مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور گفت: محموله‌های ذرت وارداتی غیراستاندارد دپو شده در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) در حال خروج از کشور است.

عبدالمجید اجتهادی  گفت: وزیر اقتصاد و دارایی در ابتدای اسفند جاری با حضور در بندر امام، رسوب کالا‌های اساسی وارداتی را مورد بررسی قرار داد.

به گفته او از جمله محموله‌هایی که به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت، محموله‌های ذرت غیراستاندارد وارداتی در سال‌های۹۲، ۹۵ و ۹۶ بود که به دلیل مشکلات موجود در آن‌ها، مجوز‌های لازم برای عرضه این محموله در بازار داخلی کشور صادر نشد.

 مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشو می گوید:  تاکنون از مجموع ۱۴۵ هزار تن ذرت غیراستاندارد دپو شده در انبار‌های بندر امام خمینی ۱۲۰ هزار تن آن به خارج کشور صادر شده است.

این مقام مسئول گفت: با تلاش خریدار این محموله، فرآیند بارگیری بقیه ذرت‌ها در حال انجام است و تا پیش از عید نوروز، این محموله از کشور خارج خواهد شد.

آقای اجتهادی گفت: با خروج کامل این محموله از کشور، بخش زیادی از ظرفیت انبار‌های بندر امام خمینی برای نگهداری کالا‌های اساسی جدید اختصاص پیدا خواهد کرد.

 مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشو  در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت آسیب شناسی رسوب کالا‌های وارداتی اشاره کرد و گفت: در این رابطه معاون اول رییس جمهور کارگروهی را مدیریت می‌کند تا در روند تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی کشور که از طریق بنادر وارد می‌شوند تسهیل شود.

این مقام مسئول  یکی از اهداف فعالیت این کارگروه را  پیشگیری از رسوب کالا‌های وارداتی در آینده برشمرد.

اواخر سال ۱۳۹۲ چند شرکت واردات ذرت، حدود ۲۲ هزار تن ذرت را از کشور برزیل وارد گمرک بندر امام خمینی کردند که برای ترخیص آن به تاییدیه سازمان استاندارد کشور نیاز بود ؛ آزمایش انجام شده توسط کارشناسان سازمان استاندارد، نشان داد که این ذرت‌ها به سم آفلاتوکسین آلوده هستند که برای انسان و حتی حیوانات بسیار مضر و خطرناک هستند لذا گمرک از ورود آن به داخل کشور جلوگیری کرد.

این ذرت‌های آلوده برای تعیین تکلیف به انبار گمرک بندر امام خمینی(ره) منتقل و سپس به انبار‌های املاک تملیکی زیرنظارت قوه قضاییه تحویل داده شد.

مقدار استاندارد سم آفلاتوکسین مواد غذایی از جمله ذرت را زیر پنج پی پی ام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.