معاون حقوقی، امور مجلس و امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان محور فرهنگی غرب کشور به کرمانشاه نگاه می‌کنیم.

سید مهدی هاشمی گفت: به کرمانشاه کمک می کنیم تا در حوزه فرهنگی به به تراز مطلوب خود برسد و به عنوان محور فرهنگی غرب کشور به آن نگاه کنیم.

هاشمی در خصوص پایین بودن بودجه حوزه فرهنگ، گفت: فرهنگ پیشران سایر حوزه‌ها در هر جامعه‌ای است، چراکه اگر برای نمونه هزار هزار امنیت را بسازیم، اما نتوانیم با کار فرهنگی، احساس آن را در جامعه به‌وجود آوریم، هیچ کاری نکرده‌ایم.

به گفته هاشمی، حتی برای مسئله ای مانند اقتصاد مقاومتی هم که راه نجات کشور است و معتقدیم جز با تولید ملی ایجاد نمی شود و تولید ملی هم با خرید کالای ایرانی رونق پیدا می کند، نقش فرهنگ بسیار مهم است، چراکه به واسطه فرهنگ باید بین مردم ذهنیت و باور خرید کالای داخلی را ایجاد کنیم.

در حال حاضر هم که مسئله کاهش جمعیت در کشور مطرح است و این احتمال می رود که در آینده با یک بحران جمعیتی مواجه شویم، فرهنگ می تواند نقش آفرینی کند و باور مردم را در خصوص فرزند آوری اصلاح کند.

با وجود همه این ها و اهمیت فراوانی که فرهنگ دارد، اما همواره در همه دولت ها می بینیم که از نظر بودجه ای چندان به آن توجه نمی شود و امسال هم در این زمینه یک عقب گرد را شاهد بوده ایم، بگونه ای که سهم فرهنگ از بودجه از ۲.۵ درصد به ۱.۸ درصد کاهش یافته است که این مشکل کمبود بودجه فرهنگ باید به شکل اساسی با همکاری دولت و مجلس اصلاح شود.

 البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تلاش هایی را داشته و اتفاقاتی هم هرچند کم افتاده است.

طبق قانون دو درصد از بودجه کشور که دستگاه های دولتی صرف می کنند می تواند در امور فرهنگی صرف شود، در این رابطه هم امسال تلاش کردیم که اجرایی شود، هرچند که هنوز به شکل اختیاری است و اجباری نیست.

هاشمی گفت: اگر باور داشته باشیم که خط مقدم ما در حوزه فرهنگ ادارات کل استانی هستند، باید ساز و کار و آیین‌نامه های وزارتخانه طوری تنظیم شود که ابتکار و اختیار را به استان ها بدهد و بتوانند در امور مختلف تصمیم گیری کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرده که آیین نامه های این وزارتخانه خلاء هایی دارد که باید جهت تسهیل و پشتیبانی از هنرمندان و حفظ ارزش ها اصلاح شود که در این رابطه هم یک کارگروه تشکیل داده ایم.

به گفته هاشمی،کرمانشاه استانی جلودار و پیشران در حوزه فرهنگ و دارای مهره ها و ظرفیت های زیادی در این حوزه است و شایسته است که حمایت های بیشتری از حوزه فرهنگی این استان انجام شود.

 از حوزه فرهنگ کرمانشاه حمایت می کنیم تا به نقطه تراز مطلوب خود برسد و به عنوان یک محور فرهنگی در غرب کشور به آن نگاه کنیم.

هاشمی گفت: ما بی حاشیه ترین و بی پیرایه ترین انتصابات را در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که این هم بخاطر نیروهای زحمتکشی است که در آن مشغول به فعالیت هستند.

وی به انتصاب یک مدیر بومی برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه اشاره ای داشت و گفت: تا به امروز در هیچ استانی گزینه ای غیربومی نگذاشته‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.