امروز یازدهم فروردین ماه گود زینل خان بعداز دو سال وقفه میزبان کشتی گیران باچوخه است.

 

 


 

 

مسابقات ملی کشتی با چوخه از اولین ساعات بامداد امروز پنج شنبه در محل گودزینل خان شهرستان اسفراین آغاز شد و  ۲۴۰ چوخه کار در قالب ۳۷ تیم امروز در آوردگاه چشمه زینل خان با هم رقابت می‌کنند.

همه ساله بر اساس سنتی دیرینه در روز ۱۴ فروردین در بهار طبیعت یکی از بزرگترین و با شکوهترین مسابقات ورزشی کشور مسابقه کشتی با چوخه با حضور پهلوانان نامی و چوخه کارانی از سراسر کشور در محل گود زینل خان اسفراین با حضور قریب به ۷۰ هزار تماشاچی از سراسر کشور در فضای بیرونی و بر روی خاک برگزار می‌شود این مسابقات پس از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در فروردین ۱۴۰۱ به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان در یازده فروردین برگزار می شود.

این رقابت‌ها در ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح امروز با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی و برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی بر فراز این مجموعه ورزشی آغاز شد.


بیشتر بخوانید


رئیس اداره ورزش و جوانان اسفراین در حاشیه برگزاری این رویداد ملی گفت: در این دوره از مسابقات تعداد ۲۴۰ کشتی گیر از ۷ استان کشور در قالب ۳۷ تیم به مدت یکروز در ۵ وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۵، +۹۵ با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

مهدی بهمنیار گفت: به نفرات اول تا سوم هر وزن به ترتیب ۱۰، ۷ و ۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا می‌شود و علاوه براین از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان اسفراین هم به نفرات برتر این دوره از مسابقات جوایزی از صنایع دستی شهرستان اهدا خواهد شد.

نتایج مسابقات کشتی با چوخه گود زینل خان اسفراین

در پایان رقابت ۲۴۰ ورزشکار در پنج که در وزن ۶۶ کیلوگرم حمید سلمانیان از لوله گستر اسفراین، محمدعلی سرکوهی از تیم طلوع و غلام نجاری از تیم آلومینیوم جاجرم اول تا سوم شدند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم ابراهیم ولیان از تیم لوله گستر اسفراین الیاس پاکدل از تیم لوله گستر و علی رحمانی از آشخانه و حامد قرایی از تیم فولاد مشترکا سوم شدند

در وزن ۸۴ کیلوگرم مهران مختاری از تیم طلوع و علی شاهوردیان از تیم فولاد و هادی قدیمی از تیم فولاد، مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند، در وزن ۹۶ کیلوگرم جواد مرادی از تیم سبک سازان و صادق آذرنگ از تیم مجتمع فولاد و مصطفی اسکندری از تیم لوله گستر، حائز رتبه‌های برتر شدند.

در سنگین وزن (به اضافه ۹۶ کیلوگرم) نیز یزدان حسن پور در سکوی نخست ایستاد، احمد یزدان‌پناه از تیم سبک سازان مقام دوم را کسب کرد و حسن عباسپور از تیم سبک سازان سوم شد، در مجموع تیمی هم تیم لوله گستر اسفراین مقام اول را به دست آورد. تیم سبک سازان، دوم و فولاد اسفراین سوم شد.

کشتی با چوخه یکی از معروف‌ترین ورزش‌های محلی ایران است که امروز با نام «چوخه» شناخته می‌شود و در میان ترک زبان‌های خراسان و کرمانج‌ها و سایر اقوام و فارسی زبانان در خراسان رواج دارد، که مهمترین مراسم این کشتی از دیر باز با حضور پهلوانان در محل چشمه‌ای بنام گود زینل خان اسفراین برگزار می‌شود.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.