پس از پیشروی طرح آزادسازی سواحل دریا‌ها و حریم رودخانه‌ها، رئیس جمهور دستور جدیدی برای آزادسازی تصرفات جنگل‌های کشور صادر کرد.

روز هشتم بهمن امسال، رئیس جمهور با استناد به ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه کشور، مصوب سال ۸۳، ضرب الاجل ۲۰ روزه‌ای را صادر کرد که طبق آن، تمامی دستگاه‌های دولتی دارای اراضی ساحلی، موظف به آزادسازی حریم حداقل ۶۰ متر سواحل شدند.

پس از دستور آقای رئیسی، طبق گفته مقامات استان‌های ساحلی کشور، نزدیک به ۱۰۰ درصد سواحل در اختیار نهاد‌های دولتی در سواحل شمالی آزاد شده و در سواحل جنوبی نیز، آزادسازی‌ها ادامه دارد؛ در سواحل شمالی و جنوبی، هنوز برخی از نقاط در تصرف اشخاص حقیقی قرار دارد که دولت همراه با قوه قضائیه، رفع تصرف این نقاط را نیز آغاز کرده است.

دولتی‌ها تقریبا کوتاه آمدند؛ دیوار اشخاص حقیقی همچنان بلند است

آقای میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: ۱۵ درصد سواحل استان گیلان در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی بود که از این میزان، ١١ درصد آن در تصرف دستگاه‌های دولتی بود و آزاد شد؛ اما چهار درصد باقی مانده، هنوز در تصرف اشخاص حقیقی است که برای آزادسازی، به حکم قضایی نیاز دارد.

در گلستان هم تمامی سواحل آزاد شده؛ آقای حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری این استان گفت: اقدامات لازم برای صدور سند در سواحل استان به منظور جلوگیری از ساحل خواری در حال انجام است و با تلاش منابع طبیعی و اداره ثبت، برای ۱۷ هزار و ۸۰۰ هکتار از حدود ۱۸ هزار هکتار سواحل استان، سند صادر شده است.

آقای حسینی پور استان مازندران هم می‌گوید، تمامی سواحل مازندران آزاد شده است؛ اما آقای محمد کریمی دادستان مرکز مازندران گفت: هنوز ۲.۵ کیلومتر از نوار ساحلی استان مازندران در ۱۱ نقطه، از سوی دستگاه‌های دولتی آزاد نشده که باید عقب نشینی انجام شود و در غیر این صورت، طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد. ۲۳ کیلومتر از اراضی ساحلی نیز در تصرف اشخاص خصوصی است که ۱۱۰ پرونده قضایی در این استان برای پیگیری تشکیل شده است.

مازندران ۴۷۳ کیلومتر اراضی ساحلی دارد که تا قبل از دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل ۹۲ درصد آن آزاد شده بود و از مابقی این نوار ساحلی، ۱۸ کیلومتر در تصرف نهاد‌های دولتی بود که به عنوان مجتمع‌های تفریحی و رفاهی کارکنان از آن‌ها استفاده می‌شد.

آزادسازی سواحل جنوبی ادامه دارد

آقای رضا بیانی قائم‌مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفته است، پیشرفت‌های خوبی در آزادسازی سواحل جنوب در حال انجام است. در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان مشکل خاصی وجود ندارد و عمده مشکلات مربوط به سواحل استان‌های بوشهر و هرمزگان می‌شود.

به گفته او، آزادسازی سواحل هرمزگان در حال انجام است؛ اما به سبب تعدد بخش‌های نظامی و اسکله‌های تجاری که دست دولت است، پیچیدگی خاص خود را دارد. در استان بوشهر حدود ۸۰ درصد و در سواحل سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد سواحل آزادسازی شدند.

تنها ساحل اقیانوسی کشور در چابهار سیستان و بلوچستان نیز، پس از دستور رئیس جمهور در حال آزادسازی کامل است؛ آقای معلم زاده دادستان چابهار گفت: تنها ۴ درصد تصرف غیرمجاز وجود داشته که با همکاری نهاد‌های دولتی، تخریب‌ها در حال انجام است.

