مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: از آغاز تعطیلات نوروز امسال تاکنون ۳۶ هزار و ۹۲۹ هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی از آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی استان بازدید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد.

یعقوب گویلیان گفت: این آمار بازدید مربوط به هشت اثر تاریخی استان شامل خانه کُرد، عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، موزه سنندج و غار باستانی کرفتو، تپه باستانی زیویه، مسجد جامع سنندج و حمام حاج صالح سقز است.

او گفت: بیشترین آمار بازدید‌ها مربوط به خانه کُرد سنندج بوده است، که طی این مدت۱۱ هزار و ۶۸۱ نفر گردشگر داخلی و خارجی از این محوطه فرهنگی تاریخی بازدید داشته‌اند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان می گوید: پس از آن، بیشترین آمار بازدیدکنندگان از آثار تاریخی استان به ترتیب مربوط به عمارت خسروآباد سنندج با ۹ هزار و ۳۹۸ نفر، موزه سنندج چهار هزار و ۲۶۶ نفر و عمارت مشیردیوان با سه هزار و ۳۴۴ نفر بوده است.

به گفته او: حمام حاج صالح سقز با ۲ هزار و ۹۵۰ نفر بازدید، مسجد جامع سنندج با ۲ هزار و ۴۳۰ نفر، غار باستانی کرفتو با یک هزار و ۵۶۰ نفر و تپه باستانی زیویه با یک هزار و ۳۰۰ نفر نیز به ترتیب در رده‌های بعدی بیشترین آمار بازدید از بنا‌های تاریخی و باستانی استان قرار داشته‌اند.

گویلیان گفت: در این مدت تعداد بازدیدکنندگان از سایر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و شهری استان از جمله منظر جهانی هورامان، روستا‌های هدف گردشگری کردستان و بازار‌های تاریخی استان بیش از یک میلیون نفر بوده است.

 

 در راستای اطلاع‌رسانی هر چه بهتر شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی درباره اماکن و آثار تاریخی استان، بیش از ۵۸ هزار نسخه نقشه، بروشور و کتابچه راهنمای گردشگری توزیع شده است.

 

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهر‌های سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

 

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.