مدیر کل منابع طبیعی استان فارس از وقوع ۵۹۲ فقره آتش‌سوزی در شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان فیروزآباد در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

عبدالحسن صمدنژاد در جلسه پیشگیری از آتش سوزی زمین‌های منابع طبیعی گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده فارس پارسال جزء استان‌های برتر در انجام تعهدات خود در حوزه منابع طبیعی بوده است.

او گفت: یکی از چالش‌های بزرگ ما در عرصه منابع طبیعی به ویژه در سال‌های اخیر موضوع آتش‌سوزی بوده است و این در حالی است که در سال ۹۹ نسبت به ۱۴۰۰ براساس آمار ۴۶ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها کمتر دچار حریق شدند که به میزان ۶۰ درصد کاهش آتش‌سوزی را شاهد بودیم و یکصد فقره از نظر سطح تعداد کاهش حریق داشته‌ایم.

صمدنژاد گفت: در سال ۱۴۰۱ با تکیه بر پیشگیری و مبتنی بر به خدمت گرفتن دیده‌بانان فصلی امید است شاهد کاهش آتش‌سوزی‌های فصلی باشیم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی فارس، پارسال ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی بوده است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال نیز در جهت کاهش وقوع آتش‌سوزی‌ها در این دو مناطق استقرار دیده‌بانان در نظر گرفته شده است.

او گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان، بایستی در راستای ساماندهی نیرو‌های حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع بالغ بر ۴۴۰ نفر در مناطق بحرانی دیده‌بان داشته باشیم که از این تعداد در استان فارس تنها ۱۷۵ نفر نیرو داریم که بایستی با استفاده از ظرفیت‌هایی که وجود دارد نسبت به جذب تعداد ۲۶۶ نفر اقدام کنیم.

صمدنژاد گفت: با هر روشی که باشد در تلاش هستیم تا اعتبارات لازم جهت به کارگیری دیده‌بانان و قرقبانان در بلوک‌های بحرانی و نیمه بحرانی شهرستان‌ها را تأمین کنیم و هر شهرستان باید تا پایان فروردین ماه نسبت به جذب تعداد افراد قرقبان و نیروی حفاظتی اقدام کند.

او همچنین گفت: پارسال از نظر تعداد فراوانی ۵۹۲ فقره حریق داشتیم و بیشترین آتش‌سوزی در شهرستان‌های ممسنی، فیروزآباد، شیراز، کازرون، مرودشت، کوه چنار و استهبان رخ داده است که از نظر سطح، نیمی از آتش‌سوزی استان در شهرستان فیروزآباد بوده است.

این مقام مسئول گفت: در شهرستان شیراز و بخشی از فیروزآباد عمده آتش‌سوزی‌ها به دلیل وجود کوره‌های ذغال است که منجر به وقوع بیشتر آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: پارسال تعداد یکصد فقره آتش‌سوزی در کنار باغات رخ داد و این در حالیست که در شهرستان‌هایی همچون کوه چنار، ممسنی و استهبان بیشترین حریق از کنار باغات گزارش شده است.

صمدنژاد گفت: تعداد ۸۶ منطقه در استان وجود دارد که عمده آتش‌سوزی‌ها در آن تکرار می‌شود و این در حالیست که ۳۳ درصد آتش‌سوزی‌ها پارسال در حاشیه جاده‌ها رخ داده و نیاز است تا پوشش‌های علفی حاشیه جاده‌ها پاکسازی شود.

او گفت: بیشترین مساحت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتعی رخ داده است که دارای درختان بنه و بادام کوهی بوده‌اند و به دلیل اینکه این دو درخت دارای روغن هستند باید بعد از اطفای اولیه آتش‌سوزی چندین بار پایش شوند تا دوباره حریق رخ ندهد.

صمدنژاد در این جلسه بر تشکیل ستاد اطفای حریق توسط فرمانداری هر شهرستان تاکید کرد که افرادی که در عرصه‌های منابع طبیعی کسب درآمد می‌کنند باید در رأس حفظ و حراست از منابع طبیعی نیز کمک کنند. چرا که حفاظت از منابع طبیعی تنها کار اداره کل منابع طبیعی نیست بلکه سایر دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی نیز بایستی در این امر مشارکت داشته باشند.

رسانه‌ای کردن و برخورد قضایی با متخلفین نیز از دیگر موضوعاتی بود که مدیر کل منابع طبیعی استان فارس به آن اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند افرادی که اقدام به آتش زدن عرصه‌ها و مراتع طبیعی می‌کنند باید مجازات و هزینه آنرا پرداخت کنند.

صمد نژاد عامل انسانی را اصلی‌ترین علت آتش سوزی‌ها اعلام کرد و گفت: عامل انسانی شامل حضور شکارچیان، گردشگران، اختلاف بین مرتع داران و متصرفان زمین‌های منابع طبیعی می‌شود.

او گفت: امکانات و تجهیزات شامل وسایل اطفای حریق مانند دمنده ها، آتش کوب ها، لباس و کفش مخصوص برای نیرو‌ها خریده شده است.

پولادیان از اعضای ستادی مدیریت بحران استانداری فارس نیز گفت: ستاد مدیریت بحران استانداری همچون سال‌های گذشته در کنار اداره منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست استان خواهد بود.

او گفت: از امروز تمامی مصوبات و دستور العمل‌های سه جلسه برگزار شده به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و الزام کرده‌ایم تا تمامی دستگاه‌های اجرایی در شرایط بحرانی و آتش‌سوزی براساس قوانین و دستورالعمل سازمان مدیریت بحران کشور در کنار این دو دستگاه اجرایی باشند.

پولادیان گفت: از تمام دستگاه‌های اجرایی و بین بخشی همچون سپاه، ارتش، صدا و سیما و حتی فرمانداران بخش‌ها و شهرستان‌های تابعه الزام کردیم تا براساس ۱۶ بند دستورالعمل سازمان مدیریت بحران کشور در سطح شهرستان این ۱۶ بند قابلیت اجرایی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار