عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد هستیم که پدیده ریزگرد‌ها به خوزستان بازگشته است و این مساله بسیار جای نگرانی دارد.

مجتبی یوسفی گفت: سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد که برای بحث مهار ریزگرد‌ها در خوزستان چه اقداماتی انجام داده و این اعتبارات و پول‌ها چه شده است؟ شرایط به شکلی شده که باز هم در خوزستان با گرد و خاک مواجه هستیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید: پروژه‌های غیر ضروری و غیر کارشناسی انتقال آب از سرشاخه‌ها یکی دیگر از مسائلی است که در بحث ریزگرد‌ها اثرگذار است و نمایندگان استان به جد پیگیر این مساله هستند و موضوع را در همه سطوح پیگیری می‌کنند.

به گفته یوسفی تغییر اقلیم و کاهش بارندگی‌ها از مسایلی است که باید در بحث ریزگرد‌ها مورد توجه دولت قرار بگیرد و در این زمینه در عمل ثابت کند که با بحث انتقال آب از سرشاخه‌ها مخالف است، زیرا این مسایل به صورت مستقیم بر روی بحث ریزگرد‌ها اثرگذار هستند.

این مقام مسئول گفت: مجلس در دو سال گذشته تلاش کرده منابع اختصاص یافته به طرح‌های کنترل ریزگرد‌ها در خوزستان را افزایش دهد و اعتبار طرح‌های مقابله با ریزگرد‌ها از ۲۸۰۰ میلیارد تومان در سال‌های گذشته به ۵۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و حدود ۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این افزایش اعتبارات برای مقابله با ریزگرد‌ها در خوزستان، نقش نمایندگان بوده است، اما بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص عدم دخالت نمایندگان در اجرای طرح‌ها، دولت مسئول اجرا است و در این خصوص انتظار داریم تا به بهترین شکل از این اعتبارات تخصیص یافته استفاده شود.

در برخی از موارد وقوع ریزگرد‌ها با منبع خارجی است و دیپلماسی منطقه‌ای راه حل مقابله با وقوع ریزگرد‌ها با منشا خارجی در خوزستان است و در این زمینه انتظار داریم برنامه‌ای عملی از سوی دولت ارائه شود.

دولت همچنین باید برنامه خود را در کوتاه مدت به صورت شفاف برای مهار ریزگرد‌ها در خوزستان ارائه کند و در این زمینه یک زمان‌بندی دقیقی مدنظر قرار گیرد تا مردم خوزستان کمتر از گذشته با ریزگرد‌ها مواجه شوند.

برچسب ها: ریزگردها ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.