رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در صورتی که برندهای صادراتی تقویت شوند و از صادرات کالای بدون برند جلوگیری گردد، تقلب در کشورهای هدف صادراتی رخ نمی‌دهد.

امیررضا رجبی در مراسم قدردانی از صادرکنندگان خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد گفت: برنامه استان برای صادرات سال آینده ۱.۷ میلیارد دلار است که باید در چهار سال آینده به رقم ۹ میلیارد دلار در سال برسد که تفاهمنامه‌های بین المللی ایران از جمله پیمان شانگ‌های و حفظ تجارت با افغانستان به این مهم کمک شایانی می‌کند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولید صادرات محور، برندسازی کالا‌های صادراتی در کشور‌های هدف، برنامه ریزی مداوم و تکمیل و تقویت زنجیره تامین کالا با هدف کاهش قیمت تمام شده آن می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

رجبی گفت: کریدور "کتای" به عنوان راهبرد خراسان رضوی به عنوان مسیر جایگزین مسیر افغانستان برای صادرات کالا به کشور‌های آسیای میانه است که به طور قطع بیشترین میزان صادرات ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌گیرد اما وابسته شدن به این مسیر و افغانستان، می‌تواند در برخی شرایط مانند دوران کرونا، صادرات خراسان رضوی را تحت الشعاع تصمیمات کشور مقابل قرار دهد.

کتای (KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشور‌های افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیاست که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است، این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشور‌های آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.

او گفت: تعیین مسیر جایگزین صادراتی به کشور‌های هدف این پیام را می‌دهد که ایران به ویژه خراسان رضوی برای صادرات کالای خود به یک کشور خاص وابستگی ندارد و این موضوع همکاری‌های اقتصادی ما را توسعه می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این سازمان پیگیر توسعه و تقویت مسیر "کتای" به عنوان مسیری جایگزین در صادرات کالا به کشور‌های آسیای میانه هستیم و انتظار داریم فعالان بخش خصوصی در اقدامات پژوهشی خود، این موضوع را به عنوان یک مطالبه بیان کنند.

رجبی گفت: ایجاد و تقویت پایانه‌های صادراتی منجر به افزایش انتقال کالا از استان می‌شود، برپایی نمایشگاه اختصاصی کالای جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان موقعیت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بود و زمینه‌های فعالیت‌های مشترک در حوزه‌های معدنی و صنعتی نیز به وجود آمد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تاجیکستان برنامه پنج ساله‌ای برای توسعه صنعتی خود دارد که می‌توان از این فرصت برای توسعه صادرات و ایجاد تولیدات مشترک صنعتی بهره گرفت، افغانستان نیز بومی سازی یا داخلی سازی کالا‌های مصرفی خود را آغاز کرده و لازم است صادرکنندگان زمینه‌های توسعه همکاری مشترک با آن کشور را فراهم کنند.

او گفت: یکی از پیشنهاد‌های استان در زمینه حل مشکلات ریلی بخش صادرات استان، اخذ مجوز از هیات دولت برای واردات واگن در یک مرحله است تا صادرات کالا معطل کمبود واگن نشود و این مهم فرصتی برای صادرکنندگان برای مشارکت در این بخش است.

رجبی، ارزش گذاری سنگ‌های قیمتی بدون در نظر گرفتن نقره‌ای که سنگ قیمتی روی آن سوار شده است را از دیگر پیشنهاد‌های خراسان رضوی برای توسعه صادرات گوهرسنگ‌ها و زیورآلات مربوط به این بخش دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۱۱ ماهه امسال میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسید و تقریبا هدف صادراتی استان در سال جاری را محقق کرده است که پیام آور امید به مردم استان است.

او می‌گوید: از ۶۵ واحد صادرکننده خراسان رضوی که برای شرکت در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان نام نویسی کردند، ۳۰ واحد به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند که سه صادرکننده به عنوان نمونه ملی، سه صادرکننده به عنوان شایسته تقدیر در سطح ملی و باقی به عنوان صادرکنندگان نمونه استانی در سال ۱۴۰۰ معرفی شده اند.

نگاه اعتقادی همه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: رمز موفقیت در همه عرصه‌ها از جمله بخش اقتصادی، اعتقاد، اعتماد و صداقت مبتنی بر دین است، برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی نیز در داخل کشور به ایجاد اعتماد بین طرفین، صادقانه کار کردن و داشتن هدف و انگیزه نیاز است.