آقای محمد خدری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان عسلویه هم گفت: در ضلع شمالی شهر نخل تقی که پیش از این، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس با کشیدن دیوار و فنس مانع ورود مردم به ساحل شده بود، آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل انجام شده و مردم می‌توانند از هفته آینده از آن استفاده کنند.

روز سی ام بهمن، آقای مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفته بود: ۱۰۰ درصد سواحل استان هرمزگان که در اختیار نهاد‌های دولتی بود، آزاد و کارگروهی هم برای آزاد سازی ساحل در محدوده و حریم بخش خصوصی تشکیل شده است.

آقای مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان هم دو روز پیش در این ارتباط گفت: سواحل روستای سلخ، حد فاصل بندر کاوه تا روستای زینبی، مجتمع تجاری معراج قشم و ضلع شرقی اسکله شهید ذاکری در جزیره قشم، مجموعاً به طول ۲ کیلومتر و هفتصد متر رفع تصرف و آزادسازی شد.

حریم رودخانه‌ها هم آزاد خواهد شد

همزمان با آزادسازی حریم دریاها، وزارت نیرو همراه با قوه قضاییه، در حال آزادسازی حریم رودخانه‌های کشور است؛ تبصره ۴ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، این وزارتخانه را مجاز کرده که در صورت تشخیص مزاحمت اعیانی‌های موجود در بستر و حریم انهار، رودخانه‌ها، کانال‌های عمومی، مسیل ها، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی برای امور مربوط به آب یا برق، با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او، اقدام به تخلیه و قلع آن‌ها کند.

با دستور آقای عباس نوروزی دادستان لواسانات، حدود ۴۰۰ ملک غیرمجاز و متصرف در سواحل رودخانه‌های لواسانات شناسایی شده که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام این بنا‌ها تخریب و سواحل آزاد شوند؛ دیروز ۶۳ مورد از آن‌ها تخریب شدند.

با تخریب ویلا‌های غیرمجاز در بستر رودخانه جاجرود، حدود ۲۱ هکتار از اراضی غصب شده به ارزش ۱۰۵ هزار میلیارد تومان، به بیت المال باز می‌گردد.

سخنگوی قوه قضائیه هم گفته، در حریم رودخانه کرج، ۱۹ دستگاه اجرایی مستحدثات داشتند که ۱۵ دستگاه رفع تصرف کردند و چهار دستگاه هنوز رفع تصرف نکرده‌اند که به آن‌ها اخطار داده شده؛ همچنین تعدادی از مستحدثات، متعلق به مردم است که باید تعیین تکلیف شود.

مدیر امور آب منطقه شرق سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: تصرفات غیرمجاز در بستر فعال و سیلابی رودخانه مارون در شهرستان بهبهان شامل ۳۰۰ سازه در بیش از ۳۰ هکتار رفع تصرف شد.

حریم برخی از رودخانه‌ها نیز همچنان آزاد نشده‌اند؛ مانند کارون در اهواز. آقای سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس می‌گوید، بر اساس آنچه در قانون آزادسازی حریم رودخانه‌ها آمده، حریم رودخانه کارون باید علاوه بر آزادسازی، به عنوان تفرجگاه و مکانی برای تفریح مردم در اختیار شهرداری اهواز قرار گیرد.

در اصفهان نیز، آزادسازی حریم زاینده رود در حال پیگیری است؛ معاون اجرایی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به استاندار اصفهان، خواستار رفع تصرف مجتمع‌های تفریحی دستگاه‌های دولتی در شهر چادگان شده که امکان استفاده مردم از حریم زاینده رود را گرفته است.

سرپرست فرمانداری شهرستان چادگان در ارتباط با آزادسازی حریم رودخانه و دریاچه زاینده‌رود گفت: همراه دادستانی به این موضوع در چادگان وارد شدیم و در حال بررسی هستیم.

آزادسازی سواحل دریا‌های شمال و جنوب کشور ادامه دارد و رئیس جمهور گفته است که این آزادسازی ها، نباید منجر به افزایش تعداد غریق در سواحل کشور شود و دستگاه‌های مرتبط، باید سواحل آزاد شده را برای استفاده عموم، ساماندهی کنند.

ساماندهی سواحل آزاد شده، آغاز شد

در گام دوم طرح آزادسازی سواحل کشور، وزارت کشور مکلف به ساماندهی این سواحل و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی رئیس جمهور مامور به ارائه برنامه گردشگری شده است.

به گفته آقای ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران، ۲۰۰ سرمایه گذار متقاضی کار ساماندهی سواحل و احداث اسکله دریایی هستند که بیش از ۸۰ نفر آن‌ها مجوز اولیه را دریافت کرده و ۶۰ مورد از این مجوز‌ها اکنون نهایی شده و حدود ۸ مورد هم در حال اجرای کار ساماندهی سواحل و احداث اسکله دریایی هستند.

آقای جعفر پورکبگانی رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر هم گفته، سواحل آزاد شده در بوشهر، کاربری گردشگری پیدا می‌کند.

آقای عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح جامع ساماندهی سواحل آزاد شده، تهیه و به دولت ارائه شده است.

به گفته او جلسات متعددی با وزرای جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی به این منظور برگزار شده و آیین نامه‌ای هم در حال تنظیم است که بعد از توافق سه وزارتخانه اعلام عمومی می‌شود تا افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در سواحل آزاد شده دارند، اقدام کنند.

استانداران شمالی کشور نیز، تشکیل سازمان عمران ساحل برای تثبیت اقدامات انجام شده در خصوص آزادسازی سواحل را خواستار شدند؛ سازمانی که تشکیل آن در مجلس نهم به تصویب رسیده؛ اما در ردیف‌های بودجه‌های سالیانه و حتی قانون برنامه ششم توسعه کشور که موضوع آزادسازی سواحل در آن مطرح شده، توجهی به تشکیل این سازمان نشد.

پس از آزادسازی حریم آب‌های کشور، نوبت به آزادسازی جنگل‌ها رسید


رئیس جمهور دیروز هم در سفر به استان مازندران، دستور مبارزه با جنگل خواری را صادر کرد و گفت: نهاد‌های متولی و نظارتی حتما به سراغ دستگاه‌هایی بروند که مجوز ساخت ساختمان‌ها را در جنگل داده اند و برخورد سریع باید انجام شود. نهاد‌های مربوطه مردم هم را در جریان مبارزه با جنگل خواری قرار دهند تا مشخص شود این افراد با چه مجوزی این ساختمان‌ها را در جنگل ساخته اند.

روز هفدهم اسفند، آقای ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی، دولتی و منابع طبیعی رفع تصرف شده که ارزش تقریبی آن‌ها، ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود؛ ۹۱ درصد از اراضی ملی و طبیعی دارای سند مالکیت کاداستر هستند و امیدوار هستیم، در سال آینده مابقی اراضی نیز دارای سند مالکیت کاداستر شوند.

آقای محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه هم روز ۱۶ اسفند، با اشاره به موضوع ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محدوده‌های ممنوع نظیر بستر و حریم رودخانه‌ها، گفته بود: باید به نقطه‌ای برسیم که دیگر ساخت‌وساز غیرمجازی صورت نگیرد که ما به حکم قانون مجبور به تخریب و قلع و قمع آن با صرف هزینه نباشیم.

