رئیس سازمان هواشناسی گفت: در مورد طوفان تهران در خصوص سقوط درختان فرسوده و خطرهایی که ممکن بود ایجاد شود هشدار و اطلاع رسانی شده بود.

سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: طوفان چه تاثیری در حوزه های مختلف دارد؟

تاج بخش: طوفان در حوزه هوانوردی مشکل ایجاد می‌کند همچنین در حوزه خدمات عامه برای مردم مشکل آفرین است، در خیابان ها نیز بنرها و اجسامی که از جاهای مختلف آویزان است می‌تواند مخاطره آمیز باشد.

سوال: سازمان هواشناسی برای پیش بینی به چه ابزارهایی نیاز دارد؟

تاج بخش: برای اینکه سازمان هواشناسی بتواند کار کند ما اطلاعات زیرساختی و داده های مورد نیاز را باید در اختیار داشته باشیم، ممکن است طوفانی که دیروز در تهران آمد اگر در شهر دیگری می‌آمد ۴ فوتی داشته باشد.

باید وضعیت استان تهران و زیرساخت هایش را در نظر بگیریم، با ۶ میلی‌متر باران در سال ۹۹ در استان قم سیلاب ایجاد شد، آن هم به دلیل اینکه زیر ساخت مناسبی وجود نداشت، اطلاعات مشخصاً در اختیار سازمان هواشناسی نیست، سازمان هواشناسی تنها اطلاعات وضع هوا را دارد.

باید تمام اطلاعات تجمیع شود تا پیش‌بینی‌های مورد نظر ایجاد شود، آنچه که ما در اختیار داریم داده و اطلاعات هواشناسی است ما نمی توانیم بگوییم که یک دستگاه مقصر است یا نه ،باید یک ساختار مناسب از بانک داده ها و اطلاعات تاثیر محور فراهم شود و بر اساس آن با توجه به اطلاعات داده های جوی سازمان هواشناسی پیش بینی های مورد نیاز را انجام داد.

اطلاعات باید جمع‌آوری شود ما کار را طبق روال انجام می‌دهیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم برای برخی از وزارتخانه‌هایی که قرابت بیشتری با آنها داریم مانند وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی ارتباط برقرار شد، باید یک واحد مشخصی ایجاد شود تا داده های زیرساختی را در اختیار سازمان هواشناسی بگذارد تا بر اساس آن بتوانیم پیش‌بینی هایی را که مورد نیاز کاربر است را داشته باشیم. ما فقط داده های هواشناسی را داریم و ما با این داده ها آنچه را که در اختیار داریم با تمام قوا در اختیار مردم می گذاریم.

سوال: آیا هماهنگی میان دستگاه های مربوطه ایجاد شده بود؟

تاج بخش: باید هماهنگی مشترک بین دستگاه مربوطه ایجاد شود، در شرح وظایف خودمان در سطح ستاد و استان‌ها اطلاع رسانی های لازم انجام شده بود اما باید به زبان مشترکی دست پیدا کنیم که آنچه که می‌گویم همه کاربران متوجه شوند ،ما به این سمت حرکت کرده‌ایم و هشدارها را از مقدار عددی به هشدارها در سه سطح قرمز ،نارنجی و زرد تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

ما شدت مخاطره را در این رابطه در نظر می‌گیریم ،مشخصاً عدد و مقدار مخاطره برای ما مد نظر نیست زیرا از عدد هر کسی یک تفسیری دارد.

در مقایسه با آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد سازمان هواشناسی کشور همگام با سایر کشورها تلاش می‌کند تا پیش‌بینی‌هایی را که صادر می‌کند منطبق با آنچه که امروزه متداول است صورت بگیرد و لذا پیش‌بینی‌ها باید تاثیر محور باشد.

این پیش‌بینی طی روزهای اخیر برای استان تهران صادر شده بود از این جهت در پیش بینی هایی که بر اساس هشدارهای هواشناسی صادر می‌شود همه عواملی که باعث می‌شود این اتفاق بیفتد و هم تاثیری که این اتفاق می‌تواند داشته باشد بر روی آن تاکید می شود.

ما در هشدار مان به طور مشخص اعلام کردیم و وزش باد می تواند منجر به وقوع چه حوادثی شود.

سوال: شما می توانید از ظرفیت صدا و سیما به منظور اطلاع رسانی استفاده کنید در این رابطه چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

تاج بخش: ما از روز یکم فروردین پیش بینی های لازم را صادر کردیم ، لازم است یک نکته را مد نظر داشته باشیم که این پیش‌بینی‌ها خطایشان اجتناب‌ناپذیر است، ما دلمان نمی‌خواهد که پیش بینی اشتباهی را ارائه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار