رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر گفت: از ابتدای آغاز تعطیلات نوروز تا کنون بیش‌از پنج هزار مسافر نوروزی از قلعه ناصری این شهرستان دیدن کرده اند.

رحمان ریگی گفت: واقع شدن قلعه ناصری در مرکز شهر و دایر کردن نمایشگاه صنایع دستی در قلعه موجب شده مورد استقبال مسافران نوروزی قرار گیرد.

او گفت: قلعه ناصری به عنوان یکی از قلعه‌های مهم جنوب سیستان و بلوچستان همواره شمار زیادی از مسافران و گردشگران را در مناسبت‌های مختلف و تعطیلات بویژه ایام نوروز به خود جذب می کند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر  گفت: این قلعه از بزرگترین و مهمترین قلعه‌های خشت و گلی در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود.

او گفت:با توجه به اسناد به جا مانده از ناصر الدوله فرمانفرما که در سال ۱۲۵۸ هـ .ق حـاکم کـرمان و بلوچستان بود، پیشنهـاد ساخت این دژ نظامی بزرگ را در فهرج یا پهره (نام قدیم ایرانشهر) به ناصر الدین شاه قاجار داد که در سال ‎ ۱۲۶۴هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» ساخته شد.

ریگی گفت: کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و از آن پس بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد و مقّر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.

او گفت: این بنای تاریخی با مساحت هفت هزار و ۵۰۰ متر مربع شامل بخش های مختلف از جمله چهار حیاط مجزا و بیش از ۱۵۰ اتاق، هال بند، حوض خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه و منطقه حاکم نشین بود.

قلعه ناصری در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است..



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار