پزشک و متخصص طب سنتی در شیراز گفت: روزه داری یک تدبیر درمانی است و موجب دفع مواد خام و زائد در بدن می‌شود.

 ناصر رضایی‌پور گفت:گرسنگی و تشنگی یکی از عوارض طبیعی روزه داری است و یادمان باشد که فلسفه طبی روزه داری تحمل کمی گرسنگی و تشنگی است و نباید آنقدر بخوریم و بیاشامیم تا گرسنه یا تشنه نشویم.

او گفت: برای کاهش گرسنگی باید در طول سال هم رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم یا دست کم از چند روز مانده به رمضان با تنظیم رژیم غذایی و کاهش حجم غذا به استقبال روزه داری برویم. 

رضایی پور گفت: در یک روزه داری مناسب توقع داریم بسیاری از افراد دست کم نیم تا یک و نیم کیلو کاهش وزن داشته باشند اما این کاهش وزن جز در افراد چاق نباید زیاد و ناگهانی(بیش از سه کیلو) باشد.

پزشک و متخصص طب سنتی در شیراز گفت: با نخوردن سحری معده انسان به مدت زیادی خالی می ماند که به ویژه در افراد مستعد می تواند موجب بدبویی دهان، سردرد و دردهای عضلانی، کاهش وزن شدید و زیان بار و مشکلات گوارشی جدی شود که گاه تا ماه ها و سال ها گریبان گیر فرد می شود که برخی افراد هم به خیال کاهش وزن سحری نمیخورند ولی پژوهش‌ها نشان داده‌اند در چنین حالتی افراد افطاری را با ولع و حجم بیشتر می خورند که موجب ناکامی در کاهش وزن یا حتی افزایش آنان می‌شود.

او گفت: در وعده‌های سحر و افطار می‌توان در کنار پرهیز از خوراکی‌های سرخ کردنی و چرب، خوردنی‌های عطش آور مانند بادمجان، کشک، ماکارونی، لازانیا، ماهی، کنسروها و مصرف شیرینی‌ها به ویژه شیرینی‌های قنادی چون زولبیا و بامیه یا پشمک با خوردن خوراک‌های دارای آلوبخارا، تمر هندی و زرشک، نوشیدن شربت‌های سرکه شیره، سکنجبین، شربت آبلیمو یا شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو، نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای خوری تخم خرفه و نوشیدن ماء الشعیر طبی به جای آب و چای از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری کرد. همچنین اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق ، بوییدن سیب، خیار، لیمو و گلاب به کاهش تشنگی کمک کرد.

رضایی‌پور با اشاره به شرایط خاص ماه رمضان و همچنین مراسم عبادی و توصیه به شب زنده داری و تغییر ساعات خواب، گفت: حدود دو تا سه ساعت پس از افطار سبک بخوابید و از بیدار ماندن تا سحر پرهیز کنید.

پزشک و متخصص طب سنتی در شیراز گفت: دست کم یک تا یک ساعت و نیم برای وعده سحر وقت بگذارید و پس از سحر نیز یک تا ۲ ساعت بیدار باشید و از خوابیدن بلافاصله پس از نماز صبح بپرهیزید.

او گفت: ساعات نخستین روز تا ظهر زمان مناسبی برای مطالعه و درس خواندن است.

رضایی پور گفت: در صورت احساس ضعف شدید یا عطش شدید در طول روز استراحت کنید اما تلاش کنید این خواب حدود میانه روز باشد که هوا گرم است و تا جایی ممکن از خوابیدن در نزدیکی غروب آفتاب بپرهیزید زیرا خواب روزانه باید در محیطی ساکت، تاریک و با تهویه مناسب باشد.

چگونه روزه را باز کنیم

او گفت: در روزه داری مخاط دستگاه گوارش انسان، خشک می‌شود و معده تحمل هضم یک غذای سنگین را در زمان باز کردن روزه ندارد به همین دلیل پس از روزه‌ای طولانی مناسب است که افطار خود را با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و یک غذای سبک و ساده و زودهضم آغاز کنیم.

رضایی پور گفت: استفاده سنتی از آب جوش چای کمرنگ، شیر گرم و شربت عسل گرم به عنوان نوشیدنی ناظر به همین آموزه طبی است و شاید بی اغراض بتوان گفت که بهترین گزینه برای افطار خرما با یک نوشیدنی گرم است که ضمن افزایش سریع قند خون و رفع ضعف ناشی از افت آن با اصلاح وضعیت اشتها موجب جلوگیری از پرخوری می شود که کشمش، انجیر و عسل نیز می‌توانند جایگزین خرما شوند.

پزشک و متخصص طب سنتی در شیراز گفت: یکی دیگر از توصیه‌های رایج زمان افطار گشودن روزه با کمی نمک است که معده‌های سرد و تر موجب تقویت هاضمه و دفع رطوبات لزج دستگاه گوارش می‌شود.

او گفت: در این مورد باید رعایت حال فرد و بیماری های وی را نیز کرد. ضمن اینکه اگر فرد معده گرم و خشک داشته باشد یا در اثر روزه داری دچار گرمی و خشکی معده شده باشد لازم است از این کار پرهیز کند.

 

 

 

برچسب ها: طب سنتی ، روزه داری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار