عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق هیچ کدام موافق اختصاص بودجه برای جهاد تبیین نبوده‌اند؛ کلیدواژه‌های رهبری حقی برای دست بردن در بیت المال ایجاد نمی‌کنذ.

آقای سید احسان قاضی‌زاده هاشمی گفت: پیشنهاد اختصاص بودجه برای جهاد تبیین در نشست علنی مطرح شده بود. پیش از این در مورد گفته‌های دیگر رهبری، شاهد چنین انحرافاتی بوده‌ایم؛ در مورد گفتمان گام دوم انقلاب برخی افراد در مجلس قبل به دنبال راه‌اندازی اندیشکده، پژوهشکده و ساختارسازی با پول بیت المال برای گام دوم بودند که مخالفت کردیم.

مجلس یازدهم در جریان تصویب لایحه بودجه سال آینده،  ۱۰۰ میلیارد تومان را با هدف  «تولید و انتشار محتواهای رسانه‌ای در مقابل با جنگ نرم» و «جهاد تبیین» در نظر گرفته بود تا به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده شود.

پنجشنبه پیش اما، رهبر انقلاب از اختصاص بودجه برای جهاد تبیین انتقاد کردند. آیت الله خامنه‌ای این بودجه را «سنگین و بی نتیجه» و مصوبه مجلس را «کار غلط» دانستند.

شورای نگهبان که همزمان با این گفته رهبر انقلاب، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را از مجلس دریافت کرده بود، سه روز بعد و در ۲۲ اسفند ماه، این مصوبه نمایندگان مجلس را  خلاف قانون اساسی و نظام اداری صحیح اعلام کرد.

«جهاد تبیین» عبارتی است که در دیدار ۳ بهمن ماه مداحان با آیت الله خامنه‌ای به کار برده؛ رهبر انقلاب اسلامی گفتند جهاد کاری است که در مقابل دشمن انجام می‌گیرد؛ اگر حرف بزنید و برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن تبیین کنید، «جهاد» می‌شود. 

آیت الله خامنه‌ای در این سخنرانی گفته منظور از تبیین «گسترش آرمان‌ها، اصول، مبانی اصلی و بینات انقلاب» است؛ اگرچه مسائل خرد سیاسی و اجتماعی هم داخل این جبهه است و باید دنبال شود.

برخی مسئولان این عبارت را راهکاری برای مقابله با «جنگ ترکیبی دشمن» عنوان کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار