مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: امسال برخی از کشاورزان اقدام به کشت نشایی به جای استفاده مستقیم از بذر در زمین‌های زراعی کرده اند.

 علی علی پور گفت: امسال بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع، زیر کشت محصولات جالیزی از جمله هندوانه، خربزه و گوجه فرنگی رفته که ۳۰ درصد از این مزارع به صورت نشایی کشت شده است.

او گفت: کشت نشایی در مزارع پیاز و گوجه فرنگی و بادمجان به صورت صد در صد انجام شده است.

علی پور گفت: کاهش ۳۰ درصدی مصرف بذر، تراکم مناسب بوته، افزایش کیفیت و عملکرد، کاهش مصرف آب و زودرسی محصول و ارائه محصول نوبرانه با قیمت مناسب از جمله مزایای استفاده از این روش  است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: با توجه به سطح بالای کشت محصولات سبزی و صیفی در خنج این میزان بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب، رقم قابل توجهی  بوده و هدف گذاری بلند مدت در این شهرستان برای تغییر کشت از کشت بذری به کشت نشایی برای اغلب محصولات صیفی جات در نظر گرفته شده.

او گفت: با استفاده از این روش کشت طول دوره رشد در مقایسه با روش بذری کوتاه تر می‌شود که این خود می‌تواند سبب بهره وری استفاده از زمین در تناوب کشت، کاهش عملیات داشت، کاهش مصرف آب و سایر هزینه‌های کارگری و نهاده شود.

علی پور گفت: کشت نشایی در زمین‌های کشاورزی با ec بالای آب نیز قابل کشت بوده زیرا در کشت‌های معمولی به دلیل شوری آب و خاک بذر در خاک سوخته و از بین می‌رود و  سبز نمی‌شود اما نشا این گیاه در برابر شوری مقاوم‌تر است و رشد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.