تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: صنعت ماشین آلات در بورس و اقتصاد کشور ما سهم بسیار پایینی دارد؛ به نحوی که ارزش این شرکت‌ها در مجموع فقط ۱۵ صدم درصد از ارزش کل بازار‌ها را شامل می‌شود.

نادر شیخی حسینوند کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط و آینده صنعت ماشین آلات در بورس نکاتی را مطرح کرد.

سوال: صنعت ماشین آلات چه جایگاهی در بورس و اقتصاد کشور دارد؟
حسینوند: در مجموع ۶ شرکت فعال در حوزه تولید ماشین آلات در بورس‌های کشور حضور دارند که صورت‌های مالی آن ها قابل بررسی است. در سالیان گذشته به دلیل اعمال تحریم‌ها، قطع همکاری شرکای خارجی و همچنین مدیریت ضعیف، باعث شده که این شرکت‌ها از نظر عملیاتی به سمت زیان و ورشکستگی حرکت کنند و این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور نیز سهم بسیار پایینی داشته باشد.

سوال: از لحاظ بنیادی عملکرد شرکت‌های بورسی ماشین آلات به چه شکل بوده و چه میزان رشد و کاهش در تولید و سودآوری این شرکت‌ها وجود دارد؟
حسینوند: از نظر بنیادی نیز وضعیت عملکردی این صنعت شرایط مناسبی نداشته است.گزارش‌های منتشر شده توسط این شرکت‌ها نشان می‌دهد کاهش تولید حدود ۱۵ درصدی در این صنعت نسبت به سال ۹۹ به ثبت رسیده است. هم چنین از نظر سودآوری نیز عملکرد صنعت ضعیف‌تر از سال ۹۹ بوده به نحوی که مجموع سودآوری شرکت‌های صنعتی کاهش ۲۰ درصدی را در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

سوال: پیش بینی صنعت ماشین آلات برای سال آینده از لحاظ متغیر‌های بین المللی و داخلی که بر رشد یا کاهش سودآوری شرکت‌های این صنعت اثر می‌گذارد چگونه است؟

حسینوند: این روز‌ها اقتصاد کشور همانند گذشته درگیر ابهامات بسیاری است که این ابهامات عملکرد شرکت‌های صنعت ماشین آلات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تحولات بین‌المللی عرصه سیاست خارجی، جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن رشد قیمت کامودیتی ها، سیاست‌های اقتصادی دولت و نرخ گذاری‌های دستوری از جمله عواملی هستند که سودآوری صنعت ماشین آلات در سال ۱۴۰۱ را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

اما با توجه به جمیع شرایط به نظر می‌رسد سودآوری صنعت در سال ۱۴۰۱ رشد خاصی را نخواهد داشت و تغییری در عملیات اصلی شرکت‌های این صنعت به وجود نخواهد آمد.

سوال: سرمایه گذاری در صنعت ماشین آلات برای مردم در سال آینده چه ریسک‌ها و آورده‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

حسینوند: تحریم‌ها علیه اقتصاد کشورمان همچنان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های این صنعت است.

یکی دیگر از ریسک‌های این صنعت نیز آزادسازی واردات و یا کاهش تعرفه گمرکی است، در صورتی که این اتفاق رخ دهد شرایط تولید و رقابت برای شرکت‌های داخلی سخت‌تر نیز خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار