کتاب «خاطرات حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان» درباره فعالیت‌های انقلابی و دینی ایشان است.

کتاب «خاطرات حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان» برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در چهارصد و هشت صفحه منتشر شد.

کتاب «خاطرات حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان» شامل خاطرات و اسنادی از فعالیت‌های انقلابی ایشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی است که به دلیل ارتباط با مراجع عظام و توصیف اجتماعی جامعه عصر پهلوی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

یکی از این اوصاف مربوط به تاثیر سخنان شیخ انصاریان بر جوانی مشروب به دست است که در سطور پایین می‌خوانیم:

«مجالس خیابان زیبا در سراسر تهران مشهور بود و جوانان زیادى نیز در آن شرکت مى‌کردند. شب‌هاى ماه رمضان، آخر منبر چند سطرى از دعاى ابوحمزه ثمالى مى‌خواندم و مردم خیلى گریه مى‌کردند. بعد از منبر با جوانان به گفتگو مى‌نشستم و به سخنان و درد دلشان گوش مى‌دادم. روزى از خیابان مى‌گذشتم که به جوانى برخوردم. او با من سلام و علیک کرد و گفت: شبى من دو بطرى کنیاک خارجى خریده بودم و داشتم به خانه مى‌رفتم. دیدم در جایى مجلس روضه است و مردم زیادى در خیابان نشسته‌اند. من با این که اهل این حرف‌ها و مجالس نبودم، پیش خود گفتم، بروم ببینم این‌ها چه مى‌گویند. در بین جمعیت نشستم، سخنان شما در من بسیار اثر کرد؛ به طورى که وقتى به خانه آمدم، مشروب‌ها را دور ریختم و بطرى آن را در هاون خرد کردم.»

حسین انصاریان در ۱۸ آبان سال ۱۳۲۳ش در خوانسار متولد شد. اجداد ایشان به سبب تبلیغ مذهب تشییع مشهور به مشایخ در آن منطقه بودند. خانواده انصاریان در سه سالگی فرزند خود به تهران آمدند و شیخ حسین پس از گذراندن دروس دبیرستان، با مشورت مهدی الهی قمشه‌ای دروس حوزوی خود را در قم آغاز نمود. ایشان در حوزه علمیه قم، رسائل، مکاسب و کفایه را نزد محمد فاضل لنکرانی، مصطفی اعتمادی تبریزی، صالحی نجف آبادی و صانعی فرا گرفت. پس از اتمام سطوح عالیه، ابتدا دروس خارج فقه و اصول را به صورت خصوصی در نزد ابوالفضل نجفی خوانساری از شاگردان محمدحسین غروی اصفهانی فرا گرفت. با اتمام این دوره در درس خارج میرزا هاشم آملی، حسینعلی منتظری و سید محمدهادی میلانی حاضر شد و حکمت و فلسفه را نیز نزد یحیی انصاری شیرازی و اشکوری آموخت.

اولین اقدام سیاسی شیخ انصاریان در سال ۱۳۴۲ش با پخش اعلامیه امام خمینی برای چهلم شهدای واقعه فیضیه آغاز گشت. ایشان از سال ۱۳۴۳ فعالیت‌های خود را با تبیین مسائل سیاسی در منبرهایش تشدید کرد و در جلسات هفتگی جامعه روحانیت مبارز تهران که به صورت مخفیانه برگزار می‌شد، حضور داشت. اما مهم‌ترین اقدام این روحانی که موجب دستگیری توسط ساواک و تحسین امام خمینی (ره) شد همانا واجب القتل دانستن محمد رضا شاه به سبب حمله وی به شعائر اسلامی، در منبر ۲۱ رمضان سال ۵۷ مسجد لاله زار تهران بود. نوار این سخنرانی برای امام خمینی (ره) به پاریس فرستاده شد و امام از شجاعت شیخ جهت صدور حکم به قتل محمدرضا شاه تمجید کرد.

منبع:

کتاب خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سال ۸۲

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار