خطیب زاده:

باید تمام تحریم‌های‌ اقتصادی را بردارند، برجام جدیدی در کار نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مباحث اساسی که بین ما و آمریکا مطرح شده از جنسی است که باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود.

سعید خطیب‌زاده  گفت: تیمی که اکنون مذاکره می‌کند یک دستور کار مشخص دارد و برجام جدید نمی‌خواهد نوشته شود.   واقعیت این است که دکتر باقری برای نوشتن برجام به مذاکرات نرفته است، برای این است که اگر آمریکا بخواهد برگردد باید قول‌هایی که در برجام داده شده است اجرایی شود و محقق شود حال هرچقدر دغدغه در رابطه با اصل برجام وجود داشته باشد.

 محاصره و حملات نظامی راه‌حل بحران یمن نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بار‌ها گفته شده است هیئت مذاکره در وین اگر قرار بود که خطوط قرمز را رد کند ماه‌ها قبل به نتیجه می‌رسید. وزارت امور خارجه مجری مذاکرات است و شورای‌عالی امنیت ملی که رئیس آن رئیس‌جمهور و پنج نماینده دولت و پنج نماینده رهبری دارد دستور مذاکرات را مشخص می‌کند.

او گفت: علت اینکه مذاکرات به تنفس خورده این است که نماینده اتحادیه اروپا (هماهنگ‌کننده مذاکرات) درخواست داده است، روسیه می‌تواند درخواست بدهد و درخواست آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما هدایت‌گر ما در انجام امور برجام منافع ملی است.


بیشتر بخوانید


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در زمان حاضر همه تلاش می‌کنند رویارویی هسته‌ای اتفاق نیفتد. مقام معظم رهبری و وزارت خارجه هم موضع خود را مشخص کرده‌اند؛ مخالفت با جنگ و مردود کردن جنگ موضع ماست. هرچند این جنگ نشئت‌گرفته از توسعه‌طلبی ناتو حول آمریکا اتفاق افتاده است، اما تلاش می‌کنیم گفتگو صورت گیرد و این جنگ تمام شود.

خطیب‌زاده گفت:   تمام زنجیره تحریم‌ها (نفت، پتروشیمی، فلزات، بیمه، کشتیرانی، هوایی و…) باید برطرف شود، ما مذاکره برای این‌ها کردیم، اما آمریکا لیست زرد، سبز و قرمز ارائه داده است. لیست سبز رفع تحریم می‌شود؛ شبیه تحریم افراد، لیست زرد قابل مذاکره است و لیست قرمز اصلاً قابل مذاکره نیست.  

او گفت: بنده نمی‌توانم جزئیات توافق را بگویم، چون هنوز توافقی صورت نگرفته است، اما مطمئن باشید همه دستاورد‌های هسته‌ای صیانت می‌شود و مسئله برگشت‌پذیری سریع برنامه هسته‌ای ایران مطرح است و بلافاصله بعد از توافق و مذاکره عین متن روی سایت قرار می‌گیرد.

 خطیب‌زاده گفت:  مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی متعددی موارد و نقدهایی را مطرح کردند که برخی از آنان وارد است و ما هم شنیده‌ایم و با برخی هم در نقطه‌ای قرار داریم که اصلاً قابل بیان نیست و برخی نقدها هم اصلاً وارد نبود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.