عشقی گفت: بخشی از نظارت بر معاملات بازار سرمایه شامل رصد شبکه‌های مجازی مرتبط با بورس است.

آقای مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استفاده مردم از این شبکه‌ها باعث شده سازمان بورس به دنبال رصد شبکه‌های مجازی مرتبط با بازار سرمایه باشد. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارتقای امنیت استفاده خواهیم کرد.

براساس ماده (۲) قانون بازار اوراق بهادار، مهمترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار ساماندهی، حفظ و توسعه بازار بر مبنای شفافیت، منصفانه بودن، کارایی و نظارت بر حسن اجرای قانون مذکور در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

نسخه جدید سامانه «بیدار» با هدف پایش و نظارت لحظه‌ای بازار سرمایه و تحقق وعده ایجاد تحول در فرآیند نظارت بر بازار سرمایه، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه راه‌اندازی شد.

سید مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس هم گفت: این سامانه مجهز به پنج سامانه نظارتی مختلف است.  سامانه بیدار بر مبنای پایگاه داده تحلیلی، اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات، گزارشات و هشدار‌های نظارتی است. این سامانه با انواع رنج کشی‌ها می‌تواند برخورد کند.

سامانه نهان به آمار لحظه‌ای تراکنش‌ها دسترسی دارد که می‌تواند معاملات چرخشی و عرضه و تقاضای همزمان را رصد و کنترل کند. سامانه آرامیس به صورت برخط و تاریخی، سطر به سطر معاملات را بررسی می‌کند. همچینن برای سفارش چینی‌های صورت گرفته از سوی افراد مختلف هشدار صادر می‌کند. سامانه سانا به صورت یکپارچه ثبت، رهگیری و گزارش تخلفات را بر عهده دارد و می‌تواند با طراحی گراف روابط و نسبت‌ها، با وقوع تخلفات، برخورد کند.

سامانه دیده‌بان سلامت بازار هم که ناهنجاری‌های بازار سرمایه را از سوی مردم، ثبت و ضبط می‌کند. هماهنگی این پنج سامانه می‌تواند نورافکن نظارتی سازمان بورس را بر روی کل بازار گسترده کند.

در این سامانه بومی، امکان ارسال هشدار تخلفات، گزارش‌گیری لحظه‌ای، دسترسی به آرشیو معاملات و تراکنش‌های کلیه اشخاص و نماد‌ها به‌صورت آنلاین و تاریخی فراهم شده و همچنین قابلیت طراحی و پیاده‌سازی انواع گزارش‌های مورد نیاز ناظرین بازار را داشته و به‌طور مداوم در حال گسترش و به‌روزرسانی است.

برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار