چشم امید هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه به نوروز

هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه از امیدواری برای رونق بازار فروش صنایع دستی، در ایام نوروز می‌گویند.

محمدرضا طالبیان یکی از هنرمندان صنایع دستی کرمانشاه است که دوسال پیش پس از شیوع بیماری کرونا و کاهش ورود گردشگران، کارش از رونق افتاد و مجبور به تعطیلی آن شد.

این تولید کننده البسه محلی کرمانشاه از چند ماه پیش با بهبود شرایط دوباره کارش را از سر گرفته و چشم امیدش به نوروز است تا شاید با افزایش ورود گردشگران و رونق دوباره جشن ها، بخشی از ضرر‌هایی که در این مدت متحمل آن شده، جبران شود.

طالبیان گفت: آنطور که می‌بینیم، نوروز امسال وضعیت ورود گردشگران به استان خوب است و امیدواریم دوباره شاهد رونق کارمان باشیم.

طالبیان که سالهاست در بازار سنتی ۲۰۰ ساله که یکی از مکان‌های گردشگر پذیر کرمانشاه است مغازه دارد، ادامه داد: تا پیش از شیوع بیماری کرونا شرایطمان بسیار خوب بود و در ایام نوروز به اندازه یکسال درآمد و فروش داشتیم و امیدواریم که دوباره امسال آن شرایط را تجربه کنیم.

به گفته طالبیان، روزنه‌های رونق در کارش را از حدود یکی دوماه پیش دیده، گفت: خوشبختانه از بهمن ماه کم کم شروع رونق را در کارمان دیده ایم و در نوروز بیشتر شده است.

فرشته حسینی دیگر هنرمند صنعتگر است که طی چندسال گذشته در روستای میوان پاوه به عنوان یک تولید کننده گیوه مطرح شده و حتی بخشی از تولیدات خود را به عراق و دیگر کشور‌ها صادر می‌کرد، اما از زمان شیوع کرونا او هم مانند دیگر هنرمندان صنایع دستی خسارات زیادی در کارش دیده است.

حسینی گفت: تعطیلی نمایشگاه‌های صنایع دستی بیشترین خسارات را در این مدت به ما هنرمندان وارد کرد و بسیاری از هنرمندان را از کار کردن دلسرد کرد.

به گفته حسینی، متاسفانه شیوع کرونا باعث شد تا برخی از هنرمندان برای ادامه امرار معاش خود به شغل‌های دیگری روی بیاورند، اما طی ماه‌های اخیر دوباره تعدادی از آن‌ها به کار خود برگشته اند.

او می‌گوید: ما هم طی یک ماه گذشته فقط تولید کرده ایم و با توجه به اینکه اورامانات هم ثبت جهانی شده، بنظر می‌رسد پس از چند سال روز‌های خوبی را پیش رو داشته باشیم و در نوروز امسال همه سختی‌های این مدت را جبران کنیم.

یکی از هنرمندان صنایع دستی استان هم معتقد است که سیر نزولی صنایع دستی کرمانشاه از پیش از شیوع کرونا آغاز شده بود، اما پس از آن شدت گرفت.

یدالله محمدی گفت: با این وجود کرونا تاثیرات منفی زیادی بر هنر‌های دست ساز بر جای گذاشت و فروش هنرمندان کم شد؛ درحالی که مورد حمایت چندانی هم قرار نگرفتند.

او از نوروز به عنوان یک فرصت خوب برای فروش تولیدات هنرمندان صنایع دستی یاد کرد و افزود: هر هنرمندی در طول یکسال تلاش می‌کند و تولید می‌کند تا در نوروز نتیجه بگیرد، اما عدم برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی طی این دوسال کمر آن‌ها را شکست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.