صنایع دفاعی ایرانی چندین سال است که مشغول طراحی و تولید دوربین‌های حرارتی هستند.

دوربین‌های حرارتی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های ارتش‌های جهان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. با توجه به پیشرفت فناوری‌های نظامی، این فناوری نیز با مزیت‌های بسیار نسبت به دوربین‌های دید در شب یکی از بخش‌های مورد توجه است.

مهم‌ترین کاربرد دوربین‌های حرارتی را باید قابلیت ایجاد تصویر از یک محیط در تمام شرایط آب و هوایی دانست. این دوربین‌ها توانمندی نیرو‌های نظامی را دوچندان کرده و قابلیت‌های آنان را در رزم شبانه افزایش می‌دهد. همچنین به آنان کمک می‌کند تا اهدافی که استتار کرده‌اند را به راحتی کشف و ردگیری کنند. البته دوربین‌های حرارتی مزیت‌های دیگری هم دارند از جمله توان ایجاد تصاویر در روز و شب و ارسال تصاویر مذکور به رایانه‌ها و سامانه‌های کنترل آتش.

دیگر ویژگی دوربین‌های حرارتی عدم انتشار امواج الکترومغناطیسی است که آن‌ها را در طیف دوربین‌های پیسو قرار داده و با این ویژگی امکان شناسایی آن‌ها از دشمن سلب می‌شود. این دوربین‌ها کاربرد‌های غیر نظامی نیز دارند که عبارتند از؛ استفاده در عملیات‌های جستجو و نجات، بازرسی و سنجش دمای سامانه‌های مختلف بدون نزدیک شدن به آن‌ها.

دوربین‌های حرارتی ایرانی، چشم بینای رزمندگان در نبرد‌های گوناگون

این دوربین ها دسته بندی دیگری هم دارند؛ سرد شونده و غیر سرد شونده. تفاوت این است که سامانه‌های سرد شونده قدرت تفکیک و حساسیت دمایی بالاتری داشته و کیفیت تصویر بهتری دارند.

نیرو‌های مسلح کشورمان نیز پس از پایان جنگ تحمیلی و با درک معایب نبود دوربین‌های دید در شب، روند طراحی و ساخت دوربین‌های دید در شب و حرارتی را آغاز کردند. این دوربین‌ها در طیف گسترده‌ای از جمله انواع انفرادی تا انواع نصب شده بر روی ناو‌ها و تانک‌ها تولید و استفاده می‌شوند.

در ادامه دو نمونه از دوربین‌های حرارتی تولید صنایع دفاعی کشورمان را معرفی می‌کنیم.

دوربین‌های حرارتی ایرانی، چشم بینای رزمندگان در نبرد‌های گوناگون

دوربین RU-۲۰

این دوربین از انواع دوربین‌های حرارتی ساخت داخل است که بر روی کلاه سربازان و تکاوران نصب می‌شود. یک نیروی پیاده با این دوربین می‌تواند تمام اطرافش را در شب و شرایط نامساعد پایش کند.

دوربین RU-۲۰  از سلول آشکارساز نسل سوم، وزن کم و قابلیت نصب روی کلاه و یا استفاده به صورت دستی امکان دید در تاریکی شب و شرایط آب و هوایی مختلف را به یک نیروی پیاده می‌دهد. زمان آماده سازی آن نیز ۴ ثانیه تخمین زده می‌شود. البته این دوربین قدرت زوم ۴ برابر را هم داراست.

وزن آن ۳۰۰ گرم اعلام شده و قادر است در محدوده دمایی ۲۵ - درجه تا ۵۵ + فعالیت کند و  فرکانس عملکردی آن هم ۱۴ نانومتر است. 

دوربین‌های حرارتی ایرانی، چشم بینای رزمندگان در نبرد‌های گوناگون

دوربین RU۶۰-G

دوربین مورد اشاره، مخصوص استفاده بر روی انواع اسلحه های انفرادی به ویژه سلاح های تک‌تیرانداز است. این دوربین به آشکارساز‌های حرارتی غیرسردشونده با قدرت تفکیک بالا مجهز شده. 

دوربین RU۶۰-G این قدرت را دارد تا در شرایط مختلف آب و هوایی اعم از مساعد و نا مساعد و همچنین تاریکی مطلق فعالیت کند.

دوربین‌های حرارتی ایرانی، چشم بینای رزمندگان در نبرد‌های گوناگون

وزن سبک و حجم کم، مداومت کاری بالا، استاندارد نظامی MIL-STD۸۱۰F و قابلیت استفاده به صورت دستی برای دیده‌بانی از دیگر ویژگی‌های این دوربین اعلام شده است.

چرا باید رزمندگان ایرانی به دوربین‌های حرارتی مجهز شوند؟

چرایی این موضوع را باید در گسترش تهدیدات همه‌جانبه به ویژه در حوزه مرز‌های زمینی جست‌وجو کرد. اگر نیرو‌های مرزبانی به این نوع تجهیزات بر روی اسلحه‌های خود مجهز باشند، امکان استتار از دشمن سلب شده و دیگر نمی‌تواند کمین کرده و شبیخون بزند. این نوع تجهیزات بسیار در حوزه دیده‌بانی و پیش‌اخطار نقش دارند و نیرو‌هایی که در این جایگاه هستند باید به این تجهیزات مجهز شوند.

باید گفت با توجه به بومی سازی فناوری دوربین‌های حرارتی دیگر هیچ مشکلی در تولید آن‌ها وجود نداشته و می‌تواند به راحتی در اختیار نیرو‌های مسلح قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۴۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
درود بر نیروهای مسلح که هر روز قوی‌تر میشن ،ولی بعضی معلوم حال از این خبر خوشحال نیستن
Germany
سید وحید جزایری
۰۵:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
درود به شرف تون واقعاً خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۰۲:۵۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
کاملا وارداتی و مونتاژ می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
درود
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۲۰:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام .
ایران و ایرانی پتانسیل به تکنولوژی پیشرفته تر هم برسه

زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر ایران فروش ان را از طریق بخش خصوصی هم ازادکند مبالغ خوبی به کشور ارزاوری میکنه حالا چه به صورت نقد یا انتقال یا واردکردن اجناس ضروری به کشور است
Iran (Islamic Republic of)
یه‌بنده خدا
۱۷:۵۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
‌دمتون‌گرم ‌من‌خوش‌حال‌میشم‌که‌کشور‌هرزوز‌قدرتمند تر‌از‌دیروز‌میشه

زمان‌جنگ‌سر‌بازامون‌۸سال‌جنگیدن ‌با‌کمترین‌امکانات‌‌عراقی‌که‌همه‌کشور
ها‌‌دشمن‌بهشون‌سلاح‌میداندند‌نتونستند‌‌ایران‌عزیزمون‌رو‌شکست‌بدن
France
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
مردمی که دررنج هستند اسحله کارساز نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۲۲:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
از آمریکای تروریست یاد بگیرید که چگونه سلاح های خود را به بهانه های مختلف به گاوهای شیرده حاشیه خلیج فارس می فروشد و چه درآمدی از حماقت بعضی از کشورهای عرب جاهلیت برای مردم خود کسب می کند.
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
زنده باد ایران بزرگ
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
زنده باد ایران بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
خسرو زاهدانی
۱۵:۵۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خداحافظ این ارتیشهای گرسنه هم باشد دوستان داریم ارتش قهرمان بی ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خیلی ها دم از گرسنگی مردم میزنن انگار هیچ کشوری در دنیا نیست که مردمی فقیر و گرسنه داشته باشه مگر نه اینکه خدا خواسته یه کسی در رفاه کامل باشه و یه کسی هم در فقر کامل هر دو گروه برای امتحان یکدیگر اینطور قرار گرفتن غنی باید هوای ضعیف رو داشته باشه و الا در آزمون الهی رد میشه فقیر هم توکلش به خدا.. کل این هستی برای خشکلی آفریده نشده ما تو یه ماتریکس الهی هستیم که همه چیزش حساب و کتاب داره و باید در روز محشر جواب گو باشه ولی امنیت یه چیز خدا دادی نیست با مدیریت و همت آدمای بزرگ به دست میاد مگه نخواندید کل شاهنامه با دلاوری های اساطیر چون رستم و گودرز و آرش و گیو و اسفندیار و غیره بوده اگه نبودن این دلاوران ایران زمین تورانیان این کشور رو با خاک یکسان میکردن پس اگه نباشه عامل بازدارندگی هرکی باشی هر کجای دنیا باشی مثل لودر از روی اون کشور رد میشن و با خاک کسانشون میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
استاد نفست از جای گرم بلند میشه ادمی که گشنه باشه خدا و پیغمبر حالیش نمیشه نمی دونم چند سالته ولی اگه گشنه بودی این چیزها رو نمیگفتی بعدش خدای که منو افرید و میگه هیچ چیزی بدون حکمتش انجام نمیشه یعنی از سرنوشت من خبر نداره که بهشت میخام برم یا جهنم من اینجا هیچ رفایی ندارم که بخام فکر اخرتم باشم در مورد جنگ هم همون روسیه که این همه منم منم میکرد ببین چجوری داره با ظلت داره پا پس میکشه سلاح مهم نیست وقتی ملتت پشتت باشه
Iran (Islamic Republic of)
بهرام نظری
۱۱:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دیگه میدان نبرد وجود نداره از بالا و دریا میزنن و میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دوربین موشک چیزی وتو جنگ اگه ملتش پشتش نباشه چیزی نیست روسیه که دو روزه اوکراین می خواست تصرف کنه داره به لطف مردم غیرتمند وغیور اوکراین متجاوز گر رو بیرون می رونه پس دوربین و موشک شما همین مردم سعی کنید به ملت خودتون واقتصاد ومعیشت مردم فکر کنید تا به موشک ودوربین.
Iran (Islamic Republic of)
جوان
۰۹:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
گویا آقایان انتظار دارن اجنه و ملائک کارای کشورشون و انجام بدن.؟!!
اگر هر بخش وظیفه اش رو درست انجام داد تحسین داره و و الا نه.
بعضیا از پیشرفت جمهوری اسلامی عصبانین و این عصبانیت یا از روی جهالته یا دشمنی که قدرتمون به درد دومی ها و تبیینمون به درد اولی ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
از روی جهالت نیست چشاتو باز کن هروز که شنا نادان ها دن از پیشرفت جمهوری اسلامی میزنید مردم بدبختر میشن تورم بیشتر میشه موندم شما پیشرفت رو تو ادم کشی و جنگ میبنید!؟ هروقت مردم اسایش داشتن باید بگید پیشرفت جمهوری اسلامی خداییش معنی جهالت رو نفهمیدید و تاابد تو جهالت باقی خواهی ماند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
این حکومت تابه حال نفهمیده روسیه که تا به حال ادعای دومین قدرت جهان داشت تا به حال نتوانسته با اون اسلحه های پیشرفتش اوکرین تصرف کنه چرا چون اوکراین اسلحه ای بنام ملت شکم پر وراضی از دولتش داره دوربین و موشک کارساز واسه این ملت که با جان وخودشون در مقابل متجاوز گرانی مثل روسیه کار ساز نیست
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۲:۵۷ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
با عرض سلام وخسته نباشی خدمت کلیه نیروهای مسلح عزیز کشورم خواستم ببینم چرا با حالی که در خیلی از وسایل خود کفا هستیم چرا ژ۳ آلمان وکلاش روسی از سازمان ارتش حذف نمیشه البته من چون ارتش خدمت کردم میگم در ضمن من عاشق خاک و وطنم هستم .فقط خواستم یه وقت قضاوت بدی نکرده باشم شاید دلیل امنیتی داره که ما در جریان نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
حامدنادری
۰۲:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خداحفظکنه امیرسرتیپ دکترمحمدیوسف ماچیانی دانشمندبرجسته نظامی کشورعزیزمون،اکثراختراعات نظامی و....رومدیون علم این بزرگمردشمالی هستیم،بنده ۱۷ماه ازخدمت سربازیموافتخارنصیبم شده بوددرخدمت ایشون باشم شخصی بسیارباسوادونهایت تواضع واخلاص،مثل ایشون وجودنداره،یاخیلی کم هستن،خداحفظشون کنه هرکجاکه هستن،انصافاحقشه فرماندهی کل نیروهای مسلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اون دانشمند نبود تو بیسواد بودی فکر کردی با دانشمند طرفی درضمن 17ماه سربازی درخدمت ایشون بودی دانمشمندی وی را کشف کردیخخخخخخخخخ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
میخام بدونم قطعات دوربین ساخت کجاست..کسی میتونه بگه که دوربین حرارتی ساختم که بتونه قطعاتش رو بسازه.اگه میتونستید دوربین بسازید..چرا تمام لوازمای خونمون ایرانی منتاژی چین عزیز هست..
وای وای
Iran (Islamic Republic of)
خدا
۱۴:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
عزیزه دل اونم مال چین بوده وهس
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
من به شخصه هر پیشرفتی که میشه که شاید پایه رژیم قرص بشه مثل همه مردم ایران ناراحت میشم البته اینا از بن دروغه میخوان یه جور سیلی هوایی که از اسراییل میخورند را لاپوشونی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
هرچند وقت یه بار تو پایه نظامی یه جیزی درست میکنند و بهش افتخار میکنن اما دریغ از یه مدریت درست کاهش تورم خودرو تولید بیکاری مسکن هزار تا مشکل داریم یه بار نشده یکیش در درست کنید بگیم یه واری کردید روز به روز هم بدتر میشه یعنی عاشق جنگ و خونریزی هستن خیلی افتخار میکردن وه روسیه دوروزه با اون همه ادعا اوکراین رو بگیره ولی واقعا اون نادان های بدبختی که فکر میکردن شدنیه روشون سیاه شد باید بفهمن به ادعا نیست اوکراین به این ضعیفی با اینکه اورپا پشتش رو خالی کرد باز هم روسیه ابروش رفت و به مردم ثابت شد که ادعای الکی فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خفه شو
بدبخت
بی وطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
جمهوری اسلامی تا ظهور امام زمان پابرجاست
مخالفانش هستن که پوزشون به خاک مالیده میشه
وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
الان با این دوربینای نسل جدید که ساخته شده حتما بورس و تورم و معیشت و گرانی مردم فقر و تن فروشی و خیلی از مسائل اقتصادی حل میشه نگران نباشید درسته زندگی سخته همه گرفتار هستن مردم به نونه شب محتاج شدن اما ما موشک داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
کاش،با این همه ابزار مرز افغانستان را کنترل کنند که این همه اتباع افغانی زیاد شده تو همه شهرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
باسلام کشور ما در دست برادران افغانی با ۱۵ میلیون مهاجر اشغال شده احتیاجی به این سلاحها نیست ودر بندر عباس وکرمان زور گو شدن با دوربین دید درروز وشب دیدمی شوند بحال مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
قدرت نظامی تنها کافی نیست
شوروی هم قدرت نظامی بود
ولی مردمش تو فلاکت بودند
چی شد
درس بگیرین
به مردم برسین
Iran (Islamic Republic of)
هوشی
۲۳:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
دید در شب دیگه جزو کاردستی حساب میشه.با تکنولوژی های خفنی که هست دید در شب دیگه کار دستی هم حساب نمیشه.خوبه نمیگید گرز های پیشرفته و چاقوهای تیز درست کردن.بازم پیشرفت در این حد خوبه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این که کشور نمی تونه خیلی رشد کنه بخاطر همین کسانی است که همه چیز را قاطی می کنند. می گویند دوربین ساختن چه ربطی به پیاز داره؟
اگه بچه ات بیاد خونه و بگه امتحانم خوب شد بهش میگی گوجه گرون شده درس را میخواهی چکار کنی؟
بعضی ها یاد گرفتن مثل قلیون دایم قرقر کنند.
بله درسته وضع اقتصادی هم بایستی درست بشه اما هر سخن جایی و نکته مکانی دارد عزیز من.
Iran (Islamic Republic of)
خدا
۱۴:۱۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
پیاز داغ !!!!
اولویت باید چی باشه؟
دانشمندا وکارافرین هارو بیرون میکنیم واموالشون رو مصادره. دوربین به چه دردم میخوره!!
ما اهن پاره خریدار نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
برای کشتن دونالد ترامپ وسیله خوبی هست. بایدن خوبالو خوشحال می شد. والا ثواب هم کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
به به
Iran (Islamic Republic of)
جعفر زایری
۲۱:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بعد از هزار سال... ههههههه... جمع کن برو عمو جان... مردم نون ندارن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
چه ربطی به نون داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
داشتن قدرت نظامی خوبه،باعث میشه که دشمن به خاک تجاوز بکنه ولی ایکاش علاوه بر قدرت نظامی،قدرت اقتصادی هم داشتیم ،وقتی اقتصاد ضعیف باشه،این خودش باعث ناامنی میشه،چونکه کسی گرسنه باشه و در آمد نداشته باشه مجبوره دست به دزدی و هر کار دیگه ای بزنه تا شکمش را سیر بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
باعث میشه دشمن حمله نکنه،،
Ireland
داودطنوریان
۱۹:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خو ب با دوربین دید در شب قابلیت ما درجنگ بیشتر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
وقتی پای حرف میاد وسط بهترین اسلحه های تک تیر انداز داریم ولی حتی تو این عکسم کاملا معلوم از سبمینف استفاده میشه بحث دوربینم همینطوره حتی تو رزمایش اخیر تو شب تو ساحل پرژکتور روشن بود تا نیروها بتونن ببینن و فقط خلبان و کمک خلبان دوربین دید در شب و حرارتی داشتن
Iran (Islamic Republic of)
سهیل جامی
۱۹:۱۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
امیدوارم این خبر درست باشد و صرف یک تبلیغ نباشه، یا نمایش تجهیزات ساخت خارج به عنوان تولید ملی
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۸:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
درود بر مدافعاد امنیت کشور اون چیزی که مهمتر از استفاده از این دوربین در سلاح های تک تک تیر اندازی احساس میشه استفاده از این دوربین در پهباد ها است علی الخصوص پهبادهای حمل کننده راکت که با استفاده از این دوربین بتوانند شکارچیان تانکها و تک تیر اندازهای مخفی شده در عوارض طبیعی و مصنوعی رو مورد هدف قرار بدهند این موضوع یکی از چالشهای عبرت انگیز مهم جنگ روسیه و اوکراین بود که تانکهای زیادی از روسیه از بین رفت
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۱۶:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
یه عده از دوستان یا شکمشون سیره یا آقا زاده هستن که دارن خودشونو ج.ر میدن..ملت نون ندارن بوخورن فحشا مملکت رو برداشته.فساد مملکت رو برداشته.کجای کارید شما!!شکم گرسنه دوربین میخواد چکار!؟
هی میگین امنیت.کدوم امنیت!؟توی خیابون با هرکی بحث می‌کنی برات شمشیر در میاره.تعریف شما از امنیت دقیقا چیه.نکنه منظورتون حفظ مال اموال شخصی خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
امنیت؟میخوای بدونی کدوم امنیت؟یه سر برو عراق یا سوریه یا افغانستان یا یمن اونوقت میفهممی امنیت یعنی چی اونوقت بازم میای بگی یا برو تو کشورای اروپایی و امریکایی تو خیابون و مدارسشون اسلحه کشیشون رو ببین بعد بیا این حرفا رو بزن. بعد بیا بگو کدوم امنیت.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی 1401
۲۰:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اولا امنیت در کشور هست، دوما این امنیتی که گفته میشه مربوط به ارتش هست و ارتش هم امنیت مرزهای کشور را در اختیار دارد و بحق که امنیت مرز و بوم کشور بسیار بالاست. شما بین امنیت داخلی و مرز را نمی‌دانید. چیزی که نمیدانی نظر نده. به کدام سو در حرکتی......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اولا که خدا هیچ کس گرسنه نمیزاره
دوما همین دوربین و اسلحه و موشک نباشه الان من و شما تیکه پاره بودیم
Iran (Islamic Republic of)
مقدم
۲۳:۳۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیز حوضه نظامی واقتصاد دومقوله جدا با مسولین مخصوص خودسه پیشرفت یا ظعف هرکدام میزان تلاش مسئول خودشو نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۳:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نمیدونم ساکن کجایی یا چیکاره هستی؟ همین که صبح وقتی از خونه میایی بیرون خانمت لیست میده که شب اینارو برگشتنی بخر یعنی خیالش راحته سالم برمیگردی یا وقتی از شمال کشور با خانواده راحت میری جنوب کشور و بالعکس و کسی نمیگه بالای چشت ابرو هست یعنی امنیت داری یا وقتی خواهرت یا خانمت تا شب میتونه تنها بیرون بره خرید و راحت برگرده یعنی امنیت داری.حدیث پیامبر اکرم هست که میفرماید دو نعمت هست که تا وجود دارد قدرش دانسته نمیشود یکی امنیت و دیگری صحت بدن.
Germany
