سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: زمانبندی بررسی بودجه باید اصلاح شود؛ چراکه با این زمانبندی رسیدگی به لایحهای با این اهمیت بسیار کم است. ما این لایحه را در ۵ روز و در جلسات فشرده بررسی کردیم.
به گفته طحاننظیف، سقف و ردیف منابع و مصارف حتما باید در بودجه ذکر شود که همیشه مورد ایراد شورای نگهبان است. ذکر احکام غیر بودجهای در بودجه، فرآیند بودجه را طولانی و بودجه را فربه میکند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بودجه باید نحوه دقیق هزینهکردها مشخص شود، استفاده از واژه گان فارسی مورد توجه شورای نگهبان است که در بررسی بودجه مواردی بود که به مجلس اعلام میکنیم تا در نسخه نهایی بودجه مورد توجه قرار گیرد.
او میگوید: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مغایرتهایی را درباره بودجه به ما ارسال کرد که ما طبق قانون این نظریات را به مجلس اعلام مغایرت میکنیم.
رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از ابتدای اسفند در دستورکار مجلس قرار داشت که نمایندگان در ۱۳ روز آن را بررسی کردند تا درنهایت در ۱۷ اسفند به پایان برسد.
پیش از این سخنگوی شورای نگهبان گفته بود، «هنوز جداول لایحه بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده، اما نمایندگان مجلس این قول را دادهاند که آنها را زودتر برای این شورا ارسال کنند تا بررسی بودجه سریعا آغاز شود.»
این لایحه ۱۹ اسفند به شورای نگهبان ارسال شد تا پس از تایید این شورای به دولت ابلاغ شود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: آنچه برای ما مهم است این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه کرده و میکنیم.
او درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا گفت: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام میشود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.
طحاننظیف درباره ضرورت اصلاح نظام بودجهریزی گفت: نظام بودجهریزی نیازمند اصلاح از ابعاد گوناگون اقتصادی و حقوقی و بهروزرسانی است که حدود ۵۰ سال از تصویب آن گذشته و نظام حقوقی ما را با خدشه روبه رو میکند. ما هم در شورای نگهبان اعلام آمادگی میکنیم اگر مجلس بخواهد قانون یا روندهای بودجهریزی را اصلاح کند به لحاظ حقوقی کمک کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره فروش سربازی به مشمولین خارج از کشور و معافیت مشمولان دو فرزندی بالای ۳۰ سال تصریح کرد: همانطورکه عرض کردم اینها احکام غیر بودجهای هستند. فرآیند تصمیم گیری در باره سربازی یک فرآیند مشخصی است و باید با ستادکل نیروهای مسلح هماهنگی صورت گرفته و ترتیبات قانونی طی شود که به دلیل عدم رعایت این ترتیبات قانونی در شورای نگهبان برگشت خورد.
طحان نظیف درباره اینکه چند درصد از الحاقیههای مجلس ایراد دارد، گفت: معمولا الحاقیههای مجلس با ایرادات زیادی مواجه است. درباره بحث مالیات بر دخانیات در مجلس بحثهای زیادی صورت گرفت و در نهایت این موضوع حذف شد.
طحاننظیف درباره طرح تغییر ساعت و جزئیات آن گفت: به محض ارسال طرح تغییر ساعت رسمی، آن را بر اساس قانون بررسی می کنیم.
به گفته او، هیچ هماهنگی از قبل در مورد مصوبه تغییر ساعت رسمی و هر مصوبه دیگری نداشته و نداریم.
نمایندگان مجلس صبح امروز با ۱۵۵ رای موافق در مقابل ۷۰ رای مخالف، با کلیات طرح لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.
چنانچه شورای نگهبان تصمیم مجلس را تایید کند، قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶/۵/۳۱ مجلس شورای اسلامی بیاعتبار میشود.
طبق این قانون، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده میشود و در ساعت ۲۴ روز سیام شهریور به حال سابق برگردانده میشود.
سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس درخصوص آزادسازی واردات خودرو گفت: مجلس مجددا مفادی را در بودجه درخصوص بحث واردات خودرو آورده که شورا هم نسبت به آن ابهاماتی دارد؛ هرچند هیئت عالی نظارت نیز همچنان بر موضع خود باقی است و ایراداتی دارد.
به گفته او، واقعی بودن بودجه بحث مهمی است. اما بعضی از موارد اختلاف نظر کارشناسی است که اگر برای شورای نگهبان روشن شود این موضوع حتما به مجلس اعلام میشود.
طحاننظیف درباره اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: معمولا نزدیک انتخابات انجام میشود که مطلوب نیست. با توجه به اینکه حدود دوسال تا انتخابات زمان داریم، الان فرصت کافی برای مباحث کارشناسی برای اصلاح قانون انتخابات وجود دارد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این بحث کارشناسی است و ما به سیاستهای اقتصادی دولت ورود نمیکنیم، اما سعی کردیم نظر دولت و مجلس را بشنویم، اما هیئت عالی نظارت در این باره نظریاتی دارد که مجلس باید آنها را تأمین و اصلاحاتی داشته باشد.
به گفته طحاننظیف، شورای نگهبان اجمالا در مورد بند مربوط به تعیین تکلیف ارز ترجیحی لایحه بودجه نظری نداشت؛ اما هیئت عالی نظارت اعلام مغایرتهایی کرده بود. موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس باز میگردد تا اصلاح شود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق رویه ما در بررسی لایحه بودجه، بار مالی مصوبات مطرح نمیشود؛ زیرا این شورا در مورد لایحه بودجه نقش تنظیم کننده دارد.
به گفته طحاننظیف، «ممکن است شورای نگهبان در این باره تفسیرهایی داشته باشد که از تفسیر قانون عادی بالاتر است. مصوبه مجلس در مورد درباره حقوق و مزایا را مغایر نظام اداری صحیح دانستیم.»
نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوب کرده بودند دستگاههای اجرایی برای استخدام و به کارگیری نیرو از سازمان امور استخدامی اجازه بگیرند و سازمان برنامه هم تأیید کند. اما دستگاههایی مانند مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص از این موضوع مستثنی شدند.
در لایحه بودجه نوشته شده بود این اقدام با توجه به پیش بینی بار مالی باید انجام شود.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از سال ۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه مجلس را در ۵۳ عنوان بررسی کرد و ۲۹ مورد رفت و برگشت داشت. ۲۷ لایحه و ۲۶ طرح بررسی شدند که ۱۳ مورد در مرحله اول به تائید رسیدند.
به گفته طحاننظیف، ۲۰ اساسنامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۶ مورد تایید شده و ۲ مورد ایراد داشت و ۲ مورد در دستور شورای نگهبان مانده است. امسال ۱۵۲ استعلام شرعی از دیوان عدالت اداری داشتیم و نتایجش به دیوان عدالت اداری اعلام شد.
او گفت: ۱۲۹ جلسه بررسی مصوبات برگزار کردیم که ۴۳ جلسه را فقهای شورای نگهبان برگزار کردند. امسال بیش از ۱۰۰ جلسه هم مجامع مشورتی این شورا برگزار کرده اند. لایحه موافقتنامه خدمات هوایی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان تنها یک ایراد در مورد استفاده از واژگان غیرفارسی داشت. اصلاح اساسنامه شرکت فرودگاهها و ناوبری هواپیماهای ایران هم مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.
طحاننظیف گفت: شورای نگهبان در مورد عادلانه توزیع شدن منابع کشور در مناطق مختلف کشور به لایحه بودجه و تبصره ۱۸ ایراد وارد کرد. هیئت عالی نظارت در مورد بند مربوط به مناطق آزاد در تبصره ۱۸ لایحه بودجه، ایراد وارد کرده است.
به گفته سخنگوی شورای نگهبان، در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران در لایحه بودجه، به علت ناعادلانه بودن این اتفاق برای کسانی که سال ۱۴۰۰ به کار گرفته شده اند، ایراد وارد کردیم.
مربوط به اتکا به استعداد داخلی مثل نفت و
جلوگیری از فساد مقامات در ارتباط با دول خارجی است .