اتحادیه اروپا با متهم کردن برخی شهروندان لبنان، 120 میلیون یورو از دارایی‌های این کشور را در پنج کشور خارجی مسدود کرده است.

یوروجاست، آژانس همکاری عدالت کیفری اتحادیه اروپا،  امروز (دوشنبه) تایید کرد به مسدود کردن حدود ۱۲۰ میلیون یورو معادل ۱۳۲ میلیون دلار از دارایی‌های لبنان به بهانه پولشویی کمک کرده است.

به گزارش رویترز، این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دارایی‌ها و حساب‌های بانکی مرتبط با پنج نفر مظنون به اختلاس ۳۳۰ میلیون دلاری در فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، موناکو و بلژیک ضبط شده است.

سخنگوی یوروجاست از اظهار نظر بیشتر خودداری کرده و طبق مقررات نام مظنونان را ذکر نکرد، اما یک دیپلمات‌های یکی از کشور‌های مذکور تأیید کرد که این اقدام مربوط به تحقیقات در مورد سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان و برادرش است. با این وجود سخنگوی بانک مرکزی لبنان به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

در بیانیه آمده است که دارایی‌های توقیف شده شامل حدود ۳۵ میلیون یورو در آلمان است که شامل املاک در هامبورگ و مونیخ، دو مجتمع ملکی در پاریس به ارزش ۱۶ میلیون یورو و حساب‌های بانکی موناکو به ارزش ۴۶ میلیون یورو می‌شود. در این بیانیه همچنین  آمده است: «مظنونان در تحقیقات اصلی تا زمانی که مجرمیت آن‌ها ثابت نشود، طبق قانون بیگناه فرض می‌شوند.»

گفتنی است اقتصاد لبنان در دو سال اخیر وضعیت مناسبی نداشته است. الگوی اقتصادی این کشور که مبتنی بر ورود بالای سرمایه خارجی است، پس از شروع همه گیری کرونا رو به زوال رفت. بیش از نیمی از ساکنان این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و پوند لبنان از پاییز ۲۰۱۹ حدود ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی، مسدودسازی پول‌های لبنان در خارج از مرز‌ها می‌تواند به این بحران دامن بزند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار