ماه های سال مانند ایستگاهی هستند تا فرصت نو شدن را به انسان هدیه دهند و چه فرصتی برتر از بهار قرآن.

عمر می گذرد، قلم سرنوشت بر ورق زندگی آرام آرام می غلتد و سیاهه ای می شود بر سفیدی دفتر حال و احوال انسان ها، بشری که روزگارش پر است از رمز و راز، پر است از صندوقچه هایی که کلیدشان را در دالان های تو در توی مسیرهای زندگی خود گم کرده است و برای پیدا کردنشان زمین و زمان را زیر رو می کند چون می داند سعادت در پیمایش مسیر درست است نه در جای خود ایستادن.

شنیدن نام ایستگاه برای افراد مختلف احساس متفاوتی به همراه دارد، شاید برای آن کارمندی که صبح زود باید سوار مترو شود و در شلوغی سرسام آور، حواسش باشد که خدای ناکرده قطار از مقصدش نگذرد استرس زا باشد، اما برای مسافری که چند سال پس انداز کارگری اش را جمع کرده و ایستگاهش مشهد الرضا است، لحظه به لحظه رسیدن به مقصد، شیرین جلوه می‌کند، برای این‌ها زمان متوقف نمی‌شود درست مثل ۱۲ ایستگاه در ۱۲ ماه سال.

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر

اولین ایستگاه از ۱۲ ایستگاه سال، محرم است، ماهی که غم با حماسه در آمیخته می‌شود، اوج عزت انسانی در برابر ذلالت حیوانی، ایستگاهی برای تفکر تا بدانیم ظلم ظالم و جور جفاکار هیچ گاه به اندازه حقانیت مظلوم پایدار نیست و ماندگار نخواهد بود.

قطار زندگی در ایستگاه بندگی
ایستگاه دوم صفر است، ماه زینب کبری(س) ، ماه چشم در چشم ظلم نگاه کردن و به هیچ انگاشتن ظالم ، ماهی که جهاد تبیین در آن متبلور شده است تا فرصتی برای عدالتخواهان و عدالت جویان باشد که بدانند رسالت حقیقت طلبان بدون تبیینِ درست تکمیل نمی شود.

حجت الاسلام میرعمادی استاد حوزه های علمیه ساری می گوید: حرکت روشنگرانه زینب ( س) در ماه صفر، ادامه حرکت آزادی خواهانه حسین(ع) در محرم است دو ماه پیوسته به هم همانند دو مقصد برای اینکه نشان دهند تاروپود ظلم چون خانه عنكبوت سست است فقط باید حسینی بود و زینبی زیست.

ای در دل من میل و تمنا همه تو

شوق دیدار محبوب،عاشق را به هر جا که بخواهد می کشاند تا دگرگونی قلبها، تا احسن الحال، تا ربیع الاول و ربیع الثانی ، ماه هایی که بهار را هدیه میدهند و این بهار مصداقی جز نبی مکرم اسلام ندارد.

حجت الاسلام احمدی استاد حوزه و دانشگاه می گوید: ماه های ربیع همانطور كه از اسمشان پیداست بهار ماه ها هستند و آثار رحمت خداوند به واسطه میلاد رسول خدا (ص) در این ماه هویداست.

او می گوید: این دو ماه همچون ایستگاهی بهارانه برای انسان ها هستند تا حقیقت وجود خود را برای دگرگونی حالشان از مدبر الیل و النهار تمنا کنند و چون رحمت اللعالمین رحمتی باشند برای یکدیگر.

 یک نَفَس بی یار نتوانم نشست

ماشین زمان تخت گاز در جاده سرنوشت پیش می رود و فرصتی نیز برای انسان باقی نمی گذارد جز در ایستگاه هایی محدود، ایستگاه هایی که وادارمان می کنند فکر کنیم، تصمیم بگیریم و زندگی کنیم آن هم از جنس محبوب حقیقی مان.

ایستگاه های پنجم و ششم فصل جمادی الاول و جمادی الثانی است ماه هایی که دكتر يوسف حيدری عضو هیات علمی و استاد معارف دانشگاه آن ها را ایستگاه احترام و تکریم مادران می داند زیرا ایام شهادت و ولادت حضرت زهرا( س) و روز مادر در این ماه ها است.

قطار زندگی در ایستگاه بندگی
او گفت: پیوند خانوادگی و احترام به پدر و مادر در آیات قرآن بسیار تاکید شده است و آغوش مادر همواره جایی برای آرامش است و این ماه ها نیز فرصت مناسبی برای انسان هاست تا به جایگاه والدین و احترام به ایشان فکر کنند.

نیکوست حال ما که نکو باد حال گل

فرصت، چون ابر مى‏ گذرد، پس فرصت کار خوب را غنیمت شمرید، این فرمایش امیرالمومنین علی(ع) است برای ما که خود را پیرو مکتب علوی می‌دانیم تا در عمل نیز این را به اثبات کنیم و چه فرصتی جذاب تر از ایستگاه های رجب و شعبان.

دکتر احمد غفاری استاد دانشگاه می گوید: ماه رجب ایستگاه شناختن علی (ع) است ماهی که فرصت می دهد بیاندیشیم به حقیقت بی نهایتی که مهربانی و یتیم نوازی اش بر شمشیر بران و جذبه گیرایش غلبه می کند، ماه زیبا سخن گفتن و پاك سخن گفتن چون علی.

او ماه شعبان را نیز ایستگاه نشاط روح در عین انتظار می داند و می گوید: شروع این ماه جشن ولادت سرداران کربلا است و نیمه آن روز منتظرانی است که انتظار آمدن منجی عالم بشریت دارند و انتظار کامل شدن در ماهی که قرار است بیاید.

خبر آمد که بهار دل ما آمده است

بهار فصل تغییر و نوآوری است و چه فرصتی تاثیرگذارتر از بهار قرآن تا رمضان بشود، ایستگاهی برای همه مسلمانان، ماهی که به برکت باران رحمت خداوند درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می شود.

حجت الاسلام محمدی استاد دانشگاه می گوید: ماه رمضان از برترین ماه‌ها در نزد خداوند است، چنان‌که در دعای مخصوص آن می‌خوانیم رمضان، ماهی است که نسبت به ماه های دیگر عظمت ، کرامت، شرافت و فضیلت دارد.

او افزود: ماه مبارک رمضان ایستگاه تقویت معنویت انسان و یکی از پر فضیلت‌ترین ماه‌های خدا است با بهترین روز‌ها و شب‌ها که دعا‌ها در آن به اجابت می‌رسد.

این استاد دانشگاه گفت: تقوا و مهار کردن نَفْس از راه های رشد و تعالی انسان است بنابراین یکی از اعمالی که در این راستا موثر و مفید است روزه‌داری است انجام عملی مشترک بین همه مسلمانان که باعث می شود انسان کنترل نَفْس سرکش خویش را به دست بگیرد و کسی که به خاطر خداوند از لذت خوردن و نوشیدن صرف نظر می کند، در واقع نُفْسش را زیر پا گذاشته است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ماه رمضان ایستگاه سرنوشت انسان هاست گفت: برکت وجود شب های قدر در این ماه موجب شده است تا سرنوشت و تقدیر مابقی ایام سال در این ماه رقم بخورد.

قطار زندگی در ایستگاه بندگی
در این ماه همه میهمانند از آن گنه کار سر به زیر و خجل که دورهایش را زده و پناهی جز لطف و کرامت خداوند پیدا نکرده است تا مومن نماز شب خوان که هیچ سحری را بدون خلوت با محبوب خود به صبح نرسانده است میز خدمت خداوند هر روز رمضان به راه است و حتی نَفَس کشیدن،خوابیدن،پلک روی هم گذاردن بندگان هم دل می برد از ملائک مقرب درگاه الهی که فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ.

دکتر نصیری استاد حوزه و دانشگاه می گوید ماه رمضان ماه بخشش و مغفرت بندگان گناهکار است و سفره رحمت گسترده خداوند برای همه بندگان به ویژه گناهکاران باز شده تا بهانه ای برای ابراز رحمت و مغفرت خداوند باشد.

این کارشناس دینی می گوید: خداوند در ماه مبارک رمضان انسان را از بند زندانِ گناه و ظلمت آزاد می‌کند و کسانی که در طول سال استغفار کرده‌اند و استغفارِ آن‌ها نتیجه نداده است ، ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای رفاقت دوباره با معبود خویش و استغفار از گناه است.

او می گوید: پایان این ایستگاه استثنایی مصادف با عید فطر و آمدن ماه شوال است، ماه فارغ شدن از کثیفی های باطن که در دریای رحمت الهی تمیز شده اند و دیگر اثری از آن ها نیست تا افراد همچون نوزاد تازه به دنیا آمده ای، پاک و مطهر، برای تکمیل عبودیت خود در ادامه مسیر زندگی خود طی طریق کند.

ای قوم به حج رفته کجایید

قطار تقدیر الهی در مسیر سرنوشت به پیش می رود و ریل گذاری خداوند چندان دقیق و موشکافانه است که ایستگاه به ایستگاه ما را بیشتر از گذشته به خود نزدیک می کند تا در نهایت به سر منزل حقیقی خود بنگریم که همه از خداییم و به سوی او بازمی گردیم تا لب به سخن بگشاییم که لبیک اللهم لک لبیک.

ایستگاه های آخر بندگی می شود ماه های ذی الحجه و ذی القعده که حاجی، مُحرِم می شود به حریم حرم امن الهی و دهان متحیرانه باز میماند که همه بندگانیم و به درگاه خدا آمده ایم حال آنکه خانه معشوق در دل است و کعبه خود سنگ نشانه است که ره گم نشود.

حجت الاسلام امینی می گوید: مسیر زندگی انسان جاده ایست که خدا برایش مهیا کرده است که به آن صراط مسقیم می گویند و ماه ذی الحجه دو رویداد بزرگ را در خود جای داده است ،عید قربان تا حجاج پس از اعمال حج ، گوسفندی را به نشانه کشتن نَفْس قربانی کنند و مناسبت دوم عید غدیر است برای اینکه امامت را دربابیم و مسیر را گم نکنیم.

این کارشناس مذهبی می گوید: هر کدام از ماه های سال ایستگاهی برای اندیشیدن هستند، سال قمری با محرم و صفر آغاز می شود و با ذی الحجه و ذی القعده پایان می یابد تا بر دل ها یاد آور شود مسیری به خدا منتهی می شود که با محبت اباعبدالله (ع) آغاز و با ولایت امیرالمومنین(ع) خاتمه یابد.

برچسب ها: ماه رمضان ، رمضان 1401
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار