ماه مبارک رمضان ماهی است که برای مسلمانان در نقاط مختلف جهان با آیین‌ها و مراسم مختلفی همراه است که استان خوزستان هم از این قاعده مستثنی نیست.

از دیرباز مردم مراسم سنتی مختلف و غذا‌ها و پوشش‌های خاص آیین‌ها و مراسم ماه رمضان را اجرا می‌کردند.

مردم جنوب خوزستان سوای از تبریکات فرا رسیدن ماه رمضان و آیین گرگیعان در شب پانزدهم این ماه، با رسیدن روز‌های پایانی نیز از آدابی زیبا و سنتی بهره‌مند هستند.

خوزستانی‌ها عید فطر را در یک بازه زمانی چند روزه گرامی می‌دارند که ۲ روز پایانی ماه رمضان در میان اقوام عرب خوزستان نام‌های خاص «ام الوسخ» و «ام الحلس» را دارند که باعث زیبایی ۲ چندان این ماه می‌گردند.

شب‌های قدر که در استان خوزستان روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند مردم آرام آرام پس از یک ماه مهمانی خدا خود را برای روز عید فطر آماده می‌کنند؛ منازل و خیابان‌ها پر جنب و جوش می‌شود و بازار‌ها در آخرین روز‌های مانده به روز عید جان و حال تازه‌ای به خود می‌گیرند.

مردمان با شتاب و عجله‌ای خاص تا نیمه‌های شب و حتی نزدیک سحر در حال رفت آمد در شهر و خرید هستند و می‌توان گفت کرکره مغازه‌ها یک سره بالا است.

الوسخ و ام الحلس ۲ رسم مردم خوزستان در روز‌های پایانی ماه رمضان

آیین روز‌های پایانی رمضان؛ پخت انواع شیرینی و نظافت خانه

قاسم منصور آل کثیر روزنامه نگار و فعال فرهنگی می گوید: «ام الحلس» نامی محلی و قدیمی از ایام رمضان؛ به معنای روز نظافت و رسیدگی به پاکیزگی شخصی است.

او افزود: در شب «أم الحلس» دل‌ها و خانه‌ها از هر نوع غم و اندوه زدوده می‌شود و واژه «حلس» دیگر کمتر به کار می‌رود و می‌توان گفت ام‌الحلس متضاد و نقطه مقابل ام‌الوسخ است.

 آل کثیر ادامه داد: روز‌های پایانی رمضان اکثریت مردم در تدارک رخت و لباس نو می‌روند و بانوان و دختران خانواده با تهیه انواع شیرینی جات که از مهمترین آن‌ها «لگیمات» یا «ماقوطه»، «شعث»، «رنگینک»، «حلوای مسقطی شعریه»، و «معسل» به‌علاوه فرنی، حلیم و آش اشاره کرد، در کنار خانه تکانی به همراه آب‌داغ با نبات و چای روز‌های پایانی روزه داری خود را باز می‌کنند.

این فعال فرهنگی گفت: همچنین زنان و مردان در همه مناطق استان خوزستان اقدام به پاکسازی و شستن خیابان‌های محلات خود می‌کنند و همگی کیسه به دست زباله‌های سطح شهر را جمع آوری می‌کنند.

قاسم منصور آل کثیر افزود: همچنین خانواده‌های داغدار و سوگوار از سوی بزرگ خاندان «فک حزن» می‌شوند که یعنی بیرون آوردن پوشاک مشکی و پوشیدن لباس با رنگ باز و بیرون آمدن خانواده‌های سوگوار از هر گونه مظاهر سوگواری، تا بدین ترتیب همه خانواده‌ها در این عید با شادمانی هر چه تمام‌تر شرکت نمایند.

شهروندان همانند ایام عید نوروز پیشاپیش به خانه‌تکانی منازل خود پرداخته و خود را برای استقبال هرچه مناسب‌تر از عید بزرگ فطر آماده می‌نمایند.

هر کدام از بازار‌های شهرستان‌های مختلف خوزستان حرفی برای گفتن دارند و حال و روز خوب این روز‌های مردم را می‌توان از بساطی‌های شلوغ شبانه در سوسنگرد، بازار دانیال در شوش، بازار کویتی‌ها در سوسنگرد، بازار امیدیه، شادگان و حمیدیه تا بازار‌های خرمشهر و کوره و آبادان و بساطی‌های شوشتر، ماهشهر، بندر امام، باوی، شادگان، امیدیه، دشت آزادگان، حمیدیه و رامشیر که تا شب عید فطر ادامه دارد مشاهده کرد.

