مدیرعامل تعاونی زنبوداران مهاباد گفت: سموم نامرغوب کشاورزی به ۱۰ هزار کندوی زنبور عسل در این شهرستان خسارت جدی وارد کرده است.

مسعود عبدالهی گفت: با توجه به هم زمانی فعالیت زنبور در منطقه و حساسیت و آسیب پذیر بودن کلونی زنبور عسل در مقابل سموم شیمیایی، لازم است کشاورزان از سموم کم خطر استفاده کنند.

وی گفت: سم پاشی آفات در بیابان‌ها که دولت انجام می‌دهد با اطلاع رسانی مناسب است، ولی کشاورزان و باغداران این امر را رعایت نمی‌کنند.

مدیرعامل تعاونی زنبوداران مهاباد گفت: بهتر است سم پاشی در خلال روز که زنبور عسل مشغول جمع آوری شهد و گرده گل‌ها و آشامیدن آب است انجام نشود و زمان مناسب سم پاشی صبح زود، هنگام غروب آفتاب و یا شب است و باید از سموم کم خطر برای زنبور عسل استفاده کرد.


بیشتر بخوانید


عبدالهی گفت: بیمه کلونی زنبور‌ها هم یکی از مشکلاتی است که سال‌های طولانی زنبورداران از بیمه مرکزی پیگیری می‌کنند، شرایط این بیمه هم به گونه‌ای است که خواسته‌های زنبورداران را تامین نمی‌کند.

وی گفت: بیمه مرکزی باید برای حل این مشکل اقدام کند، باید بخشی از خسارت‌های احتمالی کلونی‌های زنبور را بیمه‌ها پرداخت کنند چرا که زنبورداران رغبتی برای خرید بیمه کلونی‌ها ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.