جشنواره ها و جنگ شادی با حضور هنرمندان بومی استان در نوروزگاه اراک واقع در منطقه گردشگری دره گردو برگزار می شود.

برگزاری جشنواره های متنوع در نوروزگاه منطقه گردو اراکبنابر اطلاع  سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک زمان برگزاری جشنواره ها به این شرح است:

جشنواره خانوادگی رنگ آمیزی ماهی یک شنبه ۷ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره طبخ آش اراک دوشنبه ۸ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره طبخ غذای بومی محلی اراک سه شنبه ۹ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره پخت شیرینی و کیک خانگی چهارشنبه ۱۰ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره کودک پنج شنبه ۱۱ فروردین ساعت ۱۴

لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت شرکت در مسابقات پخت غذا و کیک می‌بایست غذا یا کیک را در منزل آماده کرده و با رعایت نکات بهداشتی در محل برگزاری جشنواره به داوران ارائه دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۹۳۷۲۸۰۰ تماس حاصل فرمائید.

مصطفی مرزبان مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: معرفی داشته‌های فرهنگی و تلاش برای احیای آن گامی مهم در راستای صیانت از هویت و اصالت مردمان هر منطقه است و نوروزگاه‌های استان مرکزی به عنوان آیینه تمام نمایی از آیین‌ها و سنت‌های اصیل این استان نقش آفرینی می‌کنند.

مرزبان با اشاره به اینکه نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به‌جا مانده از دوران باستان ایران است افزود: مجمع عمومی سازمان ملل در نشست چهارم اسفند سال ۱۳۸۸ (۲۳فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی جشن نوروز به رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد.

او با تاکید بر اینکه نوروز یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان است ادامه داد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزاری باشکوه این جشن باستانی و ملی در سطح کشور برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است که یکی از این برنامه‌ها برپایی مراسم نوروزگاه به منظور معرفی، یادآوری و احیای رسوم و سنت‌های اقوام مختلف محلی ایرانی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: سه نوروزگاه در میدان امام خمینی (ره) سه راهی خمین، قزل پارک و همچنین قنات ابراهیم‌آباد در شهرستان اراک تدارک دیده شده که از ابتدای تعطیلات نوروز پذیرای علاقه‌مندان هستند.

مرزبان افزود: همچنین یک نوروزگاه در پارک شهرداری ساوه، یک نوروزگاه مقابل بیت تاریخی امام راحل در خمین، یک نوروزگاه در ورودی شهر خنداب، یک نوروزگاه در ورودی شهر پرندک زرندیه و یک نوروزگاه نیز ورودی شهر فرمهین پیش‌بینی شده است.

او اضافه کرد: در شهر‌های دلیجان، نراق، محلات، آشتیان، شازند و تفرش نیز هر کدام یک نوروزگاه در نظر گرفته شده که تا پایان تعطیلات نوروز دایر و به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌کنند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ۲۰ راهنمای گردشگری آماده خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان اماکن تاریخی و موزه‌های این استان هستند.

مرزبان عنوان‌کرد: راهنمایان گردشگری قبل از شروع تعطیلات نوروز در اماکن تاریخی استان مستقر شده‌اند و در خصوص سرگذشت ابنیه، تاریخ و تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان توضیحاتی را به گردشگران توضیح می‌دهند.

او ادامه داد: علاوه بر نوروزگاه، سه ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در مبادی ورودی اراک به مسافران و گردشگران ارائه خدمات می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.