رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳۰ اثر طبیعی، ملی و تاریخی و گردشگری در این شهرستان پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است.

ملک مسعود ریگی گفت: از مجموع ۱۳۰ اثر تاریخی در شهرستان خاش بیش‌از ۶۰ اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.

او گفت: قلعه‌های تاریخی ناصری، کمال آباد، ایرندگان و حیدر آباد، زیارتگاه مرتضی علی(ع)، بازارچه سرپوشیده، مناره مسجد جامع، گل فشان پیرگل، دهستان‌های سنگان و ترشاب در جوار قله آتشفشانی و نیمه فعال تفتان با جاذبه آبشارها و آب های معدنی سرد و گرم، رودخانه های ایرندگان و کارواندر با نخلستان ها و شالیزارها و باغات مرکبات از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان خاش محسوب می شوند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاش گفت: روستای سنگان با دارا بودن رودخانه، آسیاب آبی، درخت سرو سنگان با قدمت سه هزار و ۲۱۳ سال و جاذبه های تاریخی و گردشگری در شهرستان خاش یکی از مهمترین جلوه ها و مناظر این منطقه هستند.
وی اظهارداشت: قبرستان های دوره اشکانی در حومه تفتان و دره نالک محل درگیری اقوام بلوچ با انگلیسی ها که در آن اجساد سربازان انگلیسی دفن است یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خاش محسوب می‌شود.

ریگی  گفت: در ایام نوروز امسال در کنار برپایی ۲ غرفه محصولات صنایع دستی و گیاهان دارویی، ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری تدارک شده و از اواخر اسفندماه سال قبل و هفته نخست نوروز امسال اجرای برنامه‌های شاد موسیقی محلی و پذیرایی از مهمانان را با همکاری شهرداری هلال احمر، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شوراها، دهیاران و سایر ارگانها و نهادها داشتیم.

او گفت: با معرفی توانمندی ها، جاذبه های طبیعی و زیبا، اماکن و جاذبه های فرهنگی و تاریخی، مزارع برنج، نخیلات، محصولات کشاورزی و میوه های سردسیری و گرمسیری، هنرهای دستی، داروها و گیاهان و غذاهای سنتی شهرستان خاش و خدمات دهی به مسافران نوروزی زمینه رشد و توسعه بیش از پیش منطقه فراهم می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سیاه چادرهای فرهنگی ویژه استقبال، راهنمایی و پذیرایی از مسافران نوروزی در کنار پلیس راه خاش - زاهدان، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، ۲ راهی ایرندگان، کارواندر و حاشیه تفتان از ۲۵ اسفندماه سال قبل برپا شده و تا ۲۰ فروردین امسال به مسافران خدمات دهی دارند.

او گفت: پذیرایی از مسافران نوروزی و به نمایش گذاشتن آثار و تولیدات دستی کشاورزان، دامداران و صنعت گران منطقه در این مکان ها انجام می شود.

ریگی گفت:  مسافران نوروزی با چای آویشن، شیرینی و شکلات، غذاهای بومی و محلی در این پایگاه‌ها مورد پذیرایی قرار می گیرند.

او  گفت: سعی شده با اجرای موسیقی شاد محلی، سوزن دوزی و حصیربافی توسط هنرمندان لحظات خوشی برای مسافران در این فضاها سپری شود.

  شهرستان خاش سیستان و بلوچستان با داشتن چشم اندازها و جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان (بام شرق ایران)، گل فشان طبیعی پیرگل، ارتفاعات پنج انگشت، بیرک و سیاه بندان، رودخانه ها و دره های کارواندر و ایرندگان، درخت سرو سنگان، چشمه های آب سرد و گرم تفتان و آثار تاریخی متعدد مانند قلعه های حیدرآباد، کمال آباد و ایرندگان، بازارچه سرپوشیده، مسجد جامع و مناره زیبای آن و خیلی از موارد دیگر از مناطق بسیار مهم و جذاب بوده که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند.

شهرستان مرزی خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار