افطاری دادن، از مستحباتی است که به آن سفارش ویژه شده است.

حتما شنیده اید که وقتی کسی در زندگی اش موفق است می‌گویند فلانی خیلی زرنگ است! اما امام صادق علیه السلام می‌گوید: «زرنگ کسی است که در کار آخرت زیرک باشد!» و در حدیث دیگری امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: «زیرک کسى است که امروزش از دیروزش بهتر باشد.» ماه رمضان به واسطه فضیلت‌هایی که برای هر عمل در آن قرار داده شده فرصت خوبی است برای زیرکی در کار آخرت! تا امروزمان را از روزی که گذشت نیکو‌تر برنامه ریزی کنیم و بگذرانیم. آنچه که در ادامه می‌آید می‌تواند برنامه یک یا چند روز ما در این ماه مبارک باشد تا روزی بهتر را در کارنامه اعمالمان ثبت کنیم. ایده‌هایی که گرچه انجام آن‌ها ساده و آسان است، اما در نزد خدا پاداش و فراوانی دارد.

خودتان را محبوب پروردگارتان گردانید

همین حالا تلفن را بردارید و برای افطاری فردا و یا هر زمان که راحت ترید چند نفر از آشنایان تان را دعوت کنید. تفاوتی هم نمی‌کند. دوست، آشنا یا فامیل! مهم این است که به گفته امیرالمومنین علیه السلام: «با صله رحم خود را محبوب پروردگارتان گردانید. بیست و چهار حسنه برای خود جمع کنید و بهترین خصلت یک انسان بزرگوار را به جا آورید.» مهمان هایتان را نور بدانید چرا که به فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله با خودشان روزی می‌آورند و با رفتن‌شان گناهان اهل خانه را می‌برند! پس اگر شرایطش را دارید از مهمانی رفتن و مهمانی دادن دریغ نکنید. اگر از اقوامتان کسانی را می‌شناسید که از هم دلگیر هستند. دعوت شان کنید و کدورت‌ها را در ماه مبارک رمضان برطرف کنید. تا ثوابی بالاتر از تمام نماز‌ها و روزه‌های مستحبی را از آن خودتان بکنید و مقرب درگاه الهی شوید. چرا که حضرت موسی کاظم علیه السلام این افراد را مقربان درگاه الهی می‌دانند.

حجت‌الاسلام سعیدی کارشناس برنامه سمت خدا در رابطه با آثار و برکات صله رحم می‌گوید: «صله رحم عمر انسان را به خیر اضافه می‌کند و برای زندگی برکت می‌آورد و قاطع رحم مغبوض خداوند است. یعنی خدا نسبت به این فرد بغض دارد و از او ناخشنود است. امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند از صفات انسان‌های باتقوا این است که دو طرف را به هم متصل می‌کنند. صله رحم هم اثر و برکت مادی دارد و در سفره ما برکت می‌آورد و هم برکت معنوی دارد.»

با پاره‌ی خرما و مقداری آب، آتش را از خود دور کنید!

قرار نیست خودتان را به زحمت بیاندازید و سفره پر زرق و برقی آماده کنید! این را حضرت محمد سفارش می‌کند آنجا که می‌فرمایند: «هیچ کس نباید بیش از توانش خود را براى مهمان به زحمت اندازد.» پس سفره‌ای ساده با یک نوع غذا آماده کنید. اسراف نکنید و مهمانی تان را تجملاتی نکنید! با افطاری ساده تان پاداشی بالاتر از ثواب روزه داری نصیب خود کنید. از فرصت رمضان استفاده کنید و حتی به اندازه یک شب از ثواب افطاری دادن بهره‌مند شوید. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: «ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده، و خداوند از لغزش‌های گذشته‌اش می‌گذرد. یکی عرض کرد!‌ای رسول خدا، همه ما قدرت افطاری دادن و سیرکردن شکم افراد را نداریم. پیامبر خدا فرمود: با پاره‌ی خرما و مقداری آب، آتش را از خود دور کنید.»

حجت‌الاسلام سعیدی در رابطه با اهمیت افطاری دادن اینطور می‌گویند: «افطاری دادن از مستحبات موکد است. یعنی از مستحباتی است که به آن سفارش ویژه شده است. نه تنها در روایات سفارش ویژه به انجام این کار داریم بلکه خود اهل بیت علیهم السلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عامل به این مسئله هم بودند. یعنی حتی الامکان این کار را انجام می‌دادند و شیعیان را هم توصیه می‌کردند به افطاری دادن!»

