‌ها و مراقبت و نگهداری از پوشش گیاهی ایجاد شده در کانون‌های داخلی، مهمترین عامل در کاهش روز‌های گرد و غباری است.

علیرضا آذریان گفت: هوای اهواز در پارسال، ۱۳ روز در شرایط پاک، ۲۶۹ روز در شرایط قابل قبول (سالم)، ۶۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، هفت روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ۶ روز در شرایط ناسالم و سه روز در شرایط خطرناک بود.

به گفته او در سال ۱۳۹۹ نیز هوای اهواز، ۱۹ روز در شرایط پاک، ۲۸۹ روز در شرایط قابل قبول (سالم)، ۵۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و ۲ روز در شرایط بسیار ناسالم بوده و هیچکدام از روز‌ها در شرایط خطرناک نبود.

آذریان می گوید: به ویژه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که بارش‌های خوبی رخ داد، پدیده گرد و غبار در اهواز به کلی منتفی شد و آمار گرد و غبار در سال‌های اخیر، نقش تعیین کننده آب و بارندگی را در کاهش ریزگرد‌ها در کانون‌های داخلی و خارجی ثابت کرد و تاثیر ایجاد پوشش گیاهی در کانون‌های ریزگرد، آبگیری تالاب هورالعظیم و سایر تالاب‌ها را در غیرفعال شدن کانون‌های گرد و غبار نشان داد.

شرایط سکون و ابرناکی باعث تشدید گرد و غبار و افزایش ماندگاری شده و شرایطی که در ماه‌های اخیر مشاهده شده مشخص می‌کند در کنار رطوبت، شرایط ایستایی و باد کم باعث افزایش ماندگاری گرد و غبار می‌شود.

آذریان گفت: گرد و غبار‌هایی که پارسال در اهواز رخ داده بیشتر ناشی از تاثیر جریان‌های همرفتی بود و منشاء آن به نسبت مساوی هم از کانون‌های داخلی و هم خارجی شکل گرفته بود.

برچسب ها: گرد و خاک ، وضعیت جوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.