معاون وزیر صمت گفت: حفظ بازارهای صادراتی برای صادرکنندگان باید مهمتر از پیدا کردن بازارهای جدید باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه در مشهد گفت: پیدا کردن بازار‌های صادراتی مهم است، اما تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که کشور برنامه ریزی مناسبی برای حفظ این بازار‌های صادراتی و ثبات صادرات کالا از ایران به کشور‌های مقصد صادراتی نداشته است.

تابش با بیان اینکه دولت از انجام تسهیل گری برای صادرات کالا دریغ نمی‌کند، گفت:  اولویت صادرکنندگان باید حفظ بازار‌های صادراتی و برنامه ریزی برای این بخش باشد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه خوشبختانه امسال از آنچه در حوزه صادرات کالا پیش بینی شده بود، جلوتر رفته ایم، گفت: کشور عراق تعرفه واردات کالا را صفر کرده و این بهترین فرصت برای صادرکنندگان ایرانی است، از سوی دیگر جنگ روسیه با اوکراین فضای خوبی را برای توسعه صادرات کالا از ایران بوجود آورده، اما آنچه مهم است تلاش‌ها برای پایداری و حفظ این بازار‌ها در قالب اقداماتی از جمله توجه به بسته بندی، حمل و نقل، مشتری مداری و برندسازی کالا‌ها است.

او گفت: در حفظ بازار روسیه برای صادرات صنایع غذایی به خوبی عمل نکرده ایم، اکنون شرایط دوباره رونق صادرات محصولات صنایع غذایی کشور به روسیه فراهم شده است و نباید اجازه داد، اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از طریق توسعه صادرات کالا می‌توان کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد چرا که صادرات بهترین شیوه برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان داخلی بوده و اگر ارز‌های حاصل از صادرات نباشد، کشور هم در واردات کالا و هم در تامین مواد اولیه برای تولید دچار مشکل می‌شود.

تابش گفت: هر چقدر صادرات کالا در کشور رونق گیرد، اطمینان از ارزآوری محصولات بیشتر شده، تامین مواد اولیه و ارز کالا‌های مصرفی به موقع انجام گرفته و حقوق مصرف کنندگان نیز به خوبی حفظ می‌شود.

او گفت:کالای اساسی کافی در کشور موجود است و همه استان‌ها سهمیه خود را دریافت کرده اند.

تابش گفت: به هر میزان که مردم کالا نیاز داشته باشند در کشور موجود است.

معاون وزیر صمت گفت: بزودی زیرساخت‌های اعلام قیمت برای مردم در نرم افزار‌های آپ و سامانه ۱۲۴ فراهم خواهد شد.

در این مراسم از ۳۳ صادرکننده نمونه کشوری و استانی تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.