مدیرکل محیط زیست استان همدان خشک شدن گفت:خشک شدن تالاب‌ها و رها کردن زمین‌های کشاورزی، موجب تشدید آلودگی هوا و بروز پدیده گرد و غبار شده است.

مریم محمدی در نشست کمیته اضطراری آلودگی هوای استان همدان، گفت: حق آبه تالاب‌ها باید به موقع داده شود چرا که این موضوع تاثیر مستقم و زیادی در بروز پدیده گرد و غبار دارد.

ریزگرد‌ها از روز جمعه نقاط مختلفی از کشور با اولویت مناطق غربی را فرا گرفته که در این مسیر با توجه به خشکی هر شهر، میزان غلظت آلودگی هوا تشدید شده است.

او گفت: هر چند افزایش غلظت گرد و غبار خطرناک است، اما خطر و غلظت آن کمتر از آلاینده‌هایی است که به علت پدیده وارونگی دما نزدیک سطح زمین می‌شوند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همدان گفت: بارش باران بهاری پس از ۲ روز شاخص کیفی هوای استان همدان به جز کبودراهنگ را در وضعیت پاک و سالم قرار داد، اما به یکباره ساعت یک بامداد امروز شاخص کیفی هوای همدان نیز بر روی عدد ۶۳۳ و ساعت پنج صبح بر روی عدد ۴۸۸ قرار گرفت.

به گفته محمدی، ثبت این اعداد در ساعات ابتدایی روز و زمانی که ترددی وجود ندارد نشان می‌دهد که تعطیلی مدارس و کاهش تردد وسایل نقلیه تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد بلکه باید برنامه بلند مدت و یکسری محدودیت‌ها برای رفع این مشکل در نظر گرفت.

اوگفت:  وضعیت کیفی هوای همدان بهتر از دیگر استان‌های غربی نظیر ایلام، کرمانشاه و لرستان است.

ماسک‌های معمولی تاثیر چندانی در جلوگیری از ورود گرد و غبار به بدن ندارد بنابراین استفاده از ماسک‌های فیلتر دار در این شرایط توصیه می‌شود.

محمدی گفت: نهاوند و ملایر آلوده‌ترین شهر‌های استان در چند روز گذشته بودند همچنین در صورت ناسالم شدن وضعیت کیفی هوا برای گروه‌های حساس، باید مهدکودک‌ها تعطیل و برای کاهش فعالیت در فضای باز به اداره ورزش اطلاع داده شود.

او گفت: نیروگاه شهید مفتح متعهد به راه اندازی ایستگاه پایش کیفی هوا در شهرستان فامنین شده که امید می‌رود همکاری لازم برای نصب نمایشگر کیفی هوا در شهرستان ملایر را نیز داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.