با توجه به این که اکثر خرید‌های عید فطر در شهر اهواز انجام می‌گردد و بسیاری از مردم از شهرستانی‌های خوزستان به اهواز می‌آیند و خرید خود را انجام می‌دهند، این رفت و آمد‌ها نوعی رسم کهن است که از دیرباز در خوزستان وجود داشته.

در تاریخ طبری از آن تحت عنوان «سوق الاهواز» یاد شده که به معنای بازار اهواز است و از قدیم الایام تاکنون به عنوان بازار بزرگ در بین شهرستانی‌ها و روستا‌ها جای دارد.

بازار عبدالحمید اهواز هم حکایتی دیدنی و شنیدنی برای خود دارد که از چند ساعت قبل از افطار تا پاسی از شب و حتی نزدیک سحر پر از جمعیت از هر سن و سال است.

زیبایی و تنوع سنتی این بازار آنقدر بوده که حتی از زبان قلم احمد محمود نویسنده معاصر ایرانی به خوبی این مساله را می‌توان حس کرد.

او در این خصوص گفته که در این بازار از آجیل و خشکبار گرفته تا ماهی و لباس‌های محلی عربی، عود، بخور و دله قهوه (قهوه جوش عربی) را می‌توان پیدا کرد.

دیگر بازار پرتردد اهواز «بازار کیان» نیز به همین شکل است، اگرچه با پیشرفت شهرنشینی تا حدودی مرکزیت این بازار‌ها از بین رفته و بازار‌های مناطق مختلف دیگر همانند زیتون و کیانپارس و بازار کوروش نیز به جمع بازار‌های پرشور روز‌های پایانی ماه رمضان اضافه شده اند.

الوسخ و ام الحلس ۲ رسم مردم خوزستان در روز‌های پایانی ماه رمضان

چرخی در بازار‌های اهواز

به منظور نشان دادن این حس و حال راهی بازار شدم و سری به بازار عبدالحمید اهواز زدم که این روز‌ها حکایت‌های شنیدنی برای گفتن دارد و با رفتن به این بازار زیبایی و تنوع سنتی چشم نوازش را که به رخ می‌کشد می‌توان دید.

انرژی فراوان و جنب و جوش مردم حال خوبی را نشان می‌داد و بسیاری از مراکز و میادین آذین‌بندی و چراغانی شده بودند.

در حالیکه چرخی در بازار می‌زدم با «ام میلاد» بانویی ۵۴ ساله ساکن اهواز که مادر ۳ فرزند است هم کلام شدم.

او در خصوص رسومات و اهمیت برگزاری این روز گفت: این روز بیشتر از آنکه برای پاک و تمیز کردن خانه‌هایمان باشد باید در آن دل‌هایمان را پاک کنیم تا عید بهتری را جشن بگیریم.

ام سجاد در حالی که دست نوه اش در دستش بود و در حال انتخاب پوشاک مناسب بود، گفت: این نوه ام مادرش شاغل است و به همراه خود به بازار آورده ام و عیدی اش را پیشاپیش به او می‌دهم.

با کمی توجه به اطراف و بازار کودکان نظرم را به خودشان جلب کردند و در این میان با دختر بچه ۷ ساله‌ای به نام زهرا که شادی را از برق چشمانش می‌شد دید هم صحبت شدم که قصد خرید کفش و لباس جدید داشته و می‌گوید: به همراه مادرش آمده تا خودش را برای عید آماده کند.

چشمان کنجکاو کودکی دیگر توجه ام را در آن شلوغی بازار به خودش جلب کرد که با دقت خاصی به مغازه‌ها نگاه می‌کرد تا چیزی که مورد نیازش بود را انتخاب نماید.

از یک فروشنده لوازم خانه اوضاع و احوال فروشش را جویا شدم که با دستانی رو به آسمان گفت که خداروشکر فروش بد نیست و از این که عید بزرگ فطر رسیده خوشحال است و آرزو می‌کند تک تک لحظات مردم سرشار از برکت و و حال خوب باشد.

در این لحظه یک شهروند اهوازی که هم در گفت و گوی ما شرکت کرد و گفت: باید بیشتر هوای یکدیگر را داشته باشیم تا این روز‌های سراسر شادی و آرامش و معنویت برای همه رنگ و بوی شادی و رونق داشته باشد.

در ادامه بازارگردی همچنین سری هم به بازار کیان زدم که چهره‌های بشاش و پرذوق و سرزنده خریداران و فروشندگان در هر گوشه و کنار بازار مشاهده می‌شد که با شلوغی شهر و عجله خریداران برای خرید مایحتاج خود همچنان می‌توان شاهد بود.

