استان کهن و باستانی کرمانشاه از دیرباز به داشتن شیرینی‌های خوشمزه و معروفی، چون نان برنجی، شکری، خرمایی و کاک زبانزد بوده است.

شیرینی‌های لذیذی که کام گردشگران این دیار را شیرین می‌کند و به عنوان سوغات و تحفه کرمانشاه همواره همراه مسافران است.

نان برنجی و کلوچه شکری از تولیدات معروف و بسیار خوشمزه و مقوی استان کرمانشاه است که بیش از یک قرن است که سوغات شهر کرمانشاه به حساب می‌آید.

تولیدکنندگان اولیه به منظور توشه راه زوار عتبات عالیات از بهترین مواد اولیه آن‌ها را فراهم می‌ساختند و از طریق همین مسافران در داخل ایران و در عراق شهرتی به سزا یافته است.

می‌توان از پیشکسوتان در این امر از مرحوم حاج «امیدعلی کلوچه پز»، مرحوم «حاج حیدرعلی فوائدی»، مرحوم «علی اکبر شکرریز»، مرحوم حاج «عباس جعفری» و بسیاری اساتید دیگر یاد کرد که اکنون با شاگردانی که خود استادکار قناد هستند بهترین ارمغان شهر را به مهمانان نوروزی هدیه می‌کنند.

نان برنجی یا کلوچه برنجی را از ترکیب آرد برنج، روغن، شکر و تخم مرغ، روغن حیوانی یا نباتی، زعفران، هل، آب، گلاب و دانه حرفه تهیه می‌کنند.
برای تهیه نان شکری هم از آرد گندم به جای آرد برنج استفاده می‌شود. نان برنجی انواع گوناگونی نیز دارد که از آن میان می‌توان به نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی اشاره کرد.

آشنایی با سوغات شیرین کرمانشاه

کلوچه پزان در راسته کلوچه پزی بازار سنتی کرمانشاه از گذشته تاکنون به شیوه سنتی و گروهی مشغول به تهیه این نوع شیرینی خوش عطر و بو می‌باشند. این پیشنیه، موروثی و نسل به نسل از پدر به پسر و از استاد به شاگرد منتقل شده است.

نان برنجی با کیفیت بالا علاوه بر راسته بازار سنتی کرمانشاه در بعضی مناطق دیگر از جمله چهار راه مدرس و چهار راه جوانشیر کرمانشاه تهیه و توزیع می‌شود. کاک تخم مرغی از دیگر شیرینی‌های کرمانشاه است که از بیش از ۳۰ سال پیش در کرمانشاه مرسوم شده است و امروز در کنار نان برنجی و نان شکری تولید و عرضه می‌شود.

آشنایی با شیرینی‌ها و سوغات کرمانشاه

شیرینی کاک، سبک، خوش مزه و پر انرژی است، کاک را از آرد گندم، شکر، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب درست می‌کنند. کاک پزان کرمانشاه در تهیه این نوع شیرینی سلیقه به خرج داده و روی کاک را با پودر پسته، نارگیل و خلال بادام تزیین می‌کنند. شیرینی کاک را معمولا در کنار و به همراه نان برنجی و خرمایی در اعیاد مختلف استفاده می‌کنند.

آشنایی با شیرینی‌ها و سوغات کرمانشاه

نوع دیگری از شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاه نان خانقی یا نان خرمایی است که ترکیبی از آرد گندم، شکر، روغن، زعفران، آب، گلاب، تخم مرغ و خرما است. در گذشته فروشندگان با ذوق و سلیقه داخل نان خرمایی سکه‌های ده شاهی می‌گذاشتند و به این ترتیب برای مشتریان بخصوص بچه‌ها بازار گرمی می‌کردند. نان خرمایی را هم در مغازه نان برنجی پز‌ها عرضه می‌کنند.

انواع نان‌های نامبرده با روغن کرمانشاهی (روغن حیوانی) که شهرت جهانی دارد به طور سفارشی و با روغن نباتی به طور روزمره تهیه می‌شود. میزان تولید روزانه نان برنجی بین ۱۲ تا ۲۰ تن در فصول مختلف سال می‌رسد.

از دیگر سوغاتی‌های کرمانشاه که بسیار معروف است روغن حیوانی است که فرآورده دامی استان کرمانشاه بوده و بسیار خوشبو و معطر است. استفاده از روغن حیوانی در پخت شیرینی‌های کرمانشاه طعمی فراموش نشدنی به این شیرینی‌ها می‌دهد.

بژی هم یکی از شیرینی‌های معروف کرمانشاهی است که معمولا توسط خانواده‌ها برای مناسبت‌های مختلف در منزل تهیه می‌شود. شیرینی بژی معمولا در جشن‌ها و مراسم عزای کرمانشاهی‌ها پخته می‌شود و به خاطر ماندگاری بالا و طعم بی نظیرش مورد استقبال بسیاری از مردم شهر قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.