طحان‌نظیف گفت: طرح تغییر ساعت رسمی کشور در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، نسبت به برخی مفاد آن ابهام وجود داشت.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، «مراتب جهت اصلاح مصوبه به مجلس اعلام خواهد شد.»

چهار روز پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند. در پی تصویب ماده واحد این طرح، ساعت رسمی ایران در طول سال تغییر نمی‌کند.

با این وجود و بنا بر عدم تایید این مصوبه به دست شورای نگهبان، ابوالفضل درویش‌وند، سرپرست معاونت امور حقوقی دولت گفت: دولت موظف به اجرای قانون موجود است و ساعت رسمی کشور در آغاز سال ۱۴۰۱، یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد.

چنانچه شورای نگهبان تصمیم مجلس را تایید کند، قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ مجلس شورای اسلامی بی‌اعتبار می‌گردد.

طبق این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور به حال سابق برگردانده می‌شود.

در طرح لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور به دولت اختیار داده شده ساعت شروع به کار سازمان‌ها، ادارات و مراکز تابعه را متناسب با ماه‌های گرم سال نواحی مختلف کشور از اول خرداد تا پایان شهریور حداکثر یک ساعت زودتر تعیین کنند.

سخنگوی شورای نگهبان سپس در گفت‌وگویی اعلام کرد؛ ابهام شورای نگهبان از این جهت بود که نسخ قانون فعلی که در این مصوبه هم آمده بود آیا تغییر رسمی کشور در صلاحیت و اختیار دولت خواهد بود یا خیر؟ نسبت به این موضوع ابهام وجود داشت که بعد از رفع ابهام، اظهار نظر خواهد شد.

به گفته طحان‌نظیف، «واقعیت این است بدون موضوع شناسی و بررسی فنی امکان اظهار نظر درباره مصوبات وجود ندارد و تشخیص ابهامات و مغایرات شرعی و قانون اساسی از طرف شورای نگهبان نتیجه بررسی‌های فنی مقدماتی است. بر اساس قانون اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
سلام؛ می‌شه به جای یک ساعت، ساعت رو نیم‌ساعت تغییر بدن که در حد میانۀ تمام موارد باشه. خوبه که این نیم‌ساعت تغییر رو هم بررسی کنن.
بَدی تغییر ساعت به اندازۀ یک ساعت اینه که توی بعد از ظهر تابستان، در واقع یک ساعت زودتر و توی گرما و آفتاب و تابش خورشید بیش‌تری می‌ری بیرون؛ و توی شب هم که گرمای هوا داره کم می‌شه و باید بیش‌تر استفاده بکنی، مجبوری که کارت رو زودتر تعطیل کنی!
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۵۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
پژوهشگرانی(!!!) که به صورت یک بعدی در خصوص تغییر ساعت با صرف میلیون ها تومان از پول بیت المال به اصطلاح تحقیق و پژوهش می کنند خوبست بدانند:
1-تغییر ساعت موجب طولانی شدن روز شده و موجب تشدید افسردگی افراد خصوصا در بعدا ظهرهای گرم و کسل کننده تابستان و افزایش بیماری های روحی و روانی و... و ایجاد مخاطره در سلامت مردم و به تبع آن افزایش هزینه های دولت، بیمه ها و ...در زمینه سلامت می گردد.
2-با طولانی شدن روز و کوتاه شدن شب، مردم شب نشینی ها و تماشای فیلم ها و در کنار خانواده بودن را تا پاسی از نیمه شب ادامه داده، که این امر ضمن تهدید جدی سلامت مردم به دلیل به هم خوردن ساعت خواب، موجب ایجاد کسالت و چرت زدن افراد در فردای کاری و خوابیدن در محل کار در بعد از ظهر ها برای جبران کم خوابی میگردد که این امر، کاهش جدی بهره وری را در پی خواهد داشت که هزینه سرسام آور این امر نیز از جیب بیت المال پرداخت می گردد.
3-تبعات و مشکلات امنیتی و اجتماعی و.. هم بماند برای پژوهش مجدد محققان از پول بی زبان بیت المال
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۱۷ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام لطفا به دختر مدرسه ای های نیمه غربی کشور هم توجه کنید اگه ساعت به جلو کشیده بشه باید صبح خیلی زود وتوی تاریکی و خلوتی با ترس به مدرسه بروند فکر اینجا ها رو کردین؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۹ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام
نظر مردم عدم تغییر ساعته
شورای نگهبان ی نگاهی به نظرات مردم بندازه
انقدر ابهام تراشی نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
یعنی کل مشکلات مردم جلو یا عقب بودن ساعت هست؟
کاش ۴۳ سال ساعت بر میگشت عقب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
48 ساعت شنیده بودیم // اما 43 ساعت را از کجا در اوردی ؟؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
مبهم ترین چیز تو این مملکت همین نگهبانه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۲:۳۶ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
چرا اینقدر دیر.خدا وکیلی الان که مجلس تعطیل کرده باید این قانون برگشت بخوره.نمیشد اول اسفند بحثش میشد.مجلس مگه در راس امور نیست.چرا با روان مردم بازی میکنید. حوالتون به خدا و امام زمان.
آخرین اخبار