آنتونیو گوترش گفت بدون اقدام فوری ما با یک بحران گرسنگی و سوء‌تغذیه در افغانستان روبرو هستیم.

کشورهای کمک‌کننده در یک کنفرانس بین‌المللی، که به میزبانی سازمان ملل متحد، انگلیس، آلمان و قطر برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان روز پنجشنبه برگزار شد، ۲.۴ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲ تعهد کردند. ‌

پیشتر سازمان ملل درخواست کمک ۴.۴ میلیارد دلاری برای افغانستان کرده بود که بزرگترین عملیات کمک‌رسانی به یک کشور در تاریخ این سازمان خوانده شده اما به دلیل آن‌چه دلسردی از عملکرد طالبان به ویژه در مورد بستن مدارس دخترانه خوانده شد، این نشست تنها حدود نیمی از پول درخواستی سازمان ملل را برآورده کرد.

در این کنفرانس نمایندگان ۴۱ کشور و سازمان بین‌المللی حضور داشتند.

وزارت خارجه انگلیس پیش از برگزاری نشست، تعهد یک بسته کمک اضطراری ۲۸۶ میلیون پوندی (۳۷۵ میلیون دلار) اضافی برای افغانستان را اعلام کرد با این تعهد که این پول به طالبان داده نخواهد شد.

در میان اولین تعهدات، آلمان تعهد کمک ۲۰۰ میلیون یورویی (۲۲۱.۴۶ میلیون دلار) را اعلام کرد.

اتحادیه اروپا نیز ۱۱۳ میلیون یورو (۱۲۸ میلیون دلار) کمک را به افغانستان تعهد کرد.

قطر در این نشست فقط ۲۵ میلیون دلار کمک را اعلام کرد. پاکستان، ولی، هیچ تعهد نقدی کمک را اعلام نکرد ولی وزیر خارجه این کشور گفت که پاکستان در خط مقدم عملیات کمک‌رسانی به افغانستان قرار دارد.

گوترش در سخنان خود از طالبان برای بستن مدارس متوسطه دخترانه به‌شدت انتقاد کرد، اما گفت که کشورهای کمک‌کننده نباید مردم افغانستان را در این شرایط رها کنند، و گفت حدود ۹۵ درصد از مردم افغانستان غذای کافی ندارند و ۹ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

گوترش گفت: بدون اقدام فوری، ما با یک بحران گرسنگی و سوء‌تغذیه در افغانستان روبرو هستیم. مردم در حال حاضر فرزندان و اعضای بدن آنها را می‌فروشند تا خانواده‌ خود را سیر کنند.

گوترش گفت اولین گام در هر واکنش انسانی معنادار باید متوقف کردن روند سقوط در اقتصاد افغانستان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار