سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: به دنبال سرمازدگی مزارع و باغ‌ها در سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار، در مجموع خسارت وارده ۴۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

صدیقه مویدی گفت: بر اثر کاهش شدید ۱۵ درجه‌ای دمای هوا که به دفعات متعدد از تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه در سطح مزارع و باغ‌های این شهرستان به وقوع پیوسته است شاهد وارد شدن زیان مالی گسترده از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت به محصولات زراعی و باغی در شهرستان هستیم.

این مقام مسئول گفت: بیشترین خسارت در محصولات زراعی با بیش از ۲۲ هزار هکتار مربوط به مزارع گندم، جو، نخود، پیاز به میزان ۳۱۰ میلیارد تومان و در زیر بخش باغبانی نیز در سطح ۲۵۰۰ هکتار از باغ‌های انگور، هلو، گردو و سایر محصولات باغی با میزان ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

مویدی گفت: متاسفانه تنها ۸ درصد از سطح مزارع شهرستان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

او بر ضرورت توسعه بیمه محصولات کشاورزی به عنوان تنها ابزار حامی تولید و جبران خسارت در این بخش تاکید و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل، طوفان، سرمازدگی و ... می‌تواند هزینه‌های تولید را جبران و واحد خسارت دیده را به چرخه تولید بازگرداند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: با توجه به آسیب وارد شده به مزارع کشت قراردادی گندم بمنظور کمک به کشاورزان زیان دیده در خصوص تعهد مقدار گندم تحویلی به دولت تدابیر مناسبی اتخاذ شود.

او گفت: کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا در شرایط محدودیت‌های کرونایی از مزارع و باغ‌های آسیب دیده از سرمازدگی بازدید و میزان خسارت‌ها را ارزیابی کرده اند و در این بازدید‌های فنی، توصیه‌های کارشناسی در قالب دستورالعمل‌های ابلاغی، به منظور حفظ و احیائ واحد‌های خسارت دیده به بهره برداران آموزش داده شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار