یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اثرات مشهود و مثبت واکسن کرونا در کاهش فوتی‌های موج ششم گفت : طبق تحقیقات به عمل آمده مرگ و میر واکسن زده‌ها نسبت به افرادی که واکسن نزده یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند، ۱۷ برابر کمتر شده است.

سیاوش وزیری گفت : کاهش آمار فوتی‌های کرونا در موج اخیر و نبود افزایش این آمار بعد از دورهمی‌ها و مسافرت‌های نوروزی، این وضعیت تنها به دلیل موفقیتی است که در واکسیناسیون کرونا به دست آورده ایم.

به گفته متخصص بیماری‌های عفونی خوشبختانه دولت جدید با هوشمندی، بحث واکسیناسیون کرونا را در اولویت قرار داد و با توجه به افزایش حجم تولید واکسن و از طرفی افزایش واردات آن، بخش قابل توجهی از جامعه واکسینه شد که اثرات مثبت آن را در کاهش آمار فوتی‌ها مشاهده می‌کنیم.

در موج ششم عمده افراد از یک سطح پایه و حداقل ایمنی برخوردار بودند که توانست آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونا را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

طبق تحقیقات به عمل آمده مرگ و میر واکسن زده‌ها نسبت به افرادی که واکسن نزده و یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند، ۱۷ برابر کمتر است و همین آمار نشان دهنده موفقیت واکسیناسیون و اثرات مثبت آن در کاهش مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا است.

واکسن جلوی ابتلا به کرونا را نمی‌گیرد، واکسن تنها موجب کاهش اثرات شدید بیماری و کاهش مرگ و میر ناشی از آن می‌شود، بنابراین نیاز است تمام افراد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

تزریق دو دوز واکسن کفایت نمی‌کند و نیاز است افراد پس از گذشت چند ماه از تزریق دوز دوم حتما برای تزریق دوز سوم اقدام کنند تا سطح ایمنی مطلوبی در بدن آن‌ها علیه کرونا ایجاد شود.

از طرفی تزریق دوز چهارم هم در حال حاضر برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند مورد تاکید قرار گرفته و این افراد باید این دوز از اکسن را نیز تزریق کنند.

همه باید بدانند که پاندمی کرونا خاتمه نیافته و احتمال ورود سویه‌های جدید و نوترکیب وجود دارد، بنابراین تمام افراد باید همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی را داشته باشند.

افرادی که واکسن زده اند شدت کرونا در آن‌ها کمتر است، اما می‌توانند ناقل این بیماری باشند و آن را به سایر افرادی که واکسن نزده یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند منتقل کنند، بنابراین رعایت دستورالعمل هاا همچنان برای تمام افراد ضروری است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.