بروز تقلب در برندهای صادراتی خراسان رضوی به یک معضل تبدیل شده است

یعقوبعلی نظری گفت: روزی در هشت سال دفاع مقدس به دنبال حفظ کیان کشور با تکیه بر اعتقادات دینی و باور‌های خود بودیم، امروز با همان دیدگاه و نگرش به دنبال توسعه در عرصه اقتصادی هستیم، لذا اگر صحبتی از صادرکننده در نظام مقدس اسلامی می‌شود به معنای ارتقای کیفیت کالا در هر حد عالی، عمل به وعده‌ها و تضمین کیفیت است.

او گفت: در نشستی که اخیرا با رییس جمهوری داشتم، اعلام کردم که اگر هم در داخل کشور با کمبود برخی اقلام کالایی مواجه شویم نباید صادرات کالا متوقف شود، زیرا اخلاق صادراتی و عمل به تعهدات، بر باقی مسائل تقدم دارد.

نظری گفت: ذیل قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان، قرارگاه تشکل‌های مردمی با مدیریت رییس اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد که می‌توان در این قرارگاه چند تشکل مشورتی یا کارگروه‌های مختلف تشکیل داد تا هفته‌ای یک تا ۲ مرتبه مسائل اقتصادی از جمله صادرات مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

او می‌گوید: مسائل اقتصادی قابل حل در استان خراسان رضوی، در اسرع وقت گره گشایی می‌شود و مسائلی که ریشه آن به تهران بازمی گردد، به وزیران یا مسوولان مرتبط در مرکز کشور ارسال می‌شود تا خواسته‌های استان پیگیری و حل شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: اغلب مشکلات اقتصادی قابل حل است، اما فعالان اقتصادی بیشتر به بیان مشکلات می‌پردازند تا به پیدا کردن راهکار برای حل آن‌ها بیندیشند، اگر قرارگاه تشکل‌های مردمی هفته‌ای حداقل یک گروه مشاوره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی تشکیل دهد مسوولان مرتبط خوانده خواهند شد تا مشکل ریشه یابی و حل شود.

نظری معقتد است، نباید انتظار داشت برای انجام کار همه چیز مهیا باشد در ایران با نگاه‌های اعتقادی کار‌ها انجام می‌شود و صرفا هدف اقتصادی مدنظر نیست بلکه در آن‌ها اهداف فرهنگی نیز دنبال می‌گردد.

ارز حاصل از صادرات را گرانتر بخرید

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ارز حاصل شده از صادرات کالا توسط صادرکنندگان کالا‌های غیرنفتی، پاک‌ترین نوع ارز است و دولت باید این ارز را گرانتر از بازار آزاد از صادرکننده خریداری کند.

محمدحسین روشنک گفت: همه صادرکنندگان از آن جهت که توانسته اند با وجود چندین هزار بخشنامه ضد تجارت و ضد صادرات و اقتصاد باز و از لابه لای بخشنامه‌های متضاد موفق به توسعه بخش صادرات استان شوند، نمونه هستند.

او گفت: اخیرا در معیت مدیران استان در سفر به تاجیکستان، نمایشگاه موفقی توسط اتحادیه صادرکنندگان و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان برگزار شد و دستگاه قضا نیز در حوزه‌های اقتصادی حمایت عالی از صادرکنندگان داشته است.

بروز تقلب در برندهای صادراتی خراسان رضوی به یک معضل تبدیل شده است

روشنک گفت: قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی که در خراسان رضوی شکل گرفته و مسوولیت قرارگاه تشکل‌های مردمی ذیل آن به مدیریت اتاق بازرگانی استان سپرده شده است، روش اجرایی خوبی به شمار می‌رود که امید است بتواند گره گشای مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری باشد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکل دوم صادرکنندگان مربوط به بازی با کلمه ارز است چرا که امکان ندارد صادرکننده، صادرات کالا را انجام دهد، اما ارز آن را برنگرداند، اگر قرار باشد کسی ارز را از داخل کشور بخرد، باید نسبت به خرید آن از بازار اقدام کند.

او گفت: در صورتی که درآمد نفتی کشور زیاد شود دیگر صادرات به حاشیه خواهد رفت، ایران نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال قبل چهار یا پنج قلم از اقلام صادراتی خود را از دست داده است و همه بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند تولید صادرات محور داشته باشد و از این محل، ارز وارد کشور کنند، اما تحقق این مهم نیازمند حمایت از صادرکنندگان است.

به گفته روشنک، طرح پژوهشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیرامون اینکه چه کالا‌های صادراتی در استان قابل رقابت با کالا‌های تولیدی مشابه در سایر کشورهاست در حال انجام است و تحقق ۹ میلیارد دلار صادرات کالا از استان طی چهار سال امکان پذیر است در صورتی که درآمد‌های نفتی چشم مسوولان را به روی صادرات نبندد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.