محور مهمانی را اهل بیت قرار دهید

بیاید یک بار از ابتدا برنامه را مرور کنیم. قرار است مهمانی‌ای تدارک ببینید و از برکات صله رحم بهره‌مند شوید و خانه تان را محل رفت و آمد فرشتگان قرار دهید. سفره افطاری ساده‌ای بچینید و کفاره یک سال گناهان تان را بپردازید و غرق در رحمت الهی شوید. تا اینجا همه آنچه قرار بود انجام بدهید این بود، اما ایده دیگری نیز هست که می‌تواند مهمانی شما را از آنچه هست پرفضیلت‌تر کند. مهمانی تان را به نیت یک هیئت خانگی برگزار کنید. قبل از افطار یا بعد از آن هر طور که مایل هستید با مهمان هایتان دور هم بنشینید و مراسم را آغاز کنید. قرآن تلاوت کنید. چند حدیث و روایات بخوانید و مناجات خوانی و مصیبت خوانی داشته باشید.

یک تیر و سه نشان برای بهره مندی از رمضان!

حجت الاسلام سعیدی کارشناس مذهبی در این باره می‌گوید:‌بنای زنده ماندن دین برگزاری همین هیئت هاست و از طرفی بسیار ارزشمند است که مبنای جمع شدن ما براساس امام مان باشد. سعی کنید هیئت را به صورت یک مجموعه برگزار کنید. یعنی حتما در آن قرآن خوانده بشود. یک مسئله شرعی بیان شود. اگر ایام شهادت است ذکر مصیبت و اگر ایام ولادت هست مولودی خوانده بشود. خروجی داشته باشد و مفید باشد و افراد با شرکت کردن در این مراسم چیزی به دانسته هایشان اضافه شود و لذت ببرند از حضور در آن جمع و محفل!

یک تیر و سه نشان برای بهره مندی از رمضان!

این کارشناس مذهبی همزمانی این سه عمل پسندیده را ارزشمند می‌داند و می‌گوید: «در دین اسلام نماز به عنوان یک فریضه پر فضیلت وجود دارد، اما وقتی این نماز به جماعت تبدیل می‌شود. فضیلت و ثواب آن بسیار بیشتر می‌شود. همان نماز است، اما ثواب جماعت خواندن آن اصلا قابل قیاس با فردی خواندن نیست. یدالله مع الجماعة. ماه مبارک رمضان هم همینطور است. اگر انشالله بتوانیم عبادت‌های ماه مبارک رمضان را نیز به صورت جمعی انجام بدهیم. از فضیلت و برکات بیشتری در این ماه بهره مند می‌شویم. درست است که روزه گرفتن عبادت فردی است، اما سعی کنیم برای افطاری سفره‌ای پهن کنیم که افراد خانواده را دور هم جمع کنیم و از ثواب صله‌رحم و اطعام هم بهره‌مند شویم. حالا فرض بکنید این افطاری و دور هم جمع شدن را در غالب یک هیئت برگزار کنیم. هیئتی که یاد اهل‌بیت علیهم السلام در آن باشد. جلسه قرآن داشته باشیم. ذکر خدا و اهل بیت را به لب بیاوریم. این می‌شود یک‌تیر و چند نشان که یکی از هنر‌های گذشتگان ما نیز بوده است.»

یک تیر و سه نشان برای بهره مندی از رمضان!

مراقب آفات مسیر باشید!

حجت الاسلام سعیدی با تذکر نسبت به آفاتی که این مراسم را از شکل اصلی خود خارج می‌کند اینطور می‌گوید: «البته این دسته از مراسمات آفاتی هم دارد که باعث کم رنگ شدن حس معنوی آن‌ها می‌شود. تجملاتی کردن مراسمات مذهبی یکی از این آفات است؛ که باعث می‌شود بعضی از افراد احساس کنند توان برگزاری چنین مراسمی را ندارد.
مثلا فردی از خانواده شرایط مالی خوبی دارد و این افطاری و هیئت را با چند نوع غذا برگزار می‌کند. همین باعث می‌شود بعضی از افراد که شرایط مالی متوسطی دارند. بخاطر اینکه نمی‌توانند مراسم را به شیوه آن‌ها برگزار کنند. به صورت خودجوش از زنجیره صله رحم و برگزاری این مراسم کنار بروند و یا زمانی که نوبت به آن‌ها برسد شرمنده و خجالت زده شوند.

یکی از ویژگی‌های اصلی هیئت و تجمع‌های مذهبی هم‌شکل بودن و بی‌ریایی است. اگر بخواهد آمیخته با تجملات بشود ماهیت خودش را از دست می‌دهد. پس حواسمان به برگزاری ساده این مراسم نیز باشد.»

آثار تربیتی ارزشمند این نوع مهمانی‌ها

کارشناس برنامه سمت خدا به بُعد تربیتی این مراسمات نیز شاره می‌کند و می‌گوید: «این فرهنگ به فرزندان ما هم منتقل می‌شود. فرزندان ما می‌بینند که بنای دور هم جمع شدن ما بر افطاری دادن و بندگی کردن خداست! ما به گناه و خطا دور هم جمع نمی‌شویم. این‌ها بسیار ارزشمند است و به صورت یک ارزش شیرین در ذهن فرزندان ما جای می‌گیرد.»

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چه سفره‌ای....
این حتما خیلی برکات توش هست ...مشخصه...