بازار‌های دیگر اهواز همچون بازار شب در کوی ملت، بازار خشایار، فرحانی و ... نیز حال و هوای خاصی برای خود دارند و اغلب از جا‌های مختلف خوزستان برای تهیه آن چه مورد نیازشان است به این بازار‌ها می‌آیند، اگر پا به هرکدام از بازار‌های سنتی اهواز بگذاریم با تعداد زیادی مرد و زن در لباس‌های محلی در سایز و اندازه‌های مختلف، بوی عود و بخور، دله قهوه در بازار پر جنب و جو ش مواجه خواهیم شد.

الوسخ و ام الحلس ۲ رسم مردم خوزستان در روز‌های پایانی ماه رمضان

موسیقی رمضان در روز‌های پایانی رمضان

در این ایام به یکی از موسیقی هایی که توجه ویژه‌ای می‌گردد و موسیقی عربی است که از گوشه و کنار بازار به نشانه استقبال از عید و ماه نو گوش هر رهگذری را نوازش می‌دهد.

موسیقی رمضان پر از شادی و انرژی و شور زندگی است تا مردمان را به معنویت نزدیک‌تر کند و در این میان موسیقی عربی است که از گوشه و کنار بازار‌ها به نشانه استقبال از عید و پایان یک ماه بندگی معبود گوش هر رهگذری را نوازش می‌کند.

طنین موسیقی عربی محلی را از گوشه و کنار بازار و دست فروش‌ها به گوش می‌رسد و جنب و جوش و زیبایی این شب‌ها را دو چندان می‌کند.

در ایامی که منتهی به پایان ماه رمضان باقی مانده، علاوه بر پاکیزگی خانه ها، دل هایشان را هم از کینه و نفرت می‌تکانند و صفحه‌ای جدید از زندگی خود را برای روز‌های پیش رو باز می‌کنند.

عرب‌های مهمان نواز هم برای هرچه بهتر برگزار کردن جشن عید رمضان همه جوره سنگ تمام می‌گذارند و جدای از سختی‌ها و مشکلات تمام تلاششان را برای به جا آوردن رسم مهمان نوازی در روز عید را به کار می‌گیرند.

خلاصه اینکه سفره خوزستانی‌های مهمان نواز این روز‌ها در حال پهن شدن است و اهالی مهربانش در حالی که پیشاپیش بر فطر و عید سعیدش سلام می‌فرستند مشتاقانه منتظر دیدار مهمان ها، دوستان و بستگان روزه دارهستند تا با فرارسیدن روز عید و اتمام کار‌ها، خرید و بازار، دَر خانه‌های خود را باز نگه دارند و با گفتن یا الله و عیدکم مبارک یا اهل البیت به خانه‌های یکدیگر وارد می‌شوند و با عیدکم مبارک و ایامکم سعیده و الله ایعوده علیکم بخیر و عافیة دیدار تازه می‌کنند.

انتقال مراسم سنتی این ماه به نسل‌های آینده و زنده نگه داشتن این آیین‌ها باید برای یکایک ما اهمیت ویژه‌ای داشته باشد تا به واسطه این رسومات با خانه تکانی دل از فرصت ماه رمضان برای کسب یک مهارت معنوی بهره‌مند شویم.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
باتشکر از خانم‌محمدحسینی ،من خودم عرب هستم و نزدیک عید یجورایی خونه تکونی میکنیم ولی نمیدونستم این رسم رو به این نام داریم خیلی عالی بود ، با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
حکیمی
۲۱:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
رسم اعراب خوزستان هست نه مردم خوزستان.نگارنده ظاهرا اصلا اشرافی به قومیت مردم خوزستان ندارد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۳۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من خوزستانی هستم لطفا اطلاعات غیر کارشناسی ندهید
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۰۷:۱۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
انا انزلنا قرانا عربیا لعلکم تعقلون.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۳:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام خدمت همه ایرانی های عزیزومردم خوزستانم...خدمت اون دسته عزیزان میخام بگم که حتی آگه ماعربهابعدابه خوزستان آمده باشیم که صحت زیادی ندارد..ولی خداروشکر حداقل توجنگ خودمون نشون دادیم ونزاشتیم ازایران جداش کنن وگرنه همون افغانستان وتاجیک وایناتون حفظ میکردین بابت گزارش زیباتون هم سپاسگزاریم
Iran (Islamic Republic of)
سام
۰۳:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام به همه دوستان .مردم خوزستان چه عرب چه لر یا هر قومیت دیگه چه فایده داره وقتی بدترین استان کشور با بیشترین منابع رو داریم وقتی بیکارترین فقیرترین آلوده ترین وخرابترین استان هستیم و سر قوم و تایفه با هم دعوا داریم فقط کافیه از خوزستان خارج بشین متفاوت استانها و شهرهای دیگه رو ببینید این استان هرجای دنیا بود الان پیشرفته ترین و مدرنترین استان جهان بود و مردمش مجبور نبودن بخاطر کار و فقر و آلودگی و تعصب قومیتها کوچ کنن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۵۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرچی از استناهای همجوار اومدن خوزستان و ما عربها بیکار هستیم ای کاش یکمی به خودومون بیاییم و با همین اسلحه هایی که داریم هرچی غیر بومی رو بکشیم تا درس عبرت بشه برای بعضیا
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۲:۳۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا خوزستان چی داره دارین سرش دعوا میکنین نه هوای پاک نه اب سالم نه طبیعت بکر نه کار فراوان جز گرما و بدبختی و گرد وخاک چی داره اب که داره خشکسالی میشه از بس باهم دعوا میکنیم اگه کسی موند تو خوزستان مگه اینکه خدا بهمون رحم کنه ماکه بهم رحم نمیکنیم موندیم تو جهالت افتادیم به جون هم بابا ما انسانیم همه ایرانی عرب و عجم نداریم که انسان و کی بخوایم انسانیتو رو بفهمیم همه تو ایران زندگی میکنیم شناسنامه هم داریم دیگه علکی دشمن نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام ودورد به همه هموطنهای خوزستان وپیشا پیش عیدبندگی رو به همه عز یزان تبریک میگویم ماهمه ازخاکیم وبه خاک میرویم چ عرب چ بختیاری یا غیره مهم اینکه باهم اتحاد داشته باشیم وهمه برادر هستیم همه ما مسلمان وشیعه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
تحیاتی للعرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
۰
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دمت‌ گرم‌ برادر‌ گزارش‌ عالی‌ وبه‌ جایی‌ بود‌ واین‌ رسمها‌ بوده‌ وهست‌ وشما‌ با‌ تنظیم‌ وتهیه‌ این‌ گزارش‌ دو‌ باره‌ باین‌ رسومات‌ قدیم‌ وخوب‌ که‌ با‌ عث‌ هم‌ دلی‌ واتحاد‌ و‌ سله‌ رحم‌ شده‌ جان‌ دیگری‌ داده‌ اید‌ احسنت‌ تبارک‌ الله ‌ ومن‌ الله التوفیق
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دمت‌ گرم‌ برادر‌ گزارش‌ عالی‌ وبه‌ جایی‌ بود‌ واین‌ رسمها‌ بوده‌ وهست‌ وشما‌ با‌ تنظیم‌ وتهیه‌ این‌ گزارش‌ دو‌ باره‌ باین‌ رسومات‌ قدیم‌ وخوب‌ که‌ با‌ عث‌ هم‌ دلی‌ واتحاد‌ و‌ سله‌ رحم‌ شده‌ جان‌ دیگری‌ داده‌ اید‌ احسنت‌ تبارک‌ الله ‌ ومن‌ الله التوفیق
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۳:۰۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا وکیلی روزهای پایانی ماه رمضان و نزدیک به عید فطر شهر اهواز بسیار شلخته و بهم ریخته است.منکه چندشم میشه بروم مرکز شهر
Iran (Islamic Republic of)
،fc.foolad
۰۰:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو مشکلت ی چیز دیگست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
عید وقتی خوب میشه که جیب آدم پر باشه. می تونه واسه بچه هاش لباس بخره. واسه خانومش واسه خودش. ولی وقتی که جیب ادم خالی باشه عید تبدیل میشه به عزا. تبدیل میشه به نکبت. متاسفانه بیشتر مردم ماه رمضان و ایام عید را عزا می گیرن به خاطر هزار بدبختی که دارن. چون واقعا ماه رمضان خرج میخواد. که بیشتر مردم ندارند. بچه هاشون به تیپ و لباس بجه همسایه نگاه می کنند و حسرت میخورند. متاسفانه مسولین ما به فکر قشر محروم جامعه نیستن. و این عین بی عدالتیه.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
این رسمها چیه از خودتون در میارید گرگعیان وحالا هم این نمیدونم چی. ما پنجاه سال اهوازیم وبا عربا وصلت کردیم همچین جیزایی ندیدیم یه چهارتا عکس الکی. از خودت در اوردی گذاشتی
Iran (Islamic Republic of)
منصور ساری
۲۳:۲۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
من عرب اهوازم و همچین گزارشی رو کاملا تایید میکنم ، شما اگه یک سرچ ساده‌ای در مورد گرگیعان بکنی کاملا تصاویر مشخص میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تواین پنجاه سال شما خواب بودید همه ی این روسومات ماداریم پیشاپیش هم عیدتون مبارک
Iran (Islamic Republic of)
الیزابت
۱۹:۲۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چتونه اینه تام اند جری به جون هم افتادین آقایون غیر عرب چتونه بتون بر خورد درسته که خوزستان قومیت های مختلفی داره در این شکی نیست ولی این آگهی جهت آشنا کردن ملت ایران با رسم و رسومات عربی موضوع قومیتی که شما می‌فرماید با رسم و رسومات عربی دوتا موضوع متفاوتین لطفا گارد نگیرید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
الیزابت
۱۹:۱۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام پیشاپیش عید فطر بر عموم مسلمانان جهان مبارک
Iran (Islamic Republic of)
سیدسعد
۱۳:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام و دعای خیر
ضمن تشکر وسپاس فراوان از راوی محترم،ممنون ازاینکه با گزارش زیباتون فرهنگ وآداب ورسوم ما مردم عرب اهواز رو خیلی قشنگ وزیبا توصیف کردین،البته ما در روز خود عید یک رسومات دیگری هم داریم و اینکه بعداز خواندن نماز عید مردم سعی میکنن اول برن زیارت اهل قبور وبعدش برمیگردن منزل وبه همسایه ها عید رو تبریک میگن وبعد به سراغ بزرگترها واقوام سر میزنند، بهر حال امیدوارم که مردوم خوب وکل اقوام عزیزکشورمان سالم تندرست شاد وسرافراز بدون هیچ گونه مشکل ودغدغه ای درکنار عزیزانشون زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
حق
۱۲:۰۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ودرود به تمامی اقوام وقشرهای کشورم ایران
من عربم وبااصالت خود
تمام قشرهای وطنم را دوست دارم
همه ی ما یکی هستیم
وهیچ اختلافی در وجودمان نیست
همه ی ما زیریک پرچم به حیات خود ادامه میدیم وایجاداختلاف کار دشمن ماست مردم هوشیار باشید تارستگار شوید
تحقیق کنید وببینید چندین خانواده از عرب ولروترک وکرد باهم وصلت کردن وزندگی خوبی دارن خداروشکر
من عرب هستم وباشخصیت خود به تمامی انسانها احترام میزارم
.زنده باد شهرک طالقانی ماهشهر کورها الولائیه
و
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخه این چه گزارشی بود مردم روبه جان هم انداختید.
Iran (Islamic Republic of)
اریایی
۰۹:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر خوزستان و رسوم زیبایشان..من افتخار چند سال زندگی در خوزستان را داشتم واقعا خوشحالم از این بابت..با نظر به اینکه خوزستانیا اکثرن عربها تشکیل میدن ولی از دیگر اقلیتها این استان نیز گزارش پخش کنید..باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام به همی مسلمانان عید فطر مبارک باد بر همی عشایر اهواز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر خوزستان و هر قومی که اونجا هست فرقی نمیکنه دوستان ،در خوزستان قومیتهای مختلفی زندگی میککند و هیچ مشکلی باهم نداریم لطفا جو درست نکنید مهم اینه همه ایرانی هستیم و به هم احترام میگذاریم .درود بر همه .پیشاپیش عید سعید فطر را بر همه هموطنانم تبریک میگوییم.یک عرب.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۰۶:۲۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام وعرض ادب،طاعات وعبادات مورد قبول حق،پیشاپیش عید فطر برتمامی مسلمانان جهان وخصوصا هموطنان ایرانی ونیز خوزستانی ام مبارک باد...،حد اقل گزارشی ازخانواده هایی که توان خرید لباس عید در این وضعیت نابه سامان اقتصادی برای بچه هاشون روندارندودرگیر ودار اینکه چطور شکم بچه هاشون روسیر کنند لابه لای گزارش فوق تون ضمیمه میکردید باشد تامتولیان امرچاره ای اندیشه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ممنونم ازینکه رسم ورسوم ماعرب هاروبه زیبای تعریف کردید عیدسعیدفطرپیشاپیش مبارک زنده باد خوزستان وخوزستانی باهرقومیتی که باشه
Germany
7891
۰۵:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایا در خوزستان 1500 سال پیش عرب زندگی میکرد؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۴۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
قطعا ساكنين اونجا شرافتمندتر از جنابعالی بودن.
Germany
سعید
۱۱:۴۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام .
بله عربها از چند هزار سال پیش در همین خوزستان فعلی و مناطق جنوبی ساکن بوده و هستن و ساکنان اصلی و بومی این سرزمینها هستند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۲۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله هزاران هزاران ساله عرب تو جنوب زندگی میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
عرب‌های خوزستان قبل از ورود کوروش کبیر به ایران در همین مناطق زندگی می کردن،یعنی حدود۳هزارسال پیش
Iran (Islamic Republic of)
خیر
۱۶:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیر اکثرا قرن نهم به خوزستان آمدند. حاج کاظم پور کاظم، مدخلی بر شناخت قبایل عرب خوزستان، جلد یک چاپ اول، بهار 1374 در صفحات 27*34*73 اعراب خوزستان را مهاجر و غیر بومی ثبت کرده
منبع
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۸:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اری ما قبل ان هم بود برای مثال زیگورات چغازنبیل شوش(دورانتاش حضارت عیلام) 2500سال قبل از میلاد مسیح بود و ساکنان ان مردمان متمدن عرب بودن
Iran (Islamic Republic of)
،fc.foolad
۰۰:۴۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه توی لر اینجا بودی
Iran (Islamic Republic of)
،fc.foolad
۰۰:۵۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
3500سال پیش عیلام اینجا بودن که از نجات سام عربی بودن تو اجادت کجا بودی
Iran (Islamic Republic of)
محمد علي
۰۱:۲۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله و قبل از آن قومي در خوزستان نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
معلومه که زندگی می‌کرد.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۰۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام و خسته نباشید خدمت شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درودبرمردم عرب خوزستان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درودبرمردم عرب خوزستان ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۴۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
لرها خوبن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوزستان ۷۰درصد تمام اقوام و ۳۰درصد هم اعراب
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۱۶:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خب چرا بدت میاد من خودم جزو اصفهانیای ساکن خوزستانم ولی باید قبول کرد هیچ جای ایران اندازه خوزستان هم عرب نداره و رسم و رسومشون هم در جای خودش زیبا و محترمه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
تمام قلط و برعکس هست
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۱:۵۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ودرود برمردم صبور وفداکار استانم خوزستان
عید فطر برهمه عزیزان مبارک
خوزستان استان تمدن ها وفرهنگ ها وقومیتهای زیبا ومختلف است
هرگوشه اش یک رنگ وبو دارد عرب ها بختیاری ها ترک ها فارس ها و.....خوشحالم که زاده خوزستانم ودر کنار انسان های بزرگ زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ازخرمشهر
۰۵:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مخاطب من اونی که گفته گرگان چی وجودتون مسخره کردید اول خودشما آدم مسخره وبی ادب هستید امثال شماست که قبلا میگن عرب پاپتی هستن وقتی بدنیا آمدید ما مجبور شدیم کفش به پا کنیم چون زمین کثیف کردید پاسخ من به اون شخص تا همه بخوانند وبه این رسومات اعتقاد ندارن من نوکر شما هستم که پاسخ شمارا دادم تا همه بخوانن در صورتی که تمام رفقای من لر وترک کردهستن ولی با احترام به تمام مردم ایران جوابم به این فرد اینه گرگان چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درسته فقط عربا در خوزستان زندگی نمیکنند ولی بیشتر مردم خوزستان عرب هستن
Iran (Islamic Republic of)
زکیه
۰۱:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
کل عام و انتم بخیر وای من خودم از عربیای خوزستان هستم عید فطر بر همه مسلمان مبارک شاد باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام لطفا عرب و عجم وفارس وغیره نکنید این ماه ماه ضیافت خداوند است واین عید هم عید رستگاری وبندگی خداوند است وعید تمام مسلمینی است که یک ماه را روزه داری کردن چیه عرب و عجم ربطی ندارد بلکه عید تمام مسلمانها است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرامیگیدخوزستان همه روعرب میبینید
پ مگه مابختیاریااینجازندگی نمیکنیم
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینجا درمورد جنوب خوزستان و رسم عربها در عیدفطر صحبت شده بیشتر ولی همه میدونیم که بختیاری های عزیز در کنار عربها سالیان سال زندگی می کنند و جزو بهترین دوستان ما هستن گرچه اقوام دیگه هم هستن ترک کرد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
شمالرهاتاج سرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا دلت سوخته بختیاری هم از قوم شریف و شجاع هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ضمن عرض ارادت واحترام نسبت به هم استانیهای عرب زبان این مراسم مختص مردم غیورعرب زبان خوزستان می‌باشد که باتوجه به وجوداقوام مختلف ساکن خوزستان بهتراست آنرابه کل خوزستان بسط نداده ونویسنده محترم بایدتنوع نژادی خوزستان راتعریف میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا میگی عرب زبان عرب هستیم بابا برو تاریخ بگرد بعد حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
نظام الحبچی
۰۰:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درورد برشما که عکسهای زیبا ازفرهنگ ورسومات عرب های خوزستان وکل ایران گذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهلا وسهلا مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۰۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته اعراب پیش ما عزیز هستن ولی نه اینکه نقش ما رو کمرنگ کنن.
هرکسی ب قدری که هست باید تاثیر داشته باشه نه یکی بی رنگ یکی پررنگ.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۲۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
پیشاپیش‌عید‌همگی‌مبارک‌ و‌بخصوص‌‌ خوزستانی‌های‌عزیز‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناش
۱۸:۰۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
احسنتم این عرب خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
جنوب خوز
۱۷:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شکرا جزیلا علی هذا التقریر الراقي.

