اقدام ملی «مسیر سبز- ایران پاک» با هدف پاکسازی طبیعت و حاشیه راه‌های ارتباطی و تفرجگاه‌ها از زباله‌ها،اجرایی شد تا زمینه‌ای برای خانه تکانی طبیعت شود.

 همه ساله در آستانه نوروز مردم برای ورود به سال جدید و فصل بهار اقدام به خانه تکانی می‌کنند غافل از اینکه باید برای پاکسازی زباله‌های که طی یکسال در طبیعت رها شده نیز فکری کرد و همانند محل زندگی نسبت به تمیز کردن طبیعت اقدام کرد.

مسافران عبوری از مسیر‌های شریانی استان همدان با نزدیک شدن به مرکز استان به جای لذت بردن از طبیعت سرسبز و زیبای این استان شاهد زباله‌های رها شده در حاشیه جاده به ویژه پلاستیک و نایلون‌هایی هستند که در لابه لای شاخه‌های درختان و در دل بوته‌ها جا خوش کرده و نفس طبیعت را به شماره انداخته اند.

در آخرین روز‌های سال گذشته و در آستانه نوروز رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به استانداران از آن‌ها خواست با استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی، قانونی و تشویقی و با بسیج همه امکانات و مشارکت تمامی سازمان‌ها و نهادها، به منظور پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه مسیر‌های مواصلاتی شهری، روستایی و مناطق گردشگری و طبیعی استان از ۱۵ تا ۲۹ اسفند ماه برنامه‌ای جامع اجرا کنند.

طرحی که به گفته معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در صورت استمرار می‌تواند زمینه‌ای برای احیای دوباره طبیعت شود؛ سید عادل عربی افزود: پسماند همواره به عنوان یکی از مشکلات، معضلات و چالش زیست محیطی در بیشتر کشور‌های جهان مطرح بوده و برخی کشور‌ها تجربه‌های موفقی در مدیریت آن داشته اند.

مسیرسبز - ایران پاک

او اضافه کرد: در کشور ما نیز قانون مدیریت پسماند حدود ۲ دهه پیش به تصویب رسید و در این قانون نقش و تکالیف هر یک از دستگاه‌ها در مدیریت دسته بندی‌های مختلف زباله از جمله زباله عادی، ویژه، صنعتی و امثالهم مشخص و آشکار شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: هم اینک یکی از خلاء‌های موجود، مدیریت پسماند‌های خارج از حریم شهر و روستا‌ها به ویژه حاشیه راه‌ها است که متولی خاصی ندارد.

عربی ادامه داد: هر چند در قانون مدیریت پسماند متولی پسماند خارج از حریم شهر و روستا دیده شده، اما تاکنون طبق قانون پیش نرفته و این قانون به خوبی اجرایی نشده است و تداوم این بی توجهی موجب انباشت حجم زیادی از زباله‌های عادی در حریم راه‌ها شده است.

کانون پسماند‌ها بیشتر عوارضی ها، پاسگاه‌های پلیس راه، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی هستند و حجم انباشت زباله در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها به ویژه مکان‌هایی که تمرکز انسانی وجود دارد بیشتر است.

او تاکید کرد: کانون این قبیل پسماند‌ها بیشتر عوارضی ها، پاسگاه‌های پلیس راه، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی هستند و حجم انباشت زباله در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها به ویژه مکان‌هایی که تمرکز انسانی وجود دارد بیشتر است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: هر ساله پیش از فرا رسیدن فصل بهار طرح‌هایی با عناوین مختلف به منظور پاکسازی طبیعت از زباله پیشنهاد می‌شود اواخر سال گذشته پویشی با عنوان مسیرسبز - ایران پاک از سوی سازمان محیط زیست طرح و به استانداران ابلاغ شد.

عربی اضافه کرد: در این طرح علاوه بر پاکسازی راه‌ها و مسیر‌ها از زباله، تفرجگاه‌ها نیز افزوده شد که این پویش در استان همدان با مشارکت نهاد‌های مختلف سمن‌های زیست محیطی و با حمایت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به بهانه نوروز ۱۴۰۱ اجرایی شد.

او ادامه داد: هر چند این پویش نمادین به خوبی در همدان اجرایی شد، ولی به تنهایی کافی نیست چرا که همچنان مشکل زباله حاشیه راه‌ها پا برجا بوده و با اقدامات نمادین این مشکل رفع نمی‌شود.

"مسیرسبز - ایران پاک"، خانه تکانی طبیعت

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: این طبیعت متعلق به مردم بوده و به طور حتم رانندگان و رهگذران با دیدن طبیعت و مسیر پر از زباله‌های رها شده دچار ناراحتی شد و بر اعصاب و روان آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

عربی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی همه افراد کمک به داشتن محیط زیست سالم و پاک است افزود: با توجه به اینکه بخشی از قانون مدیریت پسماند به خوبی اجرایی نمی‌شود مقرر شد نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان با هدف رفع این مشکل و گوشزد کردن تکالیف سازمان‌ها در مدیریت پسماند برگزار شود.

مسیرسبز - ایران پاک

او تصریح کرد: پسماند‌های رها شده در طبیعت متعلق به بیش از سه دهه و از زمان رواج مصرف پلاستیک است و هم اینک بیشترین پسماند حاشیه راه‌ها را نخاله‌های ساختمانی و پلاستیک‌ها تشکیل می‌دهند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: اداره راهداری در زمینه نخاله‌های ساختمانی رها شده در حریم راه چاره‌ای جز تسطیح آن ندارد البته می‌توان پیش از ریختن نخاله ساختمانی نسبت به شناسایی متخلفان و برخورد با آن‌ها اقدام کرد.

روزانه ۲ هزار تن نخاله‌های ساختمانی در همدان تولید می‌شود که حجم زیادی از این نخاله‌ها در حاشیه راه‌ها رها می‌شوند

عربی گفت: روزانه ۲ هزار تن نخاله‌های ساختمانی در همدان تولید می‌شود که حجم زیادی از این نخاله‌ها در حاشیه راه‌ها رها می‌شوند همچنین وضعیت پسماند‌های ساختمانی در شهر‌های کوچک و روستا‌ها نامشخص بوده و مدیریتی بر روی آن صورت نمی‌گیرد.

به گفته او مدیریت پسماند در خارج از حریم شهر‌ها و محدوده روستا‌ها بر عهده بخشداری‌ها است که با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مکلف به مدیریت این پسماند‌ها هستند.

مسیرسبز - ایران پاک

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره پلاستیک‌های رها شده در طبیعت نیز گفت: پلاستیک‌ها موجود در طبیعت و حواشی راه‌ها نمایی زشت و نازیبا از ورودی شهر‌ها به نمایش گذاشته و در زمان پاکسازی طبیعت نیز به علت گیر کردن آن‌ها به شاخه‌ها و بوته گون‌ها، جمع آوری پلاستیک‌ها سخت و دشوار است.

عربی ادامه داد: پراکندگی زباله‌های رها شده در طبیعت در مسیر‌های منتهی به مرکز استان بیشتر از شهرستان‌های تابعه بوده همچنین در مسیر ابتدایی همدان - ملایر نخاله‌های ساختمانی و مسیر همدان - کرمانشاه و همدان- تهران زباله‌های پلاستیکی زیاد دیده می‌شود.

وی گفت: نوروز امسال با کمک بخشداری ها، دهیاری ها، اداره راه، سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست، میراث فرهنگی و شهرداری‌ها و پیش بینی نیرو و تجهیزات لازم به صورت نمادین بخشی از زباله‌های رها شده در طبیعت جمع آوری شد.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.