یک متخصص داخلی به تشریح باید و نباید‌های روزه داری مبتلایان به فشار خون در ماه مبارک رمضان پرداخت.

تورج احمدی جویباری گفت : تمام مبتلایان فشار خون باید پیش از روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند.

به گفته متخصص داخلی بطور کلی بیماران مبتلا به فشار خون که فشار خون کنترل شده داشته و بتوانند دارو‌های خود را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند، منعی برای روزه داری آن‌ها وجود ندارد.

فشار خون کنترل شده فشار خونی است که فشار سیستولیک آن زیر ۱۴۰ میلی لیتر جیوه و فشار دیاستولیک آن زیر ۹۰ میلی لیتر جیوه باشد که در اصطلاح عامه همان ۱۴ روی ۹ است.

بیماران مبتلا به فشار خون نباید برای روزه داری علائم فشار خون بالا مانند سردرد شدید، تنگی نفس و حالت تهوع و استفراغ داشته باشند.

در بسیاری موارد فشار خون بالا بدون علامت است و عوارض آن با علائم اشتباه می‌شود و در این شرایط توصیه می‌شود که افراد حتما دستگاه فشارسنج خانگی داشته و بصورت مرتب فشار خون خود را کنترل کنند.

بیماران مبتلا به فشار خون که با مشورت پزشک مجاز به روزه داری هستند، باید در برنامه غذایی خود بطور جد از مصرف غذا‌های پرچرب و پرنمک اجتناب کنند.

این دسته بیماران باید مواد غذایی را به تدریج در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند.

در زمان افطار با توجه به اینکه دستگاه گوارش ساعت‌ها خالی بوده، مصرف حجم زیاد غذا در کنار ایجاد مشکلات گوارشی، موجب افزایش فشار خون هم می‌شود.

این دسته بیماران باید وعده‌های افطار، شام و سحری را در برنامه داشته و حتما در این وعده‌ها غذای سبک مصرف کرده و از پرخوری به طور جد اجتناب کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.