تحياتي لكم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
هله هله ، احسنت
ادم لذت میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته بیشتر این مراسم در روستاها اتفاق میفته مانند روستای کوت عبدالله،زاویه زرگان روستاهای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
اناعربی
۱۶:۳۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام.به خوزستان عربی وبااثارهای باستانی ومردم خونگرمش عیدرابه تک تک عرب‌های اصل خوزستان تبریک میگم واین راببینید هرچه سرتان بیارند خداپشتوانه شماست وهیچکس زمین مادریتان رانمیتواندعوض کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر شما واقعا عالی بود وشادی را در دل ما شکوفا کرد عید فطر متعلق به همه ی مسلمانان است وهمه در پاسداشت آن باید بکوشند
Iran (Islamic Republic of)
سعيده احمدى
۱۴:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
گزارشتون بسیار عالی بود خوشمون اومد .دمت گرم ک اینقد تعریف قشنگ دادی. وخوزستان پر از عرب وعجم وبختیاری ودزفولی واینا هست. و همه ما فرزندان حووادمیم.یعنی برادریم درواقع. وفقط لغت مختلفه بین ماها. وای کاش بقیه هم اینارو تقبل کنن. ک همه مایکی هستیم عرب وعجم نداریم. دینمون اسلام پیامبرمون رسول خدا.وامام ماعلی.پ کینه وعقده روکنار بزاریم. تا دشمنان ضداسلام وفتنه گر بین شیعه وسنی رو حرص بدیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
أحسنت، جزاكم الله خيراً
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۳۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
رسم اعراب خوزستان // نه کل مردم خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
عرب ها نه اعراب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته ک اهل این مراسم باشکوه نیستی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۵۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعضی‌ از اقوام خوزستان کوچ نشین قشلاق و ییلاق استانها ی هم‌جوار خوزستان هستد قدمتون رو چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به این تذکر متاسفانه مردم کشور ما فکر میکنن کل خوزستان عرب هستن در صورتیکه اعراب یه قومیت هستن در خوزستان و اصلا در اکثریت هم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
قربان اون ام الوسخ و ام الخلستون برم من......
Iran (Islamic Republic of)
الیزابت
۱۹:۲۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ام الحلس * ام الوسخ وجدانن این کلمه رو نیست و نابود کنید
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۰۱:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیشتر ش خوزستان عرب هستند
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۳:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
یادم رفت