گزارش از رقیه هویدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
با سلام وخسته نباشید یک سری هم به آبشار تنگه واشی فیروز کوه بزنید ببینید چه خبره فقط دارن از مردم پول میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آقای ریسی این ادرات هکتاری بکنید مدرسه تا نسل آینده در محیط خیلی خیلی باز همه چیز را تجربی یاد بگیرن کشاپرزی کارگاههای آموزشی ،سالن های ورزشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چوکام یکی از دهستان های استان گیلان بخش خمام لطفا حریم رودخانه ازاد ومارا از ترافیک نجات دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سواحل از دست گروهی خارج شده آیا به دست گروه دیگری داده می‌شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سواحل از دست گروهی خارج شده آیا به دست گروه دیگری داده می‌شود؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد رسول
۰۷:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
راستی به شما ناهار دادن اینجا؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد رسول
۰۷:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
راستی به شما ناهار دادن اینجا؟؟؟
Sweden
ناشناس
۰۳:۱۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
با تشکر بیکران از جناب حاج اقا رئیسی رئیس جمهور محترم .
بنده یک سئوال دارم که کوه دربند در شمیرانات مگر سند ملکی و ساخت و ساز داشته که مردم توانستند کوه را تبدیل به چای خانه و رستوران کنند؟!!مگر کوه ملک سرمایه داران بوده ؟اخه چطور ارتش ،سپاه ،شهرداری ،مجلس و دولت پس کوه خاران نتوانند بر بیایند و تا نوک کوه رستوران چسبیده بهم ساخته بشه ؟ایا این رستورانها سند و جواز کسب از اقای شهر دار گرفتن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!ای داد بی داد
-
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
نقاطی که در تصرف اشخاص حقیقی است زودتر باید آزاد سازی می شد و در مرحله دوم دولتی ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
اقای ریئس جمهور
سرخه حصار پشت ساختمان حفاظت از محیط زیست را دریابید که چه کردند با اراضی ملی و منابع طبیعی و زیستگاه اهو و کل و سایر گونه های جانوری چرا این زمین خواران و متصرفان منابع طبیعی و اراضی ملی را که اتفاقا اون منطقه ریه ی تهران محسوب میشود را از اون منطقه بیرون نمی کنید چرا اجازه میدهید عده ای اینگونه حق عموم مردم را ضایع کنند

سرخه حصار و درست پشت ساختمان حفاظت از محیط زیست را از دست این متجاوزان به حقوق عامه ی به حقوق عامه ی ملت نجات دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
لطفا دریاچه ها را هم دریابید آنهایی که در بستر دریاچه پریشان به اسم کشاورزی حریم دریاچه را تصرف و با حفر چاه های عمیق حق آبه آنرا به یغما می برند و واقعا پریشانش کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
کی نوبت آزاد سازی ایران از انحصار تولید کننده دلال محور و دلال ها می رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
دمش گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
گفتم نوبت به نوبت
Iran (Islamic Republic of)
نجفی
۲۱:۲۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
لطفا به کوه ها هم رسیدگی کنید منطقه 5 تهران کوه های منطقه شهران ورودی کوه نیروی انتظامی زنجیری بسته و تابلو تعاونی مسکن نیروی انتظامی نصب کرده، پشت انبار نفت و بعد از منبع آب شهرک شهید باقری. یکی نیست بگه مگه این مناطق خارج از مناطق مسکونی نیست و ایا برای نیروی انتظامی که باید حامی قانون باشد غیر قانونی ها، مشکلی ندارد. لطفا رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
تنها راه درست کنترل ساخت و سازها اعلام زودتر محدوده بافت شهری و روستایی هست که الان ۱۴ ساله شهرداریهای مازندران این کار رو نکردن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
شهرداریهای شمال زودتر طرح بافت جدید رو بعد از ۱۳سال اعلام کنن .چه سودی میبرن که اعلام نمیکنن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
رودخانه (آب) چیکار داره به زمین
تو کویرم زمین زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
همه اینها حرف مفته همسایه زمین من که زمین کشاورزی هست رفته زمینش فروخته به چندتا پولدار صاحب نفود زمین را اوردن تو طرح هادی اب وبرق وگاز گرفتن حالا منو تحت فشار قرار دادند که زمین کشاورزی که هرسال دارم در ان کشت وکار میکنم عقب نشینی کنم وراه بدم به اونها وقتی زیر بار نرفتم دستم را شکستن و ووقتی شکایت کردم گفتند شاهد بیار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
به داد تصرفات زاینده رود هم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
اول باید رفت مسولین وقت که مجوزها را صادر کرده اند محاکمه کنند بعد آزاد سازی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
قطعاً باید جلو تجاوز به جنگل و دریا و رودخانه را گرفت اما همیشه در اجرای چنین طرح هایی زیاده روی میشه، همه مردم ایران در جریان نیستند که بر اساس قانون ملی شدن جنگلها مستثنیاتی برای اشخاصی در نظر گرفته شده و چه بسا در وسط جنگل شخصی دارای زمین باشد و بتواند بر اساس قانون بر روی آن احداث بنا کند و متأسفانه تصور می شود هر کس ویلا ساخته زمین منابع طبیعی را تصرف کرده و از راه نا مشروع در آمد داشته است به همین جهت بهتر است بعد از 40 سال از انجام کارهای شتابزده و هیجانی پرهیز شود و اموال مردم محترم شمرده شود مگر این که ثابت شود از راه نا مشروع بدست آورده است.
چنین رفتارهای شتابزده موجب نا امنی اقتصادی و فرار سرمایه می شود و دلیلی ندارد که اگر کسی با بکار انداختن سرمایه خود در راه درست و فعالیت مشروع اقتصادی رفاه برای خود و خانواده ایجاد کرد مورد تعرض قرار گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
همون نا مشروع غیر قانونی باید تخریب شود والا تمام جنگل میشود خانه و ویلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
کسانیکه با رانت در جنگل ها و رودخانه ها کاخ ساختند باید خراب شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
کدوم قانون این اجازه را به اون شخص داده این اراجیف چیه شما میفرمایید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اون اراجیف در قانون هست همان قوانینی که بر اساس آن مالکیت قانونی مردم محترم شمرده شده و تجاوز به جنگل و کوه و دریا و رودخانه ممنوع شده ، حتی چاه آب و قنات و راه هم حریم دارد که باید رعایت گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
تنها انگیزه من برای شرکت در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری و رای به آقای رییسی، کوتاه کردن دست چپاولگران و زمین خواران است. آنها که با خودخواهی و طمع ورزی به سرمایه های ملی تجاوز و با آسیب به زیست بوم کشور، به زیبایی طبیعی این سرزمین آسیب های فراوان وارد کرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
حریم رودخانه اصلی شهرستان شهرک طالقانی کاملا تصرف کردن و تبدیل به واحد مسکونی کردن. منابع طبیعی شهرستان فسا امدن زمین طرح توبا به عشایر شهرستان فسا قسمت کوههای زرجان. این عشایر هم از طرح توبا که دولت دستور داده استفاده نکردن و تبدیل به باغ مرکبات کردن. بعدن امدن اطراف باغشان کاملا تصرف کردن و تبدیل به مرکبات کردن دارن کوه خواری میکنند این عشایر ها همش از یک اقوام هستن با فامیل شجاعی حتمن کارشناسان اعزام کنید به شهرستان فسا هم حریم رودخانه فسا شهرک طالقانی ببین هم طرح توبا عشایر زرجان که دارن کوه خوا ری میکنند اطراف باغشان همشون تصرف کردن باید این باغها به دولت برگردد چون واقعا سواستفاده کردن از هر نظر کارشناسان اعزام کنید به شهرستان فسا
Germany
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
مدیریت حریم رودخانه، دریا و جنگل باید کاملا به دست دولت باشد و به هیچ وجه به بخش خصوصی واگذار نشود. اگر برای توریست آمایش می شود باید دستشویی های مخصوص که فاصلاب آنها در جایی غیر از رودخانه، دریا یا جنگل دفع شود. زباله باید به صورت مرتب و تحت نظارت دولت جمع آوری شود و از انباشت آن در حریم مذکور جلوگیری شود این بخش درست مثل زیبا سازی شهرداریها جزو کارهای خدماتی است و هزینه آن باید از جای درآمدهای دولتی تامین شود و به هیچ وجه نباید از توریستها بابت گردش در این مکانها پولی گرفته شود. امنیت این حریمها نیز باید تحت نظارت دائم نیروی انتظامی باشد و گرنه همین غاصبان اروز حریمها گردنه گیرهای فردا خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
طبق فرمایشات پایینی ها من می خوام برم جنگل گلستان رو آباد کنم یه ۶ ۷ تا ب ج بسلزم مال خودمه به کسی هم ربط نداره یه ۱۰ ۲۰ تا چاه هم میزنم ، بیان سوک سوک کنیم هرکی اول رفت گرفت
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۰۹:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
شماها کسانی هستید که دین خودتون رو نیمشناسید به هین دلیل سرتون کلاه میره. وسایل جدید و تکنولوژی رو ازت بگیرن و با همون ابزار تایید شرع برو هرچقدر خواستی درخت ببر و خانه بساز ببین بیشتر از یک هکتار زمین رو می تونی برسی یا بیشتر از پنجاه متر خانه می تونی بنا کنی و گرم نگهش داری! اگر صدتا هزار خانه با مصالح طبیعی و شرعی ساخته بشه در کوه و جنگل و کنار رود و دریا هیچ تخریبی برای طبیعت رخ نمیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
آقای رییس جمهور وعده درست کردن بورس چی شد؟؟؟؟ داریم می میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
الکی نگید شما همتون حقوقی ها هستید که پیام می‌گذارید
.حقیقی ها همه با ضرر خارج شدند و شما تو کف دوباره وارد شدید ..همان زمان که که تو اوج حقیقی ها وارد شدند و شما خروج زدید
بورس و‌خقیقی ها را به خاک سیاه نشاندید .الان به جز حقوقی ها کسی تو بورس نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
کاردرست همینه
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۶:۵۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
هر کس زمینی را دور کند متعلق به اوست هر کس زمینی را آباد کند متعلق به اوست و ساخت و ساز و حفر چاه هیچ جرمی ندارد. شما راه را از ابتدا اشتباه رفتید دوباره برگشتید به همون نظام غیر اسلامی. شما برای تأسیس نظام اسلامی درک صحیحی از علوم و تکنولوژی غرب نداشتید و فریب خوردید. به گمان شما علوم غرب و تکنولوژی، بستر خامی بود که در خدمت هر جهانبینی ای در می آمد و می توانست دنیا را بهشت کند! یخیل الیه من سحرهم انها تسعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
زمین کنار رودخانه که آباد کردن ندارد خودش آباد است. رفتی ویلا زدی آب فاضلابت را داخل رودخانه می ریزی.
Germany
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
مردی برو زمینهای بایر را آباد کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
تو و امثال تو با طرز فکر ها و برداشت های غلط از احکام اسلامی باعث بد بینی خیلی ها نسبت به دین شدین. من نظرم اینه اگه شعورتون به موضوعی نمیکشه و دنبال منافع خودتون هستین اسم اسلامو نیارین.اصلا فکر میکنی حرف میزنی؟ من بعید میدونم فکری داشته باشی که بخوای استفاده کنی ازش. اگه چیزی که تو میگی انجام میشد دیگه نه جنگلی میموند نه زمین کشاورزی نه ساحلی. کلا اسم مسلمان با این افکار رو خودت نذار
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۰۹:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
متاسفانه کلام بنده رو متوجه نشدید چون تفکر نمی کنید. ما زمین دولتی و اراضی ملی و بستر و منع ساخت و ساز در اسلام نداریم. علت اینهمه آلودگی و تصرف و تخریب طبیعت وجود تکنولوژی است. اگر مصالح کاهگل و چوب باشد و از سیمان و فوم و آهن زیادی و پلاستیک استفاده نشود چطور طبیعت تخریب می شود؟! و اصلا کسی قادر نیست بیش از نیاز خود زمین آباد کند و بنا بسازد و یا گرمایشش را تامین کند. در سبک زندگی اسلامی و سالم حتی فاضلاب مضر و شیمیایی هم تولید نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۶:۵۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
هر کس زمینی را دور کند متعلق به اوست هر کس زمینی را آباد کند متعلق به اوست و ساخت و ساز و حفر چاه هیچ جرمی ندارد. شما راه را از ابتدا اشتباه رفتید دوباره برگشتید به همون نظام غیر اسلامی. شما برای تأسیس نظام اسلامی درک صحیحی از علوم و تکنولوژی غرب نداشتید و فریب خوردید. به گمان شما علوم غرب و تکنولوژی، بستر خامی بود که در خدمت هر جهانبینی ای در می آمد و می توانست دنیا را بهشت کند! یخیل الیه من سحرهم انها تسعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
این گفته شما برای کشاورزی هست .خوب بریددبر بیابان آباد کنید
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۲۱:۴۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
عجب پس من بیام دیوار خونه شما رو رنگ بزنم یا در زمین کشاورزی شما یک نهال بکارم پس خونه و زمین شما باید مال من باشه؟
این چه منطق مسخره ای هستش که داری
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۶:۵۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
هر کس زمینی را دور کند متعلق به اوست هر کس زمینی را آباد کند متعلق به اوست و ساخت و ساز و حفر چاه هیچ جرمی ندارد. شما راه را از ابتدا اشتباه رفتید دوباره برگشتید به همون نظام غیر اسلامی. شما برای تأسیس نظام اسلامی درک صحیحی از علوم و تکنولوژی غرب نداشتید و فریب خوردید. به گمان شما علوم غرب و تکنولوژی، بستر خامی بود که در خدمت هر جهانبینی ای در می آمد و می توانست دنیا را بهشت کند! یخیل الیه من سحرهم انها تسعی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۳۸ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
من که نفهمیدم یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
زمین بی صاحب نه زمین دولت
اگه راست میگین برین کویر کشت و زرع کنین اگه کسی جلوتون رو گرفت
البته اونم مال دولته و باید مراحلش رو طی کنین
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۱:۴۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
جوابت رو بالا فرستادم
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۱۶:۴۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
زمین متعلق به کسی است که آبادش کند ما حریم و بستر و غیره نداریم هر کسی هرجا خواست می تواند زراعت و ساخت و ساز کند. بجای اینکه جلوی تکنولوژی غرب را بگیرید احکام اسلام را تغییر می دهید؟!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
آباد کردن با تصرف کردن و از بین بردن طبیعت فرق میکنه. این همه سفر به اروپا و لذت بردن از طبیعت بکر اون بخاطر اینه که افرادی با این طرز فکر رو اجازه نمی دن به طبیعت آسیب بزنه و بعد بگه ما آباد کردیم نه عزیزم افرادی با این طرز فکر فقط طبیعت رو که برای همه است خراب میکنن و اجازه استفاده به دیگران رو نمی دن . خوب کاری کردن که این ها رو خراب کردن و باید با قدرت ادامه بدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
وا اسلاما! وا اسفا! چه قدر می تواند یکنفر شارلاتان باشد که بیاید راه آب را بر مردم ببندد و وقتی حاکم شرع مچش را می گیرد به اسلام آویزان شود؟ اتفاقا اسلام از ریختن بول و غایط در آب منع کرده است شما به ویلا سازی و رستوران سازی غیر قانونی کنار رودخانه می گویی آباد کردن زمین؟ من می گویم آلوده کردن آب. می خواهیم از منظره رودخانه در کنار چالوس لذت ببریم همه اش باید دیوارهای حصارهای غیر قانونی امثال شما را ببینیم. رودخانه حریم دارد ۱۲ متر از حاشیه رودخانه از هر طرف ساختمان سازی و محصور کردن ممنوع است. دریا حریم دارد ۶۰ متر از ساحل باید آزاد باشد.
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۱۶:۴۳ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
زمین متعلق به کسی است که آبادش کند ما حریم و بستر و غیره نداریم هر کسی هرجا خواست می تواند زراعت و ساخت و ساز کند. بجای اینکه جلوی تکنولوژی غرب را بگیرید احکام اسلام را تغییر می دهید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
خوشم میاد متخصص کلاه شرعی هستی و سر اسلامم کلاه میذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
شما مثل خارجی ها آباد نمیکنید سواستفاده میکنید ومحیط زیست آسیب میبینه.....ان شاء الله جاده حیران وخود خیران و زمینهای کشاورزی اردبیل هم برگرده به طبیعی بودنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
منظورت قانون جنگل حاكم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
( منظورت قانون جنگل حاكم باشه ) قانون جنگل نیست حقوق عامه است چرا مجانی جای خوش آب وهوا را تصرف میکنید به اسم آباد کردن
آبادکردن راه و روش قانونی دارد مرددید بروید از قانون اجازه و مجورات لازم رابگیرید بعد آباد کنید با نظارت فنی و مهندسی
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۰۹:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر تکنولوژی نباشه هیچ هرج و مرج و سوء استفاده ای نمیشه و اصلا کسی قادر نیست بناهای بزرگ و تصرفات گسترده داشته باشه و بدون سیمان و ... طبیعت آسیب نمیبینه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
آزاد سازی کوهها کی شروع میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۳۹ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
امیدوارم به زودی آغاز بشه . تا کمی جنگل های ما از دست این آدم های انحصار طلب خلاص بشه
آخرین اخبار