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اولا در نبود قدرت نظامی که دورتا دور کشورت در جنگ و ... هستن و پایگاههای دشمن محاصره آن کردن و منتظر فرصت هستن تا از ضعف در نیروی نظامی کشورت استفاده کنند و ... داشتن اقتصاد خوب هیچ معنی ندارد چون امنیتی نیست دوما اقتصاد و بودجه اش جداست و هنگفت نظامی هم بودجه اش جداست و اندک و در مقایسه با کشورهای همسایه هیچ اما مهم است که دست چه گروهی هستن این دو مقوله
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۴۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
آقای عاقل اهل فن که میگی ما دوربین نمی‌خواهیم نون نداریم بخوریم می‌دونم قدرت تفکر نداری کسی که توی ارتش کار می‌کنه هم بودجش جدای هم کارش کار اقتصادی نیست این بنده خدا تلاشش برای دفاع هست نه اینکه نون بپزه بده تو بخوری نمیدونم این حرف های بی منطق و بی اساس از کجای شما ها در میاد دارید قیمه ها رو می‌ریزید تو ماستا فکر میکنید اگه تو مشکل داری یا دیگران مشکل ندارن یا اینکه مشکل تو به خاطر پسرانه و اونا مقصرن
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۴:۰۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
شما احیا نا تشریف ببرین یه سر به کشور های همسایه ما بعد میاین خاک کشورتان را سرمه چشمانتان می کنید بعدشم این مواردی که فرمودید مانند فحشا در ۱۰۰ برابرش در کشور های به ظاهر گل بلبل غربی هم هست متعصفانه چون رسانه دست آنهاست مشکلات به بیرون درز نمی کند وبه شکلی جلوه می کنند که انگار تمامی جنایت ها در ایران است وبقیه جا ها بی عیب.
Iran (Islamic Republic of)
قدرت طهماسبی
۱۶:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
امنیت خوبه انشاءالله با کمک همه اقتصاد هم درست بشه فقط دولت باید از افراد خبره و کاری در راس امور استفاده بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بسیار عالی هست در زمان جنگ مادرکردستان نداشتیم شبها دررویارویی با کومله دمکرات عاجز بودیم
Iran (Islamic Republic of)
حکمت بهمنی
۱۷:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
منداشتم
Iran (Islamic Republic of)
محتشم
۱۴:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
درود بر شرفتون با کمترین امکانات بیشترین کارایی رو دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
منم دوربین حرارتی میخوام
چنده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
به تو که نمی دن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
با سلام، درود به شرف رزمندگان اسلام که همیشه ایران را سرافراز می‌کنند...
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۲:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مزدم گرسنه !
موشک و ... برای چیشونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بیا پایین!! من گرسنه هستم ولی مثل تو وطن فروش نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۴۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بیا پایین
هرچیزی بودجه ای داره و جای خودشو داره
در ضمن اگر گشنه ای کم کاری خودت بوده
چرا من گشنه نیستم؟
چون تلاش کردم
حاضر نیستی گشنه باشی ولی زن و بچه ات در امنیت باشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اشتباهی منفی زدم . 75 میلیون لایک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
چه ربطی داره گرسنگی مردم مربوت به بیدردی مسئل مربوطه ایت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اگر عقل درستی داشتی قدرت نظامی یعنی امنیت چرا امریکا زور به دنیا می گوید بخاطر قدرت نظامی دارد
البته به کشور بزرگ ایران زیر بار حرف زور نمی رود بخاطر همان موشکهای که گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
برا امنیتشون
کافی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ساخت چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ساخت ایران برای سیلی به افردای مثل شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
برو ببین ساخت کجاست بعد بیا سیلی بزن
من می دونم یا شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مدرک؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این دوربین ها تا وقتی به صورت گسترده تو مرز استفاده نشه هیچ ارزشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
جامونده....
۱۹:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
.من خودم سرباز مرزبانی بودم ru60استفاده کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
گوچه کیلو 18هزار سیب زمینی 15هزار حالت خوشه ها
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۳:۴۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نکنه وزارت دفاع هم باید واسه قیمت گوجه برنامه ریزی کنه
هر کدوم از بخش ها وظیفه خودشون رو دارن