پیشاپیش عید فطر بر تمام هموطنانم و همه خوزستانی های عزیز مبارک
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۶:۵۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ممنون.
بر شما هم مبارک باشه بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
همچنین
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۲:۲۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
وجود اقوام با فرهنگ ورسوم متنوع در ایران مون زیباست

هر ارتباط بین قومیتی با ازدواج ها و غیره ،تلفیق رسوم ها و فرهنگها و زیباتر میکنه
ارتباطات و گسترده کنیم و با احترام ب فرهنگها همدیگه ،زیبایی ها زیادتر کنیم

خوزستان خودش هم یک ایران هس با تنوع زبانی و فرهنگ و البته با مردم خونگرم شون

ما آذریا خاطرات جنگی مشترک باهاشون داریم وبرامون عزیزن
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۷:۰۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله حرفتون درسته،
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۱۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما اعراب خوزستان هم ارادت خاصی نسبت به ترکها داریم.من خودم با یک خانواده ترک دوست شدم ورفت وآمد خانوادگی دارم که خیلی هم دوستشون دارم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۰۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
❤️❤️
Iran (Islamic Republic of)
رستمی
۲۰:۲۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما اذری زبان هستیم بعلت کاری مدتی ساکن اهواز بودیم عرب زبان ها رفتار مناسبی با ما نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم خوزستان نه این مراسم فقط مال عربها است
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۹:۵۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا شما اینقدر زورتون اومده که بشنوید یا ببینید از رسم و رسومهای عربها صحبت میکنند میترکید از حسودی...
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۲:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سپاس از حسن توجه شما بابت تهیه گزارش زیبا
امیدوارم به تمامی آداب و رسومات محلی احترام گذاشته بشه
پیشاپیش این عید بزرگ مسلمانان را به تمامی مسلمانان خصوصاً اعراب عزیز تبریک میگویم
Iran (Islamic Republic of)
عادل حزباوی
۱۱:۳۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام عرض ارادات خدمت همه هموطنان عزیزم سپاسگزار از حسن وتوجه شما به رسومات زیبای قومیتهای ایرانی وتشکر ویژه از اینکه وقتی گذاشتید و از ما اهالی خوزستان این مطلب زیبا رو گذاشتید
زنده با د ایران وایرانی با هر رگ وریشه ایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود برعرب ایرانی و درود برهمه اقوام ایرانی عید فطر پیشاپیش بر همه اقوام ایرانی خصوصآ خوزستانی های عزیز مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط خوزستانی ها روزه گرفتن ک مخصوصا عید بشون تبریک میگید
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۱۶:۵۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه فقط خوزستانیا روزه نگرفتن اما تو بیا خوزستان تو گرما و شرجی روزه بگیر
Iran (Islamic Republic of)
Iran
۱۰:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام،
درود بر اعراب ایرانی و خوزستانی های عزیز و دیگر مردم ایران عزیزمان که پایبند به اصول جمهوری اسلامی ایران هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته خوبه وقتی از قومیت خوزستان صحبت میشه این نکته هم گفته بشه که کل خوزستان عرب زبان نیستن و یکی از اقوام عرب های عزیز هستن...بختیاری ها و قشقایی ها و شوشتری ها دزفولی ها بهبهانی ها.....رامهرمزی هاووووو اقوام زیادی در خوزستان زندگی میکنند و این تصور که همه خوزستانی ها عرب هستن کاملا اشتباه و این خطا را متاسفانه همیشه رسانه ها مرتکب میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله شما مهاجرهای خوزستان هستید قدمتون روی چشم. چند نسل قبلتون از کهگلویه و چهارمحال وارد خوزستان شدن
Iran (Islamic Republic of)
بروعامو.اگه ماازکهگلویه اومدیم حداقل تووطنمون نقل مکان کردیم.ازعراق وعربستان نیومدیم ایران
۰۰:۴۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درست میگی دوست عزیزماازداخل کشور نقل مکان کردیم.چه کهگلویه چه هرنقطه ی کشورعزیزم
ولی اصالتن فارس زبان وازنژادوقوم آریاییم
France
الیا
۰۱:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی جالبه آقا یا خانم ناشناسی که کامنت تین دوست رو جواب دادین که ما پارسی نژادهای خوزستان از استانهای دیگه به خاک خودمون خوزستانه ایران مهاجرت کردیم,لااقل کمی تاریخ بخون خوزستان حتی پایتخت زمستانه هخامنشی ها بوده,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا دوست عزیز اگه آدم با سوادی باشی و تاریخ خوانده باشی شما عرب ها مهاجر هستین و از عراق کوچ داده شده اید به خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
عید فطر مهمترین عید مسلمانهاست.
باید در ایران حداقل ۵ روز تعطیل میشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی جالب بود
ای کاش رسوم محلی همه اقوام حفظ شوند و به فراموشی سپرده نشن.
Iran (Islamic Republic of)
حسن درواح
۱۵:۲۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله واقعا درست گفتید با اینکه همه ما ایرانی هستیم ولی بعضی از دوستان این را بدانند که لرها وبختیارها از استانهای مجاور جهت کار به خوزستان که حتی به یک قرن هم نمی‌رسد .مهاجرت نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۳:۵۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به مردم ایران بخصوص خوزستانی های عزیز وخونگرم
Iran (Islamic Republic of)
خیر
۱۷:۰۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
در منابع مرتبط با دوره ال بویه اسم شاعران بختیاری در خوزستان اومده حدودا قرن چهارم‌
ایل بختیاری بیش از هزار ساله در خوزستان سکونت داره و مثل باقی ایلات از عراق و عربستان و یمن نیامده