روسای جمهور روسیه و بلاروس در کنفرانس خبری مشترک از مواضع کشورهای غربی انتقاد کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت آنچه امروز شاهدیم تلاش برای عبور از جهانی تک قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در جهان پدیدار شد.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری روسیه و بلاروس، خبرنگاری روسی پرسید، تحریم‌های بی سابقه اخیر چگونه بر اقتصاد اثر خواهد گذاشت؟ ارزیابی شما از اقتصاد داخلی و خارجی چیست؟ آیا خطراتی هم وجود دارد که بخش‌هایی از اقتصاد را تهدید کند؟

ولادیمیر پوتین در پاسخ گفت: ما بار‌ها در این باره سخن گفتیم، اما بار دیگر تکرار می‌کنیم که با آغاز همین تحریم ها، موفقیت‌هایی داشته ایم و این یعنی تحریم‌ها موفق نبوده اند.

پوتین افزود: شرکت‌های صنعتی و اقتصادی ما به شیوه خوبی به فعالیتشان ادامه می‌دهند، بانک مرکزی شاهد بهبود بیست درصدی شرایط است، اقتصاد و نظام مالی روسیه هنوز روی پای خود ایستاده است و به صورت حرفه‌ای به فعالیت ادامه می‌دهد و نتیجه این فعالیت‌ها در آینده‌ای نزدیک آشکار می‌شود.

پوتین در ادامه گفت: طبیعی است خطراتی را هم در امور لجستیک و دیگر امور احساس می‌کنیم، با این حال اقتصاد روسیه با ثبات و پویایی ادامه دارد. می‌بینید که قیمت دلار هم به قیمت قبل از عملیات ویژه نظامی بازگشت، می‌توان گفت، دشمنان روسیه با همه تلاش در پی آنند تا شرایط روسیه دشوار شود، اما تحریم تا الان اثر بخش نبود اگر چه در بخش لجستیک مثل وضعیت واردات به بنادر و فرودگاه‌ها یا صادرات سموم دفع آفات اثراتی را شاهد هستیم. غرب که نشان می‌دهد تمایلی برای خرید سموم دفع آفات ما و بلاروس ندارد بر این گمان است که این روند موجب می‌شود بخش‌های تولیدی این مواد آسیب ببیند، اما بسیاری از کشور‌های دوست سعی می‌کنند سموم دفع آفات روسی و بلاروسی تهیه کنند. بدون این سموم بخش کشاورزی کشور‌ها آسیب می‌بیند و این اتفاق بر نظام غذایی بازار‌های جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: همین الان شاهد گرانی مواد غذایی هستیم و درصد گرانی‌ها هم بالاست، این گرانی‌ها موجب شد قیمت سموم دفع آفات هم افزایش یابد، الان قیمت این کالا سه برابر قبل از بحران است. همه این گرانی‌ها به دلیل اشتباهاتی است که غرب در حوزه انرژی مثل نفت و گاز مرتکب شده است، چون بخش زیادی از امور تولید سموم دفع آفات و تولیدات دیگر به گاز طبیعی نیاز دارد، این اتفاقات، چون حلقه‌ای به دور کشور‌های اروپایی پیچیده است تا موجب شود تبعات تلاش‌ها و عملکرد‌های مجازات گونه آنان به خودشان هم برسد.

رئیس جمهور روسیه همچنین خاطر نشان کرد: گرانی در بازار‌های جهانی، بدون تردید گرسنگی را به دنبال خواهد داشت و این موجب شکل گیری موجی جدید از مهاجرت‌ها به ویژه مهاجرت به اروپا خواهد شد، به خوبی می‌دانیم، پس باید انتظار داشت نتیجه نهایی، نتیجه‌ای برخاسته از عقل سلیم و درست باشد. در این زمینه‌ها خساراتی که پیش می‌آید دامنگیر همان کشور‌هایی می‌شود که به سیاست‌های تحریمی پناه می‌برند، امکاناتی وجود دارد که باید برای تقویت بخش‌هایی از اقتصاد به کار گرفته شود، گام‌هایی برای کاهش بوروکراسی (دیوان سالاری اداری) در بخش‌های اقتصادی برداشته می‌شود، همچنین زنجیره‌های لجستیکی جدیدی شکل خواهد گرفت، یکی از مسائل مورد توجه ما افزایش آمار تجارت‌های کوچک و متوسط است و همین موجب خواهد شد تا شاهد فعالان اقتصادی جدید در این زمینه‌ها باشیم.

پوتین در قوی‌ترین پیامی که تا امروز در مورد طولانی شدن جنگ اوکراین فرستاده است گفت که کیف با طرح ادعا‌های جعلی درباره جنایات جنگی روسیه و درخواست تضمین‌های امنیتی برای پوشش کل اوکراین، مذاکرات صلح را از مسیر خارج کرده است.

وی گفت: «ما دوباره به وضعیت بن بست بازگشته‌ایم.»

پوتین گفت: اگر امکان فروش برخی از مواد در برخی کشور‌ها وجود ندارد مشتریان دوم، سوم و چهارم هم وجود دارند و رسیدن به آن‌ها هم دشوار نیست. به طور کلی شرایط کنونی سخت‌تر از شرایط دوران جنگ سرد نیست. در این دنیا یک کشور نمی‌تواند سلطه کاملش ر ا بر جهان حفظ کند، آنچه امروز شاهدیم تلاش برای عبور از جهانی تک قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پدیدار شد.

رئیس جمهور روسیه در پایان خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین موضوع امروز مسائل تاسف آوری نیست که در «دنباس» و اوکراین شاهدیم، البته این موضوعات هم مهمند، اما مهم‌ترین نیستند، طرف‌هایی تلاش می‌کنند با فشار‌های اقتصادی سلطه اقتصادی خود را حفظ کنند، اما موفق نخواهند شد. به تحول اقتصادی جهان در ده سال اخیر، افزایش میزان تقاضا، کندی توسعه اقتصاد در کشور‌های مورد نظر یعنی کشور‌هایی که تحریم‌های غیر قانونی را بر دیگران تحمیل می‌کنند، بیندیشید، این کشور‌ها باید عقلانیت در پیش بگیرند تا خساراتشان بیش از این نشود.

برچسب ها: روسیه ، اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
اوکراین = عمله شیطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
تنها راه عبور از جهان تک قطبی اینه که آمریکا هر جا فتنه درست کرد شکست بخوره مثلا تو اوکراین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
اوکراین رو صاف کن تا برا بقیه همدستای آنریکا درس عبرت بشه
آخرین اخبار