معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: یک هزار و ۴۲۵ قلم کالای تولیدی تاکنون مشمول درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها در استان شده است.

اکبر عادل مرام گفت: نظر مجموعه دولت و وزارت صمت بر این است که کلیه کالا‌های تولیدی بسته بندی شده مشمول طرح شفاف سازی قیمت‌ها شود و قیمت تولید کننده بر آن‌ها درج شود و در بازه‌های زمانی مختلف گروه‌های دیگری به این طرح اضافه خواهد شد.

هدف نهایی از اجرای طرح شفاف سازی قیمت‌ها تامین حقوق مصرف کنندگان، واقعی کردن قیمت‌ها، جلوگیری از نوسانات غیر معمول قیمت‌ها و دریافت سود عادلانه برای عوامل پخش و خرده فروشی است.

به گفته او انواع مواد شوینده، سلولوزی، مواد غذایی بسته بندی شده، لوازم خانگی صوتی و تصویری، حدود ۵۱ قلم از لوازم یدکی و مواد مصرفی خودرو از جمله روغن موتور جزو اقلام و کالا‌های مشمول این دستورالعمل هستند.

فروشندگان موظفند نسبت به قیمت تولید کننده‌ای که روی کالا درج شده با قیمت مصرف کننده در زمینه لوازم خانگی با دوام حداکثر ۲۰ درصد و در مورد کالا‌های مصرفی همانند مواد غذایی حداکثر ۳۰ درصد سود محاسبه کنند.

عادل مرام می‌گوید بیشترین هزینه‌های شرکت‌های پخش، حمل و خرده فروشی تا ۳۰ درصد و در مورد مواد غذایی و در زمینه لوازم خانگی تا ۲۰ درصد است.

فروشندگان موظفند نرخ مصرف کننده را بر اساس قانون احصا کنند و آنرا در دید مشتری و قفسه زیر کالا نصب کنند.

به گفته او طرح تشدید نظارت‌های نوروزی با هدف کنترل بازار استان از ابتدای اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

نظارت موثر بر فروش‌های فوق العاده اعم از اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کنترل وضعیت عرضه و قیمت اقلام اولویت دار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها در دستور کار قرار دارد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان معتقد است شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف گرانفروشی، کم فروشی، درج نکردن قیمت و عدم صدور فاکتور با شماره گیری تلفن ۱۲۴ یا از طریق سامانه www.۱۲۴.ir شکایت خود را مطرح کنند تا بازرسان برای رسیدگی به آن محل اعزام شوند.

حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی در استان اصفهان فعالیت دارند.
تعداد واحد‌های صنفی مُجاز در ایران بیش از ۲ میلیون و تعداد واحد‌های غیرمجاز بیش از ۵۰۰ هزار واحد است که این ارقام نزدیک به ۲۰ برابر میانگین جهانی است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار