یک متخصص قلب و عروق گفت: روزه داری بیماران قلبی بستگی به نوع بیماری و مرحله بیماری آن‌ها دارد.

دکتر مصطفی بهره‌مند گفت: نمی‌توان نسخه واحدی برای روزه‌داری بیماران قلبی و عروقی تجویز کرد، روزه داری این دسته بیماران بسته به نوع بیماری و مرحله آن دارد.

در وهله اول توصیه می‌شود بیماران قلبی و عروقی جهت روزه داری حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

نکته مهم دیگر در خصوص روزه داری بیماران قلبی و عروقی آن است که علائم نداشته باشند، یعنی بیمارانی که علائمی مانند تنگی نفس و یا درد قفسه سینه دارند که نشانه بارز بیماری‌های قلبی و عروقی است، باید از گرفتن روزه اجتناب کنند.

 آن دسته از بیمارانی هم که علائم ندارند، اما با گرفتن روزه علائم بیماری قلبی آن‌ها عود می‌کند هم باید از گرفتن روزه اجتناب کنند.

بیمارانی هم که به تازگی دچار سکته قلبی شده و یا نارسایی قلبی پیدا کرده اند هم باید از گرفتن روزه خودداری کنند.

 تنها بیماران قلبی و عروقی که بیماری آن‌ها تحت درمان قرار داشته و کنترل شده است، با نظر پزشک معالج خود می‌توانند روزه بگیرند. روزه داری این دسته از بیماران هم در صورتی که علائم آن‌ها برنگردد می‌تواند ادامه داشته باشد.

مهمترین نکته در روزه داری بیماران قلبی و عروقی تامین آب مناسب بدن است؛ بیمارانی که با نظر پزشک معالج خود روزه می‌گیرند باید به مصرف آب در فاصله افطار تا سحر توجه داشته باشند.

 توصیه می‌شود این دسته از بیماران حتما در فاصله افطار تا سحر حجم مناسبی از میوه و سبزیجات پرآب را مصرف کنند.

 این بیماران در طول روزه از قرارگیری در معرض نورخورشید و محیط گرم که موجب بالا رفتن تعریق و کاهش آب بدن می‌شود، خودداری کنند.

در خصوص تغذیه، ناشتا بودن ۱۰ تا ۱۲ ساعته مشکل چندانی برای این بیماران ایجاد نمی‌کند و تنها توصیه می‌شود این افراد از مصرف غذا‌های پرچرب و پرنمک در طول ماه مبارک رمضان جدا خودداری کنند.

 در خصوص زمان مصرف دارو هم می‌توان با مشورت پزشک مصرف دارو را به فاصله بین افطار تا سحر منتقل کرد.

همچنین با مشورت پزشک می‌توان مصرف دارو‌های مدر را جهت کاهش کم آبی بدن در این ایام کم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.