یکی باید قیمت رو کنترل کنه، که نکرده
چرا به نیرو های مسلح گیر میدی
کار اونا امنیت هست
نه تنظیم قیمت گوجه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۱۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
قیمت شرف غیرت عزت استقلال چقدره؟؟ اصلا در سبد خرید شما جز شکم و مطالب غرب محور چیز دیگه ای پیدا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی 1401
۲۱:۰۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
فکر کن گوجه کیلو 100 ریال سیب زمینی 500 ریال وقتی امنیت نداشته باشی زن و دختر و پسر و خانواده ات آرامش و امنیت نداشته باشن بنظرت ارزش داره این قیمت ها. گرونی هست شکی نیست ولی هر چیزی جای خودش. ارتش قهرمان ملت هست و از جیب اقتصاد کشور نگرفته که حالا بخوایم تمام گرونیها را بندازیم گردن ارتش. امنیت مرز و بوم کشور وظیفه ارتش هست که بحق به تمام معنا حافظ مرز و بوم و خاک کشور هست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این که کشور نمی تونه خیلی رشد کنه بخاطر همین کسانی است که همه چیز را قاطی می کنند. می گویند دوربین ساختن چه ربطی به پیاز داره؟
اگه بچه ات بیاد خونه و بگه امتحانم خوب شد بهش میگی گوجه گرون شده درس را میخواهی چکار کنی؟
بعضی ها یاد گرفتن مثل قلیون دایم قرقر کنند.
بله درسته اونها هم بایستی درست بشه اما هر سخن جایی و نکته مکانی دارد عزیز من.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
باید مراقب باشید که به دست اشرار و قاچاقچیان نیافته
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۵۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
احسنت آفرین مرحبا ماشاالله بر تلاش روزافزونتان درود خداقوت بر دانشمندان پژوهشگران مهندسین نظامی قدرت افزای ایران اسلامی عزیزمان باد انشاءالله روز به روز هفته به هفته ماه به ماه سال به سال بر قدرت و توان دفاعی نظامی پیشرفته استاندارد شده بین المللی ارتش سپاه پلیس مدافعان نظم امنیت ملی ایران اسلامیمان از هر لحاظ افزوده و بهتر از بهتر و بسیار پرقدرتتر شود و به پیشرفتهای چشمگیر دیگر دست یاند تا از هر لحاظ توازن قدرت بوجود آید تا هیچ ابرقدرت جهانخواری به خودش جرات جسارت اجازه ظلم زور ستمگری تحریم و تجاوز و غارتگری و باجگیری را ندهد و به معنای واقعی کلمه دشمنان با قدرت افزایی همه جانبه ایران اسلامی عزیزمان خواه نا خواه خلع سلاح های مختلف می شوند در مقابل ایران اسلامی عزیزمان و انشاءالله تمدن جدید اتحادیه باشکوه با عظمت مقتدر قدرتمند عدالت گستر جهان اسلام ناب محمدی ص تشکیل خواهد شد و دیگر هیچ ابرقدرتی در جهان توان رویا رویی با اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص را نخواهند داشت به امید آن روزهای آرمانی طلایی باشکوه با عظمت پر غرور احیاء اسلام ناب محمدی ص . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا . اللهم عجل لولیک الفرج .
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۱۷:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
تابلوه با این طرز حرف زدنت دستت بجا بنده و داری حقوق یا مفففت میگیری.وگرنه اینجور به به چه چه نمی‌کردی
Iran (Islamic Republic of)
کرارتمیمی
۱۷:۱۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
احسنت‌امنیت‌بالاترین‌نعمت‌گوشنه‌میمرم‌ولی‌
بهشت‌امریکانمیخوام
درودبرشهدا‌ومرگ‌براسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خوب املا جناب عالی که خیلی محشره
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۲۲:۲۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
سهراب خان
این که به به چه چه میکنن مردم ، وظیفشونه پشت نیروهای مسلح و کسانی که پیشمرگ خودش و خانوادش میشن دربیاد و حمایت کنه . تو چی که زیر سایشون داری میخوری و میخوابی و تو خونت جلوی شومینه روی مبلت لم دادی و میوت رو یکی میزاره جلوت و یکی جمع میکنه و تبلت یا گوشی اندرویدت تو دستته و فاز طلبکاری هم داری و داری حرفی رو میزنی که دشمن ملت با دیدنش فقط خوشحال میشه . تو تیکه ناجوری ، باید امثال تو رو به سلابه کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
گوشنه کسی نمرده اما گوشنه نیست گشنه درسته از حد املای متنت مشخصه که تا کلاس پنجم یا نهایتش اول راهنمایی بیشتر نخوندی البته مملکت به شما ها نیاز داره ی مشت آدمه بی سواد که زود باور باشن و قشر تحصیل کرده برای هر حکومت و مملکتی خطر ناکه چون با سواد میتونه با دلیل و منطق موضوعات رو تحلیل کنه و بفهمه چی دروغه چی راست بیسواد هم فقط میگه آره یا نه
Iran (Islamic Republic of)
محمد کشاورز
۰۰:۴۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دمت گرم
آخرین اخبار